سلامت نیوز : موادمخدر هم از ماراتن افزایش قیمت‌ها عقب نمانده است. شیشه سه‌میلیونی به 17‌میلیون، تریاک 700‌هزار‌تومانی به بیش از سه‌میلیون و نیم و هرویین سه‌میلیونی به 14‌میلیون‌تومان رسیده است. تاثیرات افزایش قیمت دلار از استانبول و فردوسی و صرافی‌ها، بازار لوازم خانگی و... به بازار زیرزمینی دلالان موادمخدر هم رسیده است. احمدی‌مقدم، رییس‌پلیس کشور با اعلام این خبر علت این موضوع را افزایش قیمت موادمخدر در افغانستان، افزایش قیمت دلار در ایران و افزایش ریسک انتقال موادمخدر عنوان می‌کند اما کارشناسان مهم‌ترین دلیل را افزایش قیمت دلار می‌دانند. خبر خوش فرمانده ناجا اما برای‌میلیون‌ها عضو خانواده‌ معتادان چندان خوشایند نیست. این خبر افزایش آسیب‌ها و سرقت‌های خرد، کوچکتر شدن سبد سبک خانواده‌های معتادان و ... را به ذهن متبادر می‌کند. وی می‌گوید: این افزایش قیمت موادمخدر در افزایش میزان وقوعات سرقت خرد و کاهش گرایش بسیار موثر است. حال «شرق» در گفت‌وگو با کارشناسان در پی یافتن علت این موضوع و تاثیرات آن است.

عباس دیلمی‌زاده مدیرعامل جمعیت تولد دوباره که بزرگ‌ترین NGO درمان اعتیاد در کشور است در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت پیش‌سازهای موادمخدر صنعتی شده است که از خارج کشور به ایران وارد می‌شود و از آنجایی که مبادلات قاچاقچیان موادمخدر با خارج کشور با ارز انجام می‌شود طبیعی است که افزایش قیمت دلار موجب افزایش قیمت موادمخدر در داخل کشور شود.

افزایش قیمت موادمخدر خبر خوبی نیست
دیلمی‌زاده با تاکید بر اینکه افزایش قیمت موادمخدر خبر خوبی نیست می‌گوید: چراکه تقاضا برای موادمخدر وجود دارد و معتادان نیاز به مصرف میزان ثابتی موادمخدر و اجبار به مصرف دارند حال اگر قیمت موادمخدر دو تا سه برابر شود که این اتفاق رخ داده است تاثیراتی را به دنبال دارد. یک اینکه معتاد الگوی مصرف خود را تغییر می‌دهد چراکه تنها می‌تواند موادمخدر کمتری با درآمد ثابتش خریداری کند و در نتیجه نحوه مصرفش از جنس خوراکی به جنس تدخینی و تزریقی تغییر می‌یابد که خطر ابتدا به ایدز و بیماری‌های خونی و عفونت‌ها را افزایش می‌دهد و آسیب‌های زیادی در پی دارد.

تاثیر دوم این است که معتاد با درآمد ثابتش نیاز به تخصیص دوبرابر نقدینگی برای مصرف دارد، پس این کار را انجام داده و از دیگر خریدهای سبد خانواده می‌کاهد و خانواده‌اش روزبه روز فقیرتر می‌شود. تاثیر بعد این است که معتاد دست به ایجاد درآمدهای جدید برای خود می‌زند و قطعا این درآمد را از طریق غیرقانونی تحصیل می‌کند که نتیجه آن افزایش سرقت‌های خرد و آسیب‌های اجتماعی است. دیلمی‌زاده در ادامه می‌گوید: در نتیجه ضروری است که برنامه‌های کاهش تقاضا به موادمخدر به سرعت در کشور گسترش یاید و اقدامات همسو با افزایش قیمت‌ها باشد تا به این ترتیب کاهش گرایش محقق شود و با چنان سرعت بالایی پیگیری شود که بتواند مشکلات ناشی از افزایش موادمخدر را پوشش دهد و در این میان ضروری است که درمان‌های ارزانقیمت نیز موردتوجه قرار گیرد تا بتوان معتادانی را که در اثر افزایش قیمت به درمان گرایش می‌یابند جذب کرد.

وی تاکید کرد: بسیار ساده‌انگارانه و خوشبینانه است اگر تصور کنیم با افزایش قیمت موادمخدر مشکلات موادمخدر در کشور کاهش می‌یابد و معتادان کمتری به مصرف ادامه می‌دهند. ضروری است که سیستم‌های حمایتی و رفاهی از خانواده معتادان، حمایت بیشتری کنند تا افزایش قیمت موادمخدر شرایط نابهنجار این خانواده‌ها را بیش از پیش افزایش ندهد چراکه موادمخدر درسبد زندگی معتادان همچون نان است و افزایش قیمتش این خانواده‌ها را به سمت فقر سوق می‌دهد. مدیرعامل جمعیت تولد دوباره در ادامه می‌گوید: مشکلات افزایش دو تا سه برابری قیمت موادمخدر ظرف چندسال آینده خود را نشان می‌دهد چراکه با سوق دادن معتادان و خانواده‌هایشان آسیب‌های اجتماعی و بزه ضربات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد می‌کند و این افزایش تنها به نفع قاچاقچیان موادمخدر است و برای تولیدکننده و مصرف‌کننده هیچ فایده‌ای ندارد چراکه تنها خانواده معتادان را فقیر‌تر کرده و فقر آسیب‌های اجتماعی جدی به دنبال دارد.

مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت موادمخدر افزایش قیمت دلار است
سعیدصفاتیان، مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با موادمخدر هم در گفت‌وگو با «شرق» با اشاره به ورود شیشه با قیمت 180‌میلیون‌تومان در سال 84-83 به کشور می‌گوید: یکی از دلایل کاهش قیمت و افزایش گرایش به شیشه در کشور در سال‌های اولیه ورود فقدان قانون مبارزه با این ماده بود که دست مافیای موادمخدر را بسیار باز گذاشت. عامل دوم و مهم‌تر ضعف عملکرد دفتر سلامت روان وزارت بهداشت در تدوین پروتکل درمان و آموزش پزشکان و درمانگران بود که موجب شد پزشکان ندانند در مواجهه با معتادانی که تمایل به درمان دارند چکار کنند و این موضوع حلقه مصرف‌کنندگان را افزایش داد. وی در ادامه در پاسخ به «شرق» در زمینه کاهش قیمت شیشه و دیگر موادمخدر می‌گوید: مهم‌ترین دلیل معادلات تولید موادمخدر در افغانستان و افزایش قیمت دلار است چراکه قاچاقچیان باید به دلار خرید کنند. حالا گرانی موادمخدر گریبان دو‌میلیون معتاد را گرفته است، معتادانی از هر طبقه و جایگاه اجتماعی که بیش از آسودگی، نگرانی‌های جدی را در زمینه تغییر الگوی مصرف به مواد تزریقی و وقوع ناگواری‌ها برای خانواده معتاد آنها و... به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha