شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 71228
سلامت نیوز : استانداردهای سوخت یورو 4 و 5 که سال‌هاست در دنیا از سوی خودروسازان استفاده می‌شود هنوز بنا نیست از سوی 2 خودروساز بزرگ ایرانی مورد اجرا قرار گیرد چرا که هر بار به انحای مختلف از اقدام عملی در این باره سر باز می‌زنند و با این کار با سلامت مردم بازی می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون سوخت متناسب با استاندارد یورو 4 در کشور وجود ندارد ضمن اینکه دانش فنی مورد نیازجهت ارتقای خودروها به استاندارد یورو 4 نیز همین سرنوشت را پیدا کرده است و به دست آوردن این دانش در شرایط فعلی هزینه‌های زیادی را بر خودروسازان تحمیل خواهد کرد. طبق اخبار نیز گویا این خودروسازان اعلام کرده‌اند برای انجام این کار به 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند. به‌رغم اینکه نمی‌توان تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفت و دراین شرایط می‌تواند تبعاتی در بخش صنعت خودروسازی داشته باشد اما این نباید نافی تعهدات خودروسازان بویژه در بحث استاندارد‌های آلایندگی باشد. براساس قانون طرح جامع کاهش آلودگی هوا از ابتدای امسال تنها باید خودروهایی از سوی پلیس شماره‌گذاری شوند که با استاندارد یورو 4 و5 تولید شوند اما در عمل این قانون اجرا نمی‌شود و گویا خودروسازان در حال رایزنی برای گرفتن مهلتی 6 ماهه هستند.

با این وجود محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ماه پایانی سال گذشته بارها اعلام کرد که از ابتدای سال 92 این استانداردسازی عمل می‌شود و در صورت عدم اجرا با متخلفان برخورد می‌شود و این سازمان نمی‌گذارد کسی از قانون سرپیچی کند. همچنین درچند مرحله سردارمومنی رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد : همه خودروها و سوخت آنها درسال 92 باید با استاندارد یورو 4 عرضه شوند ولی این ضرب‌الاجل‌ها مصداق آب در هاون کوبیدن بود.

10سال از استانداردهای جهانی عقب هستیم !

علی‌محمد شاعری قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین باره با اشاره به عقب‌ماندگی 10ساله خودروسازان از استانداردهای جهانی، می‌گوید: خودروسازان اروپایی 10 سال است از استاندارد یورو4 استفاده کرده و تا سال 2014 به استاندارد یورو6 می‌رسند اما خودروسازان ایرانی هنوز از استاندارد یورو2 استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه استاندارد یورو2 در مقایسه با استاندارد یورو4 دو برابر آلودگی ایجاد می‌کند به ایسنا گفت:70 درصد آلودگی کلانشهرهای کشور مانند تهران نیز مربوط به خودرو و سوخت است که برای کاهش آن چاره‌ای جز ارتقای استانداردها نداریم. شاعری ادامه داد: هر زمانی که حرف از استانداردسازی می‌شود خودروسازان سوخت، ارز و مشکلات مالی را بهانه می‌کنند در صورتی که مدام قیمت خودروهای بی‌کیفیت را افزایش می‌دهند و متاسفانه می‌بینیم که سالانه تعدادی از هموطنان به دلیل همین مساله جان خود را از دست می‌دهند.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین با بیان اینکه سلامت مردم اولویت اول نظام جمهوری اسلامی است، افزود: دستیابی به محیط‌زیست مطلوب از رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده و در چشم‌انداز 1404 نیز یکی از اصول اساسی و حیاتی کشور است، بنابراین نمی‌توانیم به بهانه تولید بیشتر و اشتغالزایی آن را نادیده بگیریم. شاعری با بیان اینکه در حال حاضر 30 درصد خودروهای داخلی با استاندارد یورو4 تولید می‌شود، افزود: خودروسازان غیر‌از ایران‌خودرو و سایپا به تعهدات خود عمل کرده‌اند اما این 2 شرکت طبق معمول از تعهدات قانونی خود سر باز زده و به دنبال گرفتن یک مهلت 6 ماهه هستند. وی افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندارد و نیروی انتظامی با این مهلت موافق نیستند اما این خودروسازان برای قصور و کوتاهی خود به دنبال تعویق مهلتشان در طرح جامع کاهش آلودگی هوا و دور زدن قانون هستند. این درحالی است که کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده مردم درمجلس با بیان اینکه توقف شماره‌گذاری خودروها با توجه به اثرات آلودگی‌ هوا می‌ارزد، معتقد است: به اندازه كافی به شركت‌های خودروساز برای ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان مهلت داده شده است.

اهتمام همه دستگاه‌ها برای رسیدن به یورو 4

همچنین جلیل جعفری، نماینده مجلس‌ شورای اسلامی با تاکید بر اینکه همه مسوولان و متولیان امر باید موضوع ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو را جدی بگیرند، گفت: وظیفه سازمان محیط‌زیست پیگیری مجدانه درباره ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو است. وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیأت وزیران باید استاندارد سوخت و خودرو از ابتدای سال جاری ارتقا می‌یافت، یادآورشد: باید توجه داشت که نتایج حاصل از افزایش ارتقای سطح استاندارد خودرو و سوخت مشترک است طوری‌که در نهایت منجر به کاهش آلودگی هوا در کشور و سلامتی شهروندان می‌شود. عضو کمیسیون انرژی خانه ملت بیان داشت: لازم است تمام متولیان امر از جمله شرکت‌های خودروساز، سازمان حفاظت محیط‌زیست،‌ مجلس و همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند تا امر مزبور به شکل هرچه صحیح‌تر اجرایی شود. وی ادامه داد: ارتقای سطح استاندارد سوخت و خودرو در کنار کاهش آلودگی هوا به شهروندان احساس آرامش می‌دهد.

وی افزود: هم‌اکنون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امکان تولید سوخت مطابق با استاندارد لازم با ظرفیت محدود را دارد؛ لازم است شرکت‌های خودروساز نیز با بومی‌سازی و ارتقای سطح استاندارد محصولاتشان از بار آلودگی هوا در کشور بکاهند. وی با اعلام اینکه هم‌اکنون ظرفیت تولید سوخت مطابق با استاندارد یورو 4 حدود 10 تا 12میلیون لیتر است،‌ افزود: لازم است هم‌اکنون 70میلیون لیتر در روز سوخت یورو 4 تولید وعرضه شود. با این اوصاف اگرچه همه مسؤولان به دنبال استاندارد شدن خودروها و سوخت مصرفی هستند اما هنوز خودروسازان به قانون تمكین نكرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha