سلامت نیوز رییس سابق پلیس راهور تهران بزرگ در تحلیلی متفاوت، ضمن قدردانی از مساعی شبانه‌روزی نیروهای راهنمایی و رانندگی در سراسر کشور، آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات رانندگی در تعطیلات نوروز را یک فاجعه انسانی نامید و گفت: نباید این حجم عظیم کشته‌ها و مجروحان تصادفات را عادی جلوه دهیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سرهنگ بازنشسته سید هادی هاشمی با اشاره به اعلام تعداد ۳۱ هزار مجروح ناشی از تصادفات رانندگی در ایام نوروز از سوی اورژانس افزود: با عنایت به تعداد مجروحین امسال نسبت به سال‌های گذشته، قاعدتا باید بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ کشته داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وجود برخی نقایص عمده، امنیت ترافیکی را از بین می‌برند و تا این نقایص برطرف نشوند انتظار ایمنی امری خیال پردازانه است، اظهار کرد: شبکه راه‌های کشور برای سفرهای کوتاه جواب می‌دهد، لیکن برای سفرهای طولانی آمادگی ندارد.

هاشمی با تاکید بر اینکه در شبکه خطوط پر سرعت، تغیرات سرعت نباید از ۲۰ کیلومتر بیشتر باشد، اضافه کرد: این معیار در کشور ما به علت نصب سرعت‌گیر و وجود انواع موانع و دسترسی‌ها، قابل رعایت نیست و گاهاٌ تا صفر نیز کاهش می‌یابد.

تصادفات جلو به پهلو جایگزین تصادفات رخ به رخ شده است


وی با اشاره به اینکه اکثر بزرگراه‌های کشور ابتدا راه‌های اصلی بوده‌اند و بعد‌ها به کنار آن‌ها لاین‌های عبوری افزوده شده و لذا کیفیت آن‌ها در حد راه اصلی و نه بزرگراه است، اظهار کرد: آزادراه‌های کشور عمدتا در حد بزرگراه هستند و وجود مراکزی مانند رستوران‌های بین راهی و انواع دسترسی‌ها، کیفیت آزادراهی را به بزرگراهی تقلیل داده است.

هاشمی با بیان اینکه هر چند با جداسازی مسیر رفت و برگشت در برخی از راه‌ها، از تصادفات رخ به رخ جلوگیری به عمل آمده، لیکن با در نظر گرفتن بریدگی‌ها و انجام گردش‌های هم‌سطح، تصادفات جلو به پهلو جایگزین تصادفات رخ به رخ گردیده، تصریح کرد: در حال حاضر بریدگی‌های غیراستاندارد به کمینگاه حادثه تبدیل شده و حوادث وحشتناک را رقم می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه راه‌ها باید از قاعده سلسله مراتب عملکردی برخوردار باشند که این قاعده در راه‌های ما دیده نمی‌شود، اضافه کرد: آزادراه‌ها نسبت به بزرگراه‌ها، بزرگراه‌ها نسبت به راه‌های اصلی و راه‌های اصلی نسبت به راه‌های فرعی ایمن‌ترند.

اعتبارات ایمنی راه‌های کشور یک سوم شده است

هاشمی با اشاره به اینکه از مبدا تا مقصد شرایط راه مدام تغییر می‌کند و یک تکه آزادراهی، یک تکه بزرگراهی و یک تکه شریانی می‌شود، اظهار کرد: این امر موجب عدم استمرار و یکنواختی راه شده و راننده نمی‌تواند خودش را با این تغییرات تطبیق دهد.

وی با بیان اینکه راه باید بخشنده باشد و به نحوی طراحی شده باشد که خطای انسانی را به فاجعه تبدیل ننماید، تصریح کرد: راه‌های ما نه تنها بخشندگی ندارند بلکه راننده را با خطر نیز رو به رو می‌کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه اعتبارات ایمنی راه‌های کشور در ۴ سال گذشته کم شده و در سال ۹۱ به کمتر از یک سوم کاهش یافته، اضافه کرد: این کاهش به میزانی است که با آن حتی نمی‌توان نیمی از راه‌های شریانی کشور را نیز خط‌کشی کرد.

خودروهای داخلی همچون سونامی سرنشینان خود را می‌بلعند


وی با اشاره به اینکه با این اعتبارات اندک هرگز ایمنی حاصل نشده و در حد شعار باقی می‌ماند، اظهار کرد: در نتیجه شبکه راه‌های کشور همچنان پتانسیل بالای خطر و تصادف را دارا می‌باشند.

هاشمی با بیان اینکه خودروهای داخلی نیز از کیفیت پایین برخورداراند، تصریح کرد: ایمنی آن‌ها پایین، فرمان‌پذیری آن‌ها ضعیف، سازگاری آن‌ها با سرنشینان اندک و در نتیجه آسیب‌پذیری سرنشینان در آن‌ها بالاست و در نتیجه خودروهای داخلی همچون سونامی سرنشینان خود را می‌بلعند.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازان از حمایت بی‌چون و چرا و بی‌حد و مرز مسئولان برخوردار بوده و همچون حاکمی بلامنازع عمل می‌کنند، اضافه کرد: آن‌ها اخیرا به بهانه تحریم‌ها به‌‌ همان کیفیت اندک خودروهای تولیدی خود نیز کمتر توجه می‌کنند و کار به جایی رسیده که خودروسازان حتی دیگر به حامیان خود نیز وقعی نمی‌گذارند و تذکرات آن‌ها را نیز نمی‌پذیرند.

خودروسازان بدون حمایت حکومتی نمی‌توانند یک دستگاه خودرو نیز بفروشند


هاشمی با اشاره به اینکه در شرایط موجود نمی‌توان از خودروهای ضعیف و بی‌کیفیت موجود انتظار داشت ایمن باشند و سرنشینان خود را دچار مرگ و میر و مصدومیت نکنند، اظهار کرد: خودروسازان باید بدانند چنانچه رانت موجود و حمایت حکومتی مانند اعمال تعرفه‌های سنگین‌ گمرکی و مالیاتی‌ از خودروهای وارداتی برداشته شود، آن‌ها نمی‌توانند حتی یک دستگاه خودرو نیز بفروشند و در چنین شرایطی گویی خودروسازان انتظار دارند تمام کشور شرمنده آن‌ها باشند.

وی با قدردانی از خدمات نیروهای خدوم راهنمایی و رانندگی و تلاش شبانه‌روزی این نیرو‌ها، تصریح کرد: به رغم تلاش‌های حداکثری نیروهای پلیس راهور در ایام نوروز چه در داخل و چه در خارج شهر‌ها، به دلیل نقایص عمده راه‌های نا‌ایمن کشور و نیز خودروهای غیر استاندارد داخلی نتایجی که با توجه به این حجم گسترده از زحمات پلیس انتظار می‌رفت، حاصل نشد.

هاشمی با تاکید بر اینکه در این میان برخی دستگاه‌های دست اندرکار به جای اینکه کنار یکدیگر قرار بگیرند، رو به روی یکدیگر قرار می‌گیرند و اثرات هم را خنثی می‌کنند، اضافه کرد: آن‌ها حتی در تهیه و تدوین قوانین و مقررات نیز با همین دید عمل کرده و متاسفانه نمایندگان قانون‌گذار را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند و نتیجه این می‌شود که معاینه فنی برای خودروهایی که هر ۶ ماه یک بار می‌باید بازدید و معاینه شوند، با تصویب نمایندگان مجلس یک باره به ۵ سال افزایش می‌یابد.

تنگناهای معیشتی عامل پنهان تصادفات است

وی با اشاره به رشد مصرف مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و مشروبات الکلی در جامعه که می‌تواند تعادل رانندگان را به هم بزند، اظهار کرد: علاوه بر این، تنگناهای معیشتی و نوسانات اقتصادی همه معادلات افراد را به هم می‌زند و به عنوان عامل پنهان، فکر و ذهن راننده‌ای که هنگام رانندگی صرفا باید یک تکلیف و آن هم دقت در رانندگی داشته باشد را مشغول تنگنا‌ها، زخم‌ها و چاله‌های زندگی و درگیری‌های ذهنی و فکری ناشی از آن می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه در نتیجه راننده پشت فرمان قادر به تصمیم‌گیری مناسب و عکس‌العمل به موقع نخواهد بود و به کمک نقایص عدیده راه و وسیله نقلیه، خود و دیگران را در کمینگاه حادثه قرار داده و فاجعه می‌آفریند، تصریح کرد: با توجه به همه اشکالات و ایرادات عمده و رنگارنگ، پتانسیل خطر و تهدید در راه، خودرو و رفتار انسان‌ها را باید بشناسیم و به مقابله با آن‌ها برویم چرا که کمتر تصادفی را می‌توان پیدا کرد که در دلایل وقوع آن، راه و خودرو سهمی نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه با وجود این همه خطر، انتظار افزایش ایمنی و کاهش تصادفات و ضایعات جانی و خسارات مالی ناشی از آن بسیار ساده انگارانه بوده و امری محال و ناممکن به نظر می‌رسد، اضافه کرد: نباید این امور را به مصلحت جویی واگذار کنیم چرا که موضوع مهمی به نام جان انسان‌ها در میان است.

با این همه کشته تصادفات باید عزای عمومی اعلام کنیم


هاشمی با اشاره به اینکه با این همه کشته و مجروح در تعطیلات نوروز و بروز یک فاجعه انسانی نمی‌توان شرایط را عادی جلوه داد و وضعیت رانندگی و رفتار رانندگان را خوب توصیف نموده، گفت: با توجه به ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ کشته و ۳۱ هزار مجروح تصادفات می‌بایست تمام وجودمان به لرزه افتاده و عزای عمومی اعلام کنیم.

رییس اسبق پلیس راه کشور در پایان تحلیل خود با بیان اینکه باید به فکر چاره‌ای اساسی باشیم و بدون هیچ گونه تعارف و مصلحت اندیشی و به صورت ریشه‌ای به ارتقای وضعیت حمل و نقل و ترافیک و بهبود زیرساخت‌های آن بپردازیم، خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه با شعار ایمنی به ایمنی نمی‌رسیم و می‌بایست به نوعی عمل کنیم که اگر مردم هم باورشان نمی‌شود حداقل خودمان باورمان بشود که فقط شعار نمی‌دهیم و در یک کلام «خودمان را گول نزنیم!».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha