شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 71242
سلامت نیوز : محمدحسن طریقت منفرد در همایش روز جهانی بهداشت در سالن امام جواد وزارت بهداشت، گفت: سلامت امروز به مهمترین بحث در همه جوامع تبدیل شده و عرصه آن به نهادهای متولی سلامت محدود نمی‌شود چرا که سال‌هاست از عوامل اجتماعی موثر در سلامت صحبت شده و گفته می‌شود قسمت اعظم مسائل سلامت به نهادهای دیگر مربوط می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: در گذشته با بیماری‌های واگیر سر و کار داشتیم که به عنوان اپیدمی می‌آمدند و کشتار دسته جمعی را باعث می‌شدند اما امروز که بشر با بیماری‌های غیرواگیر سر و کار دارد، عامل اصلی آن‌ها یک عامل نیست بلکه عوامل مختلف اجتماعی می‌تواند در بروز آن‌ها موثر باشد.

طریقت منفرد گفت: بیماری‌های غیر واگیر زمانی که ایجاد می‌شوند به راحتی در یک مقطع و مدت درمان نمی‌شوند، به عنوان مثال بیماری دیابت یا فشار خون با ادامه درمان حتی اگر به اندازه کافی به آن توجه شود در طول زندگی عوارض را به مرور ایجاد می‌کند.

وزیر بهداشت افزود: بیماری‌های قندی، مشکلات چشمی، کلیوی و عصبی را باعث می‌شوند و هر یک در کنار مشکلات اجتماعی و خانوادگی هزینه‌های سرسام آور به دنبال خواهند داشت.

طریقت منفرد افزود: هیچ کشوری قادر به تأمین موارد مورد نیاز درمان‌های پر هزینه غیرواگیر نخواهد بود به همین دلیل دنیا به مراتب شدیدتر از پیشگیری از بیماری‌های واگیر تصمیم دارد به پیشگیری از غیرواگیرها توجه بیشتری کند.

وی با تاکید بر همکاری تمام نهادهای حاکمیتی، تصریح کرد: در امر تغذیه که یکی از عوامل جدی ایجاد بیماری غیر واگیر است و اقدامات جدی را می‌طلبد باید بدانیم که از ابتدا مراحل تولید، نگهداری و فرآوری مواد غذایی چه تاثیری در ایجاد بیماری‌های غیر واگیر دارند.

وزیر بهداشت افزود: متأسفانه تولید مواد غذایی، امروزه با استفاده از سموم بیش از حد و بسیار مضر همراه هستند و دنیا بر تولید مواد غذایی به روش ارگانیک تأکید دارد.

وی افزود: در نگهداری مواد غذایی از افزودنی‌هایی استفاده می‌کنیم که مضر هستند و در فرآوری نیز همین مشکلات را داریم و دنیا با یک گرفتاری جدی دست به گریبان است.

طریقت منفرد گفت: در فرهنگ ایرانی و روایت اسلامی، اگر موفق شویم فقط سبک زندگی را مبتنی بر فرهنگ خودمان اصلاح کنیم، بسیاری از مشکلات با توجه به بستر فرهنگی قابل جبران است.

وزیر بهداشت خطاب به معاون اول رئیس جمهور که در این همایش حضور داشت، افزود: از شما می‌خواهیم که سلامت را یاری کنید، بارها گفته‌اید که ارز را زمانی که صد تومان پایین می‌آوریم با یک اقدام 2 هزار تومان افزایش می‌‌ِیابد، در سلامت نیز همین وضعیت را داریم.

وی ادامه داد: کودکان از ابتدای عمرشان با غذاهای پرنمک عادت کرده‌اند و این مسئله در صدا و سیما تبلیغ می‌شود و برگرداندن آن بسیار سخت است.

طریقت منفرد گفت: تبلیغ را برای موادی می‌کنیم که از سلامت برخوردار نیستند و غذاهای پرنمک تبدیل به عادت می‌شوند که از عوامل ایجاد فشار خون زودرس در افراد است.

وی ادامه داد: اگر این مسائل در صدا و سیما کنترل نشود، در سایر اقدامات نیز این وضع پیش می‌آید، استرس‌ها از عوامل دیگر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است و متاسفانه فرهنگی که تبلیغ می‌شود بر این مسئله تاثیر می‌گذارد.

وزیر بهداشت گفت: خیلی وقت‌ها از غربی‌ها چیزی را تقلید می‌کنیم که در روش زندگی مشکل ایجاد کرده و باعث چشم‌ و هم چشمی و باعث اسراف‌های بیش از حد می‌شود و این امر خانواده‌ها را دچار استرس کرده و همین پایه بیماری‌های غیر واگیر است.

وی ادامه داد: تقاضا می‌کنیم دولت در جایی که می‌تواند به کمک سلامت بیاید، فقط در حوزه پیشگیری نیست بلکه در حوزه تقویت عوامل مضر در ایجاد بیماری‌های غیر واگیر که از سوی صدا و سیما اتفاق می‌افتد می‌تواند کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه، بسیار در این مسئله تذکر داده شده اما صدا و سیما توجه جدی نکرده است، گفت: قبول داریم که این سازمان مانند سایر نهادها مشکلات اقتصادی دارد و باید درآمد داشته باشد اما تا اندازه‌ای که به لحاظ مسائل کوتاه‌مدت باشد قابل فهم است اما واقعاً عوارض غیرقابل جبران دارد.

وزیر بهداشت گفت: وزارت کشاورزی، نیروی انتظامی و صنعت در پیشگیری از عوامل غیرواگیر سهم بسیاری دارند و از دولت تقاضا داریم برای برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی تمامی نهادها حداکثر حمایت را داشته باشد گرچه قوانین مناسب است و شورای عالی سلامت به خوبی پیش‌بینی شده اما مشکلاتی وجود دارد که تاکید بیشتر دولت را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha