سلامت نیوز : رئیس بیماری های قلبی وعروقی وزارت بهداشت گفت: بیماری های قلبی وعروقی عامل بیش از 39 درصد مرگ ومیرها در کشور است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر طاهره سماوات که در جمع خبرنگاران کهگیلویه وبویراحمد سخن می گفت، افزود: در سال های اخیر، کاهش مصرف میوه و سبزی و روی آوردن مردم به غذاهای کنسرو و آماده، تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و زندگی در خانه‌های کوچک وآپارتمانی و در نهایت چاقی عامل اصلی بیماری های قلبی وعروقی در بین مردم است.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت افراد به شمار می رود، تصریح کرد:مصرف دخانیات علاوه بر ابتلای افراد به بیماری های قلبی وعروقی، زمینه ساز بروز فشار خون بالا، سرطان و دیابت در افراد می شود که اگر بتوانیم سه عامل خطرناک دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی را کاهش دهیم می توانیم 80 درصد از بیماری های قلبی وعروقی ، دیابت و برخی سرطان هارا کنترل کنیم.

رئیس بیماری های قلبی وعروقی وزارت بهداشت اضافه کرد: شیوع بیماری های غیر واگیر در جهان در حال پیشرفت است که برخی از کشورهای غربی با اصلاح الگوی تغذیه مناسب، کاهش مصرف الکل و دخانیات توانسته اند تا 50 درصد از بروز بیماری‌های غیر واگیر مانند فشار خون وبیماری های قلبی وعروقی پیشگیری کنند.

سماوات اظهار کرد:24درصد مردان و 2/2 درصد زنان در کشور ما سیگار مصرف می کنند که در سال‌های اخیر زنان تمایل بیشتری به مصرف دخانیات پیدا کرده اند.

وی بیان کرد: با وجود منع تبلیغات دخانیات در رسانه ها واستفاده نکردن هنرپیشه ها در فیلم های که در کشور ساخته می شود برخی از فیلم های خارجی که در رسانه ملی پخش می شود هنرپیشه‌ها از دخانیات استفاده می کنند که متاسفانه این کار غلط به یک الگو برای مردم جامعه و بخصوص خانم ها تبدیل شده که با ژست خاصی دخانیات مصرف می کنند و باعث تمایل فرزندان و همسران خود به مصرف این مواد می شوند.

رئیس بیماری های قلبی وعروقی وزارت بهداشت در پایان ابراز کرد:متاسفانه بخش عظیمی از بودجه کشور به مراقبت از بیماران ودرمان آنها هزینه می شود که می توان با آموزش های لازم این بودجه را در سایر بخش های خدمات رسان هزینه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha