شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۰
کد خبر: 71215

حالا كه بهار آمده، مزاجمان معتدل و نیاز بدنمان به مصرف غذاهای سبك بیشتر احساس می‌شود.

تغذیه بهاری داشته باشید
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از ؛

بالاخره فصل زمستان سرد و عبوس با آن ابرهای متراكم و آسمان خاكستری‌اش رخت بربست و جای خود را به فصلی پر از نعمت و بركت شكفتن، بالندگی، رویش و زایش و تحول داد.

با شروع این فصل و بازگشت مجدد شادابی و طراوت به طبیعت، عملكرد و نیاز سلول‌های بدن ما هم در مقایسه با فصل زمستان دستخوش تغییراتی قرار گرفته و در واقع تغییرات به وجود آمده در بدن ما منعكس‌كننده تغییرات ایجاد شده در طبیعت است.

اگر ما در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا میل زیادی به خوردن غذاهای گرم و نیروبخش داشتیم، حالا كه بهار آمده، مزاجمان معتدل و نیاز بدنمان به مصرف غذاهای سبك بیشتر احساس می‌شود.

اما بدن ما پیام دیگری هم صادر می‌كند. پیام مخابره شده حاكی از اثرات مصرف بیش از حد تنقلات و غذاهای ادویه‌دار و چرب و شور ایام عید است كه انرژی منفی آن با اعتدال مزاجی‌مان در این فصل همخوانی نداشته و خود را به صورت سستی، رخوت، افزایش غلظت خون، رنگ‌پریدگی، كاهش اشتها، سوءهاضمه، خستگی، سردرد و تحریك‌پذیری نشان می‌دهد و دلیل اصلی آن هم انباشته شدن مواد زائد در كبد است كه در صورت پاك‌سازی نشدن آن، جریان یكنواخت خون و انرژی به قسمت‌های مختلف بدنمان مختل می‌شود و تا زمانی كه این سموم از كبدمان پاك نشود، دریافت غذای بیشتر هرچند مغذی مخل سلامت ماست و اگر هم بموقع اقدام نشود، دمل‌های چركی، بثورات پوستی و خونریزی‌های زیرجلدی از پیامدهای بعدی آن است. بنابراین با توجه به این‌كه بدنمان نیاز دارد در این فصل سموم و فضولات را از خود دفع كند، از غذاهای سبك و زودهضم استفاده كنید.

غذاهای سردی‌بخش بخورید

از غذاهای سردی‌بخش همچون انواع ماهی، لبنیات، خوراك‌ها و خورش‌های سبزی‌دار، انواع سالاد و بخصوص آش استفاده كنید. آش جو، آش آبغوره، آش دوغ، آش ماست، آش آلو، آش گوجه‌سبز و آش تمبرهندی از جمله غذاهای سبك، خنك و ملینی است كه جلادهنده كبد بوده و سموم را از طریق افزایش مدفوع و ادرار دفع كرده و چربی، قند و فشار خون بالا را كاهش می‌دهد و از همه مهم‌تر اثرات رنج‌آور گرمی خوراكی‌ها را خنثی می‌كند.

از عرقیات و سبزیجات بهاری استفاده كنید

میوه‌ها را در حجم كم و به دفعات در روز مصرف كنید تا بدن فرصت كافی برای جذب ریزمغذی‌ها و دفع سموم داشته باشد. میوه‌هایی چون خیار، گوجه سبز و آلو طبع سردی داشته و دفع‌كننده سموم كبد است.

سبزیجات برگ سبز، جوانه‌ها و همچنین نخود، لوبیا، بادمجان، كلم، كرفس، كاهو و سبزی‌های كوهی به دلیل فیبر بالا یبوست ناشی از مصرف تنقلات نوروزی را دفع، آب بدن را تامین و اشتها را كنترل می‌كند. در ضمن عرقیاتی چون كاسنی و شاتره شست‌وشودهنده كبد و تصفیه‌كننده خون است.

ورزش، خلق شما را باز می‌كند

به دلیل آن‌كه در ایام نوروز بیشتر افراد استراحت می‌كنند و اغلب باشگاه‌های ورزشی تعطیل است، كاهش فعالیت‌های بدنی موجب رخوت و سستی‌ ما می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود با خانواده همراه شوید و به مناطق كوهستانی و تفریحی رفته و علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت، یك تا دو ساعت پیاده‌روی كنید تا خون در بدنتان به جریان درآید و با اكسیژن‌گیری بیشتر، حس شادابی و سرزندگی در شما ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha