سلامت نیوز :  داروخانه‌های کشور برای سومین‌بار طی هشت‌ماه گذشته، برچسب‌های قیمت دارو را باید تغییر دهند. مسوولان در وزارت بهداشت روز گذشته از احتمال افزایش دو برابری قیمت دارو خبر دادند. افزایش قیمت دارو در حالی طی دوسال اخیر به بالاترین میزان خود رسیده که همچنان اختصاص نیافتن ارز دارویی سبب این افزایش قیمت‌ها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ حتی «مرضیه وحیددستجردی» وزیر سابق بهداشت و درمان کشور پس از روشنگری درباره بی‌توجهی دولت به اختصاص ارز دارویی و اختصاص ارز برای واردات کالاهای لوکس از کرسی وزارت خود خداحافظی کرد و این خداحافظی هم زمینه‌ساز حل مشکلات مالی برای کنترل بازار دارویی کشور نشد. حالا سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با ارایه توضیحاتی پیرامون افزایش قیمت دارو به دنبال تخصیص ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع عنوان می‌کند: «دولت برای جبران این هزینه دوهزارو200میلیاردتومان اعتبار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته است اما باید گفت این اعتبار، مختص دارو نیست و برای بخش‌های مختلفی از جمله بیمه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.»

او همچنین آب‌پاکی را روی دست مردم و رسانه ریخت و گفت: «بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود 20 تا 30درصد قیمت‌شان افزایش می‌یابد. اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله‌ای صددرصد دستخوش تغییرات قیمتی می‌شوند و اگر ارز مبادله‌ای بگیرند، تقریبا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند.»

این درحالی است که پیش از این وزیر بهداشت از اختصاص ارز 2200 تومانی برای واردات دارو خبر داده بود. سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه «در این صورت سهم پرداختی مردم هم افزایش می‌یابد»، گفت: «البته هنوز تغییرات قیمتی به‌طور دقیق مشخص نیست اما در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت‌ها را جبران کنیم.»

سلیمان‌جاهی درباره افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار دارویی کشور اظهار کرد: «به‌رغم اینکه تخصیص ارز مبادله‌ای از اول فروردین آغاز شده، در حال حاضر داروها یا مواد اولیه‌ای که سال گذشته با ارز مرجع وارد شده‌اند، هنوز به اتمام نرسیده‌ و در همه موارد تغییر قیمت از ابتدای فروردین اتفاق نیفتاده است، اما با ورود محموله‌های جدید دارو و مواد اولیه با ارز مبادله‌ای، تغییرات قیمتی مشخص می‌شود.»

موج چهارم افزایش قیمت دارو طی 8 ماه
تا پیش از این در سال‌های قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، تحریم‌های بانکی ایران از سوی اتحادیه اروپا و سایر کشورها و افت ارزش ریال در مقابل ارز‌ها، دارو جزو ارزان‌ترین اقلام مصرفی مردم بود. بسیاری از داروخانه‌داران قیمت دارو‌ها را با کالاهای مصرفی همچون آدامس و آب‌نبات مقایسه کرده و برخی نیز گلایه‌هایی از میزان پایین قیمت دارو عنوان می‌کردند. حتی متخصصان، قیمت پایین دارو در کشور را زمینه‌ساز مصرف غیرضروری دارو در کشور می‌دانستند. اما پس از هدفمندی یارانه‌ها همزمان با افزایش چندین برابری قیمت تمام شده تولید دارو و کاهش میزان ارزش ریال در مقابل ارزها، قیمت دارو سیر صعودی نگران‌کننده‌ای را به خود گرفته است به طوری‌که طی هشت‌ماه گذشته، از تیرماه سال 1391 تا امروز دارو در چهار مقطع زمانی افزایش قیمت داشته است.

افزایش قیمت دارو‌های خارجی همزمان با تاکید پزشکان بر مصرف آنها
افزایش قیمت دارو در ایران طبق قانون برعهده کارگروه تعیین قیمت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت است. اما داروخانه‌داران در سطح شهر می‌گویند، نظارت و تعیین قیمت دارو بیشتر مربوط به دارو‌های داخلی می‌شود و قیمت بسیاری از داروهای خارجی به شکل سلیقه‌ای از سوی داروسازان و شرکت‌های پخش دارو مشخص می‌شود.
در همین رابطه دکتر «هنربخش»، مدیر داروخانه «البرز» در میدان تجریش تهران می‌گوید: «افزایش قیمت دارو تنها مربوط به دارو‌های داخلی نمی‌شود و شاید بیشترین ضربه اقتصادی که به مصرف‌کنندگان وارد می‌شود، مربوط به دارو‌های خارجی است.»

او در گفت‌وگو با «شرق» عنوان می‌کند: «بسیاری از پزشکان عادت به تجویز دارو‌های خارجی دارند و در برخی موارد داروهای خارجی اثربخشی بیشتری دارند، بر همین اساس ما معمولا با فروش بالای این دارو‌ها مواجه هستیم و وقتی قیمت دارو‌ها افزایش می‌یابد برخی شرکت‌های توزیع دارو بدون نظارت وزارت بهداشت قیمت دارو‌ها را افزایش می‌دهند و فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌شود.»

براساس آخرین آمار موجود از بازار دارویی سهم ریالی داروهای وارداتی در کشور افزایش قابل‌توجهی داشته و در سال 90 به بیش از 30میلیاردریال رسیده بود. بنا بر این گزارش، بخشی از این افزایش ناشی از ورود داروهای جدید گرانقیمت به بازار است. ارزش ریالی بازار دارویی کشور (بدون یارانه، مکمل و داروهای گیاهی) در سال1390 حدود 33هزارمیلیاردریال بوده که با تخمین ارزش مکمل‌‌ها و حدود چهارهزارمیلیاردریال یارانه‌های دارویی وزارت بهداشت، ارزش کل بازار دارویی کشور بیش از 40هزارمیلیاردریال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha