شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 71231
سلامت نیوز : گهواره زمین همچنان لرزان است، انگار خیال ندارد آرامش بگیرد. بیداری زمین در فصل رویش دوباره درختان آرامش را از اهالی شهرهای کاکی، دشتی، طسوج و شنبه گرفته است. مردم شهر درحالی روز را شب می‌کنند که در فراغ عزیزانشان به سوگ نشسته‌اند و در نجوا با درختان خرما خاموش می‌گریند.

 بوشهر همچنان می‌لرزد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خورشید ؛  شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ساعت 16 و 22 دقیقه بیستم فروردین‌ماه تا ساعت 7 صبح 22 فروردین، زمین لرزه‌هایی با مشخصات زیر در حوالی شهر کاکی در استان بوشهر ثبت کرده‌اند. بر اساس این گزارش 28 پس‌لرزه کمتر از سه ریشتر،103پس‌لرزه به بزرگی سه تا چهار ریشتر،32 پس‌لرزه به بزرگی 4 تا 5 ریشتر، 5 پس‌لرزه به بزرگی 5 تا 6 ریشتر و یک مورد پس‌لرزه هم به بزرگی 6 ریشتر، منطقه زلزله کاکی را به لرزه درآورده است. همچنین آخرین پس‌لرزه بزرگ ساعت 12 و 30 دقیقه بیست و یکم فروردین با بزرگی 4/5 ریشتر در حوالی کاکی روی داده است.

 بازسازی مناطق زلزله‌زده
رستمی، معاون عمرانی استانداری بوشهر هم از آغاز فاز بازسازی در مناطق زلزله‌زده خبر داد. وی با بیان اینکه 20 پس‌لرزه مناطق زلزله‌زده بوشهر را لرزاند، گفت: با وقوع پس‌لرزه‌ها، برخی از واحدهای مسکونی نیز که از زلزله اصلی دچار مشکل شده بودند، تخریب شدند. وی با بیان اینکه بر اساس قول معاون اول رئیس جمهور مقرر شده که چه در بخش واحدهای مسکونی خسارت دیده و چه تأمین اسباب و اثاثیه منزل تمهیداتی اندیشیده شود، گفت: تیم‌های ویژه‌ای برای شناسایی واحدهای مسکونی و خانوارهای خسارت دیده وارد عمل شده‌اند. وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار کشته‌های زمین لرزه افزایش نیافته درباره وضعیت مجروحان زلزله گفت: خوشبختانه با تلاش و همت نیروهای امدادی و درمانی و حضور به موقع آنان مجروحان به سرعت مداوا شده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود، تعداد کشته‌ها تغییری نکند و همان 37 نفر باقی بماند. وی گفت: با توجه به نزدیک شدن به گرمای هوا در این منطقه سعی می‌شود که کار بازسازی و ساخت به سرعت انجام شود. وی با اشاره به حضور رئیس بنیاد مسکن در مناطق زلزله‌زده گفت: همچنین استان‌های هرمزگان و فارس به عنوان استان‌های معین در امر آواربرداری و ساخت‌وساز شناسایی شده‌اند.

 مراسم تدفین اجساد جانباختگان
فاز اسکان اضطراری زلزله‌زدگان بوشهری درحالی پایان یافت که در این حادثه 37 نفر جان باختند و با گذشت 4 روز از این واقعه تلخ مراسم تدفین اجساد جانباختگان برگزار شد.
جعفریان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به خاکسپاری کشته‌شدگان زلزله از برگزاری مراسم ترحیم برای متوفیان ازسوی این سازمان خبر داد. همچنین محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در تشریح آخرین عملکرد امدادگرانش در مناطق زلزله‌زده به توزیع 5050 دستگاه چادر میان زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: 4500 تخته موکت و 7700 تخته پتو هم میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.

استقرار صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان
فرحناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از استقرار صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در پایگاه‌های نمازجمعه خبر داد و گفت: هموطنان خیر می‌توانند کمک‌های خود را داخل صندوق‌ها بریزند.

 هیچ مصدومی فوت نکرده است
دکتر علیرضا رئیسی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: به‌جز افرادی که در حادثه زلزله جان خود را از دست دادند، هیچ مصدومی در بیمارستان‌های استان بوشهر فوت نکرده است. وی افزود: سرعت عمل تیم‌های درمانی و استفاده خوب از ظرفیت‌های درمانی استان موجب شد که ظرف مدت 3 ساعت همه مصدومان حادثه زلزله تعیین تکلیف شوند و اقدامات لازم برای مداوا و اعزام آنان به دیگر بیمارستان‌های استان انجام شود.

 بناهای تاریخی مناطق زلزله‌زده در وضعیت نابسامان
وقوع زلزله‌ 1/6 ریشتری در دو شهر «شنبه» و«کاکی» در شهرستان دشتی استان بوشهر بحث‌های چندماه پیش کارشناسان را درباره‌ وضعیت نابسامان بافت تاریخی بوشهر و احتمال تخریب این بافت دوباره به ذهن‌ها متبادر کرد. شهر «شنبه» با قلعه‌ قاجاری «داراب‌خان» و شهر «کاکی» با مسجدجامع قاجاری‌اش چند روز پیش با زلزله لرزیدند. هرچند این دو بنای تاریخی هر کدام دارای شاخصه‌های خاص معماری و با ارزش هستند، اما اگر با یک نگاه بدبینانه و گسترده‌تر به این اتفاق نگاه شود که این رخداد طبیعی گستره‌ وسیع‌تری از استان بوشهر را دربر می گرفت و به‌جز خسارت مالی و جانی زیادی که بر جای می گذاشت نابودی هویت تاریخی این استان که خود گستره‌ وسیعی از تاریخ کشور را در بر می‌گیرد
به دنبال داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha