سلامت نیوز: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: در دولت نهم و دهم بیش از یک میلیون و نیم خانه شهری و روستایی مقاوم سازی شده است.

حسن قدمی در گفتگو با مهر در پاسخ به اینکه آیا حوادث اخیر رخ داده در کشور مانند زلزله آذربایجان و بوشهر تاثیری بر آمادگی بیشتر برای کاهش بلایای طبیعی داشته است گفت: اگر بخواهیم همانند ژاپن در کاهش بلایای طبیعی موفق باشیم باید پیش مقدمه داشته باشیم و آن این است که حوادث را رها نکنیم و در طول سال برنامه داشته باشیم و مردم را هم با خود همراه کنیم. در ژاپن زلزله های 7 ریشتری می آید و تنها چند نفر زخمی می شوند. دلیلش این است که در آن کشور اجازه نمی دهند ساختمانی بدون مقاوم سازی ساخته شود.

وی افزود: بیش از 97 درصد سرزمین ایران روی گسل است. این در حالی است که بسیاری از ساختمانهایی که می گویند تا 7 ریشتر در برابر زلزله مقاومت دارد بنده می گویم خیر مقاوم نیست. دستگاههای متولی باید اشکالات و نقاظ ضعف را شناخته و آن را تقویت کنند. بنده یک سوال دارم و آن این است که کجای دنیا سراغ دارید یک بیمارستان بعد از 2 سال ساخته شدن تخریب شود  در حالی که زلزله آذربایجان نمونه آن را داشتیم.

رئیس سازمان امداد و نجات کشور گفت: باید سرمایه اصلی را برای پیش بینی و پیشگیری بگذاریم که پیش نیاز آن آموزش است. به اعتقاد من در اینگونه موارد قوانین خوبی داریم ولی در اجرا دچار ضعف هستیم.

وی با بیان اینکه ما در دولت نهم و دهم یک و نیم میلیون مقاوم سازی داشته ایم گفت: غیر از مصالح استاندار نیروی ماهر و کارگر ماهر هم در مقاومت بنا تاثیردارند. از این رو در سال گذشته با موسسه استاندارد و مرکز آموزش فنی و حرفه ای جلساتی داشتیم تا هم از نظر مصالح و هم کارگر ماهر به استاندارد لازم برسیم.

البته موضوع مهم تر بحث نظارت در ساخت بناها است. متاسفانه امروز بسیاری از ناظرها حتی نمی دانند ساختمانی که زیرش را به عنوان ناظر امضا کرده اند کجا هست. این در حالی است که ناظر متخلف نباید احساس امنیت کند. همین موجب شده تا عمر ساختمانهای کشور به جای 120 سال 30 ساله باشد. به اعتقاد من ناظر باید تا وقتی زنده است پای امضایی که ذیل ساخت ساختمان انداخته پاسخگو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha