شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 71234

سلامت نیوز : رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بدون پیشگیری با صرف تمام بودجه کشور در بخش سلامت بازهم هزینه برای درمان کم خواهیم آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ شاهین شیرانی امروز(چهارشنبه) در جلسه کارگروه سلامت استان اصفهان اظهار کرد: بار بیماری‌های موجود در جهان تغییر کرده است و بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، حوادث ترافیکی و سرطان‌ها جای خود را بیماری‌های غیر واگیردار داده است.

وی با بیان اینکه تغییر شیوه زندگی از سنتی به صنعتی موجب افزایش بیماری‌های غیر واگیر دار شده است، افزود: این اتفاق از کشورهای غربی آغاز شده و ادامه زندگی به این شیوه موجب افزایش شیوع بیماری‌های غیرواگیر در جوامع می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم‌چنین با اشاره به نقشه سلامت استان گفت: هدف نقشه جامع سلامت استان اصفهان نشان دادن جایگاه مهم پیشگیری در کنترل و کاهش بیماری‌ها است و باید به مقوله پیشگیری در کشور توجه بیشتری شود.

شیرانی بیان کرد: سن امید به زندگی در کشور که برای مردان 72 و برای زنان 73 سال است نشان از رشد کشور در حوزه پیشگیری دارد، اما باید سونامی بیماری‌های غیر واگیر دار که کشور را تهدید می‌کند بیشتر مد نظر قرار داد.

وی با بیان اینکه اگر کشور ما به سمت پیشگیری از بیماری‌ها گام برندارد مشکلات زیادی در بخش سلامت ایجاد می‌شود، گفت: بدون پیشگیری حتی اگر تمام بودجه کشور در بخش سلامت متمرکز شود بازهم هزینه برای درمان کم خواهیم آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کودکی را سن شروع پیشگیری از بیماری‌ها دانست و افزود: اگر امروز جوانان در محدوده سنی 30 سال جای کهن‌سالان را بر روی تخت‌های C.C.U گرفته‌اند‌، نشان می‌دهد پیشگیری‌های لازم در دوره های گذشته به درستی انجام نگرفته است.

شیرانی با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل فشار خون شعار هفته سلامت در سال جاری است، بیان کرد: فشار خون عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها است و 50 درصد مردم از فشار خون خود اطلاع ندارند، زیرا شایع‌ترین علامت ابتلا به فشار خون بی علامتی است.

وی اضافه کرد: اگر تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود داشته باشد و وزارت بهداشت بتواند از تمام آن‌ها استفاده کند تنها می‌تواند 25 درصد سلامت مردم را تامین کند و 75 درصد باقی مانده بر عهده خود مردم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص بیماری سالک نیز بیان کرد: برای مبارزه با بیماری سالک در هیچ ردیف بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هیچ بودجه‌ای بابت کنترل و مبارزه با این بیماری در استان دریافت نمی‌کند.

شیرانی خاطرنشان کرد: این شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها هستند که مسؤول کنترل بیماری سالک در مناطق خود هستند و شبکه بهداشت استان نمی‌تواند تمام بار این مقوله را به دوش بکشد.

در این جلسه از نقشه جامع سلامت استان که نخستین نقشه جامع سلامت کشور است با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان، معاون عمرانی استانداری اصفهان، مدیرکل ستاد بحران استان اصفهان و جمعی از مدیران کل استان رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha