سلامت نیوز : محمدهادی ایمانیه امروز در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: 70 درصد کسانی که برای آنان تشخیص فشار خون داده می‌شود از قبل اطلاعی از مشکل فشار خون خود نداشته‌اند بنابراین لازم است مردم حداقل سالی یک بار فشار خون خود را چک کنند.

وی افزود: یکی از برکات پزشک خانواده نیز مواردی از این قبیل است که در نظام ارجاع می‌توان امور مربوط به سلامت جامعه را نیز علاوه بر درمان پیگیری کرد.

ایمانیه اضافه کرد: از یک‌هزار پزشک خانواده با 2.5 میلیون جمعیت زیر پوشش خواسته‌ایم تا آخر خرداد ماه امسال بیماران خود را از طریق تماس و پیامک فراخوان کنند و فشار خون آنان را اندازه بگیرند.

این مسئول ادامه داد: این طرح باعث می‌شود در این 2.5 ماه فرصت باقی مانده فشار خون تمام 2.5 میلیون نفر اندازه‌گیری شود و افراد با فشار خون بالا تفکیک شده و درمان شوند.

داروهای مهم دسفرال و آونکس مشابه دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد کمبودهای احتمالی دارو در شرایط تحریم اضافه کرد: قبول داریم که برخی داروها دچار مشکل شده که باید لعنت آن را به تحریم‌کنندگان فرستاد.

ایمانیه ابراز داشت: با فعالیت‌هایی که انجام شد کمبود هیچ دارویی به گونه‌ای نیست که زندگی بیماری به خطر بیافتد.

وی عنوان کرد: برای بیماران تالاسمی داروی «دسفرال» کمبود دارد که تنها برای ایران نیست چراکه کارخانه تولید ‌کننده آن در سوئیس دچار مشکلات مالی شده و تولید خود را پایین آورده است.

به گفته این مسئول، مشابه «دسفرال» هم در فرانسه و هم در داخل کشور در حال تولید است.

ایمانیه یادآور شد: در حال حاضر کمیته‌ای مرکب از اساتید رشته خون در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تشکیل شده و این کمیته تشخیص می‌دهد که آیا بیمار باید «دسفرال» مصرف کند یا اینکه می‌تواند از داروی مشابه استفاده کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: داروی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز (ام اس) نیز آونکس است و مشابه ایرانی و خارجی آن وجود دارد.

وی افزود: ممکن است داروخانه‌ای در مراجعه بیمار بگوید فلان آنتی‌بیوتیک را نداریم اما بیمار می‌تواند دوباره به پزشک مراجعه کرده و نسخه مشابه آن را دریافت کند.

رضایت وزیر از وضعیت بهداشت و درمان فارس

این مسئول ابراز داشت: در ایام نوروز تمام مراکز دانشگاه علوم پزشکی باز بود و حتی یک تخت ویژه، اعم از «آی سی یو»، «سی سی یو» و «آی سی یو» نوزادان و کودکان کاسته نشد.

ایمانیه عنوان کرد: در نوروز گاه تخت‌های معمولی را کم می‌کنیم که کارکنان بتوانند از یک نیمه تعطیلات بهره‌مند شده و استراحت کنند اما تعداد تخت‌های ویژه آماده را با جایگزینی پزشک و پرستار از بخش‌های دیگر ثابت نگاه می‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ایام نوروز امسال چهار روز کامل در استان فارس بود و بسیاری از بیمارستان‌های شیراز و شهرستان‌ها را به اتفاق بازدید کردیم.

ایمانیه بیان داشت: وزیر در مصاحبه خود گفت با وضعیتی که از خدمت‌رسانی در فارس دیدم سال خوبی را شروع کردم.

شماره‌های 2930 و 1590 پاسخگوی پزشک خانواده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: دو شماره تلفن 2930 و 1590 از هشت صبح تا 11 شب پاسخگوی سئوالات مردم در مورد مشکلات در زمینه طرح پزشک خانواده است.

وی اضافه کرد: بارها به مردم گفته‌ایم که هنگامی پزشک خانواده را انتخاب می‌کنند دوشیفته یا یک‌شیفته بودن پزشک را بپرسند و اگر پزشک یک‌شیفته نمی‌خواهند پزشک دیگری که دوشیفته باشد انتخاب کنند.

ایمانیه یادآور شد: اگر پزشک دوشیفته باشد از هشت صبح تا 12 ظهر و از چهار بعد از ظهر تا هشت بعد از ظهر باید در مطب یا درمانگاه پاسخگو بوده و در صورتی که حضور نداشته باشد بیمار می‌تواند با این دو شماره تماس گرفته شکایت خود را اعلام کند.

این مسئول افزود: ما مدعی نیستیم که تمام پزشکان به درستی کار می‌کنند، اما در این زمینه پیگیری لازم انجام شده و کمیته داوری در مورد تخلفات هفته‌ای دوبار با حضور نمایندگان دانشگاه و بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی تشکیل جلسه می‌دهد.

آغاز طرح پزشک خانواده در 7 استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: با دستور رئیس جمهور مقرر شد علاوه بر فارس و مازندران هفت استان دیگر نیز طرح پزشک خانواده را شروع کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح پزشک خانواده در هفت استان دیگر شامل خوزستان، قزوین، یزد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و خراسان شمالی کلید خورده که به صورت رسمی در 15 دانشگاه علوم پزشکی افتتاح می‌شود.

ایمانیه متذکر شد: رئیس جمهور قول داده اعتبار این کار تامین شود چرا که امسال 2 هزار میلیارد ریال به طرح پزشک خانواده استان‌ها اختصاص یافته و برای اینکه بدهی دولت تجمیع نشود از رئیس جمهور خواستم که هر ماه یک‌دوازدهم این بودجه پرداخت شود.

این مسئول در این زمینه اذعان داشت: در حال حاضر پزشکان خانواده از مراجعه بسیار گلایه دارند که به دلیل رایگان بودن، مراجعات مردم به پزشکان افزایش یافته اما با گذشت زمان این موضوع اصلاح شده و فرهنگ مراجعه صحیح به پزشک جا می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha