شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۷
کد خبر: 71205

با وجود یارانه دارویی 400میلیاردتومانی، قیمت داروهای بیماران‌ام اس بین 10 تا 20 میلیون تومان هزینه داشت و تجهیزات دارویی بین 100 تا 300درصد افزایش قیمت داشته‌اند. حال این سوال تلخ در اذهان افكارعمومی می‌چرخد كه با ارز مبادله‌ای چه تعداد از بیماران، دست از درمان خواهند شست؟

جان مردم، قربانی «بی‌عدالتی» تصمیم‌گیران
سلامت نیوز : تلاش‌ها برای راضی كردن بانك مركزی برای تامین ارز دارویی در سال 91 به جایی نرسید و دولت با جایگزینی ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع برای تجهیزات پزشكی و دارویی آب پاكی را روی دست همگان ریخت. دیروز هم دکتر مهدی سلیمان‌‌جاهی، سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذاو داروی وزارت بهداشت خبر از جایگزینی ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع داد تا این سوال از سوی «سلیمان‌ عباسی» عضو كمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با «تهران‌امروز» پیش بیاید كه وضعیت مردمی كه براساس قانون باید زیر 30 درصد از هزینه‌های پزشكی را پرداخت كنند در سال جدید چه می‌شود؟

سوالی كه او هم پاسخی برای آن ندارد و از وزارت بهداشتی‌ها دعوت می‌كند تا به مجلس بروند و راهكار خود را برای نجات جان بیماران به‌ویژه بیماران خاص از جمله سرطانی‌ها به نمایندگان مجلس اعلام كنند. از سوی دیگر هرچند وزارت بهداشتی‌ها سعی می‌كنند از كنار افزایش قیمت‌ها بگذرند وسوال خبرنگاران را پاسخ ندهند اما زمانی كه كارشناسان بورس از افزایش قیمت داروهای تولید داخل تا 50 درصد خبر می‌دهند معلوم است كه وضعیت دارو و تجهیزاتی كه از خارج وارد می‌شود با توجه به ارز مبادله‌ای به كجا خواهد انجامید. دارویی كه بیش از هرچیزی بیماران خاص از جمله سرطانی‌ها، هموفیلی‌ها و... دربه در تامین آنها هستند و قیمت برخی از آنها از جمله داروهای مبتلایان به‌ام. اس و بیماران سرطانی از 20 میلیون تومان هم گذاشته است.

افسانه ارز مرجع

وضعیت ارز مرجعی كه باید به دارو و تجهیزات در سال 91 می‌رسید در همان نیمه‌دوم سال برای دولتی‌ها تمام شده بود. هم «محمود احمدی‌نژاد» رئیس‌جمهور در برنامه تلویزیونی خود اعلام كرد كه ارز مرجع برای دارو وتجهیزات پزشكی به‌طور كامل پرداخت شده است وهم مسئولان بانك مركزی. در این میان، هرچه بهارستانی فریاد برآورده‌اند كه شواهد نشان نمی‌دهد كه این ارزها خرج خرید دارو و تجهیزات پزشكی شده باشد، كسی توجه نكرد.

در این میان تلاش «مرضیه وحید دستجردی» وزیر سابق وزارت بهداشت و احمد و شیبانی رئیس سازمان غذا ودارو برای تامین ارز دارو و تجهیزات نه‌تنها زخمی از نظام سلامت درمان نكرد كه در نهایت آن دو را از گردونه بیرون انداخت تا مسئله ارز دارو برای جانشینان آنها هم تمام شده باشد. در این میان یك سوال همچنان باقی ماند كه ارز مرجعی كه بانك مركزی مدعی پرداخت آن برای تامین دارو و تجهیزات پزشكی است صرف چه چیزی شد؟ آیا صرف خرید ماشین‌های لوكس شد یا آنطور كه دستجردی و شیبانی اعتقاد دارند هزینه خرید غذای سگ، زین اسب و دسته بیل با این ارزها تامین گشت؟ سوالی كه البته دیگر كسی علاقه‌ای به پرسیدن مجدد آن ندارد و آنهایی كه هم كه پاسخ در جیب دارند، خیال ندارند تا پاسخ روشنی به پرسشگران بدهند.

البته شیبانی پیش از رفتن، آژیر خطر را به صدا درآورده بود و گفته بود: «ارز مرجع فقط مشمول موادموثر، اصلی و فعال در تولید داروها می‌شود و مواد كمكی،افزودنی و بسته‌بندی دارو مشمول ارز مبادله‌ای خواهد شد.» حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت هم در كمال ناباوری تایید می‌كند كه مسئله حذف ارز مرجع برای دارو جدی است، زیرا در بودجه پیشنهادی دولت برای سال 92 كه تقدیم مجلس شده نیز پیشنهاد جایگزین كردن ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع قید شده است.» با این وجود سلیمان‌ عباسی در گفت‌وگو با تهران امروز درباره این موضوع حرفی نمی‌زند و خواهان حضور مسئولان وزارت بهداشت در بهارستان است.

اما با توجه حرف‌های شهریاری، این سوال پیش می‌آید كه كمیسیون بهداشت مجلس چرا در جریان تصویب بودجه درباره چنین مورد مهمی، سخنی با رسانه‌ها نگفت و امروز هم به گفته عباسی منتظر راهكار وزارت بهداشت برای حل معضل گرانی‌های كمرشكن در حوزه دارو وتجهیزات است. هرچند حرف‌های سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هم جای امیدواری برای نجات بیماران خواهان دارو را باقی نمی‌گذارد.

به گفته «دکتر مهدی سلیمان‌جاهی» دولت برای جبران این هزینه 2200میلیارد تومان اعتبار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته است، اما باید گفت این اعتبار، مختص دارو نیست و برای بخش‌های مختلفی از جمله بیمه‌ها نیز در نظر گرفته شده است. او آب پاكی را روی دست همگان می‌ریزد و می‌گوید: «از این پس دیگر ارز مرجع به هیچ کالایی تعلق نمی‌گیرد، البته بنا شده به دو گروه دارو و موادغذایی که پیش از این ارز مرجع دریافت می‌کردند، «ارز مبادله‌ای ویژه» تعلق بگیرد ولی این امر به معنای ارز ارزان‌تر نیست، بلکه این دو گروه نسبت به سایر محصولات در برخی موارد در اولویت قرار می‌گیرند.» از گفته‌های او این حدس و گمان پیش می‌آید كه برای گرفتن ارز مبادله‌ای هم باید دوندگی‌های بسیاری كرد.

می‌گویند پنمی‌گذاریم، اما دارو گران می‌شود

البته سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو درباره اینکه آیا در نهایت مردم متحمل افزایش هزینه‌های ناشی از تغییر ارز مرجع به ارز مبادله‌ای خواهند شد، اطمینان خاطر می‌دهد که از مردم حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم در این خصوص دچار مشکل شوند. او راهكار را هم در حمایت سازمان‌های بیمه‌گر و افزایش پوشش‌های بیمه‌ای می‌بیند و می‌گوید: «مردم افزایش قیمت دارو را چندان احساس نمی‌کنند.» اما مشكل آنجاست كه جایگاه بیمه در ایران هرگز در نقطه‌ای نبوده كه بتواند حمایت واقعی از بیمار داشته باشد. البته او گفته‌های خود را درباره عدم افزایش قیمت دارو هم نقض می‌كند و می‌گوید: «بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود

20 تا 30 درصد افزایش قیمت می‌یابند، اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله‌ای صد درصد دستخوش تغییرات قیمتی می‌شوند و اگر ارز مبادله‌ای بگیرند، تقریبا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند.» این درحالی است كه كارشناسان حوزه اقتصادی با توجه به جایگزینی ارزمبادله‌ای به جای ارز مرجع از سود سهام شركت‌هایی چون سبحان دارو، اسوه و لقمان خبر می‌دهند.

در نهایت سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذاو دارو با بیان اینکه در این صورت سهم پرداختی مردم هم افزایش می‌یابد، می‌گوید: «البته هنوز تغییرات قیمتی به‌طور دقیق مشخص نیست، اما در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت‌ها را جبران کنیم.» سال گذشته یارانه دارو به گفته خود او 400 میلیارد تومان بود كه البته امسال به 600 میلیون تومان كاهش یافته است. اما با وجود یارانه دارویی 400میلیاردتومانی، قیمت داروهای بیماران‌ام اس بین 10 تا 20 میلیون تومان هزینه داشت و تجهیزات دارویی بین 100 تا 300درصد افزایش قیمت داشته‌اند. حال این سوال تلخ در اذهان افكارعمومی می‌چرخد كه با ارز مبادله‌ای چه تعداد از بیماران، دست از درمان خواهند شست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha