سلامت نیوز : معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از هر یکصد نفر ایرانی بزرگسال، 20 نفرآنان مبتلا به فشارخون هستند ، گفت: نیمی از مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاع ندارند بنابراین فقط نیمی از مبتلایان را شناسایی کرده ایم.

دکتر ˈفاطمه رخشانیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته سلامت (18 تا 24 فروردین ) افزود: هرچه سن بالاتر می رود احتمال ابتلا به فشارخون افزایش می یابد.

وی ادامه داد: از بین مبتلایان فشارخون شناسایی شده، بیماری نیمی از آنان کنترل شده نیست و داروی خود را به موقع مصرف نمی کنند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هم اکنون 35 درصد موارد بستری در بخش های مراقبت های ویژه ICU و CCU به دلیل فشارخون است که دچار سکته های مغزی و قلبی شده اند.

رخشانی گفت: 40 درصد افرادی که عمل جراحی قلب انجام داده اند، سابقه فشارخون داشته اند.

وی افزود: فشارخون یکی از مشکلاتی است که اگر بتوانیم آن را حل کنیم بسیاری از مشکلات درمانی کشور حل خواهد شد و از ضایعاتی مانند فلج اندام ها بعد از سکته ها و دیالیز کلیه ها پیشگیری می شود.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد : 80 درصد افراد کشور مبتلا به فشارخون نیستند و به آنان توصیه می شود سبک زندگی صحیح، پرهیز از مصرف دخانیات و تغذیه سالم داشته باشند. توصیه اصلی به ویژه مربوط به تغذیه و کم کردن مصرف نمک است.

رخشانی گفت: همچنین توصیه می شود افراد 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند، این فعالیت ورزشی نباید آهسته باشد بلکه درحدی باشد که فرد حس کند به نفس نفس افتاده یا ضربان قلبش زیاد شده است تا گردش خون افراد افزایش پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha