شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 71227
سلامت نیوز : «رابرت جفری ادواردز» برنده جایزه نوبل پزشکی 2010 و پدر لقاح آزمایشگاهی (IVF) در سن 87 سالگی درگذشت. این دانشمند برجسته چهارشنبه دهم آوریل (۲۱ فروردین) چشم از جهان فروبست. «مارتین جانسون» یکی از مقامات دانشگاه کمبریج، «رابرت ادواردز» را «مردی برجسته» خواند که «زندگی ‌بسیاری از انسان‌ها را تغییر داد». «رابرت ادواردز» ۲۹ سپتامبر ۱۹۲۵ در شهر لیدز به دنیا آمد. وی پس از اتمام خدمت سربازی، ابتدا در رشته زیست‌شناسی تحصیل کرد و سپس به تحقیقات در زمینه باروری و ژنتیک روی آورد. وی اوایل دهه ۱۹۵۰ آزمایش لقاح مصنوعی روی حیوانات را آغاز کرد. در سال ۱۹۶۹ به همراه دکتر «پاتریک استپتو» لقاح تخم خارج از بدن را انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ در این روش که به آن IVF گفته می‌شود، سلول‌های جنسی زن و مردی را که دچار مشکل نازایی هستند، در فضای آزمایشگاهی لقاح می‌دهند و پس از تشکیل سلول تخم، آن را به رحم مادر منتقل می‌کنند. در ژوییه سال ۱۹۷۸ «لوییس براون» به عنوان نخستین نوزاد حاصل از لقاح مصنوعی چشم به جهان گشود. این تحقیقات در آن زمان البته به دور از حاشیه نیز نبود. کلیسای کاتولیک و همکاران دکتر «ادواردز» با انتقاد از روش لقاح مصنوعی، او را آماج انتقادهای خود قرار دادند. «رابرت ادواردز» زمانی در یک مصاحبه گفته بود: «در آن زمان مرا دیوانه خواندند.

هیچ‌کس نمی‌خواست مسوولیت اخلاقی انجام چنین کاری را بپذیرد. مردم به من می‌گفتند بچه‌ای که از این طریق به دنیا بیاید طبیعی نخواهد بود و تعجب می‌کردند این چه کاری است که من می‌خواهم انجام دهم. اما من هیچ‌گاه نگران نبودم چون پژوهش‌هایم نشان داده بود که لقاح مصنوعی درست مانند لقاح طبیعی عمل می‌کند.» آکادمی سلطنتی علوم سوئد، در سال ۲۰۱۰ جایزه نوبل در زمینه پزشکی را به‌ خاطر تحقیقات و فعالیت‌هایش در زمینه لقاح آزمایشگاهی (IVF) به دکتر «رابرت ادواردز» اهدا کرد. دکتر «پاتریک استپتو» همکار «رابرت ادواردز» پیش از اهدای این جایزه، در سال ۱۹۸۸ درگذشته بود. دکتر «ادواردز» همواره در سخنانش بر نقش برجسته‌ای که «پاتریک استپتو» در انجام تحقیقات ایفا کرده بود، تاکید می‌کرد.

تاکنون نزدیک به پنج میلیون کودک از طریق روش IVF چشم به جهان گشوده‌اند که خود این کودکان نیز بعدها صاحب فرزند شده‌اند. («لوییس براون» نخستین نوزاد حاصل از روش لقاح آزمایشگاهی، هم‌اینک صاحب دو فرزند است.) دکتر «پیتر براد» استاد کینگز کالج لندن، درباره «رابرت ادواردز» می‌گوید: «کمتر زیست‌شناسی توانسته‌است چنین تاثیر مثبتی بر جهان و بشریت از خود بر جای بگذارد.» گفتنی است «رابرت ادواردز» دارای پنج فرزند دختر بود و شعار وی این بود که «در زندگی هیچ‌چیز مهم‌تر از داشتن فرزندی از خود نیست.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha