سلامت نیوز : برلیانت بزرگمهر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: بی‌اشتهایی در کودک یک مسئله شایع است که مادران را به شدت مضطرب می‌سازد و همین امر باعث می‌شود که مادران دست به کارهایی بزنند که کار را خرابتر می‌کند.

بزرگمهر ادامه داد: معمولاً این عارضه در کودکانی شایعتر است که مادران تحصیلکرده‌ای دارند و آگاهی مادران در این زمینه بیشتر است. چرا که در کودکان روستایی، عارضه کم‌اشتهایی کمتر دیده شده است.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: بی‌اشتهایی می‌تواند به دلایل جسمی یا روحی- روانی در کودک بروز پیدا کند. اگر کودک دچار مشکلات جسمانی باشد مثلاً عفونت دستگاه گوارش داشته باشد یا در سقف دهانش شکافی باشد یا دهانش زخم باشد؛ نمی‌تواند غذا بخورد و از غذا خوردن پرهیز می‌کند.

این مشاور تغذیه گفت: در بعضی موارد نیز بی‌اشتهایی علل روحی روانی دارند.  مادرانی که اصرار دارند دائماً به فرزندشان غذا بدهند و با قاشق غذا به دنبال بچه می‌دوند بیشتر در معرض بی‌اشتهایی فرزندشان قرار می‌گیرند.

بزرگمهر ادامه داد: این توجه زیاد و وسواس گونه به تغذیه می‌تواند کودک را بی‌اشتها کند چرا که کودک، وقتی متوجه می‌شود که غذا خوردنش برای مادر اهمیت زیادی دارد غذا خوردن را حربه‌ای برای گرفتن امتیاز از مادر می‌کند.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی افزود: در خانواده‌هایی که فرزند بعدی به دنیا می‌آید و توجه به فرزند قبلی کمتر می‌شود نیز کودک دست به بی‌اشتهایی می‌زند تا بدین ترتیب، توجه والدین به خصوص مادر رابه خود جلب کند.

بزرگمهر نتیجه اختلاف بین پدر و مادر را افسرده شدن کودک و در نتیجه بی‌اشتهایی کودک دانست و گفت: از سوی دیگر کودکانی که تحت فشار بسیار شدید و غیرعادی باشند یا زیاد مورد سرزنش قرار بگیرند اشتهایی به غذا خوردن ندارند.

بزرگمهر در مورد بچه‌هایی که به مهد کودک می‌روند گفت: این دسته از کودکان معمولاً خوب غذا می خورند اما ممکن است به علت دور شدن از خانه و خانواده‌، دچار یک نوع افسردگی یا اضطراب شده و در نتیجه از غذا خوردن امتناع کنند.

این مشاور تغذیه بیان داشت: یکی دیگر از علل کم‌اشتهایی کودکان این است که نزدیک به وعده غذای اصلی به کودک میان وعده داده می‌شود یا در یک وعده غذایی زیاده روی می‌شود که مشخص است که کودک میل زیادی برای خوردن غذا در وعده دیگر ندارد.

بزرگمهر در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه راههای کاهش کم‌اشتهایی کودکان چیست؛ گفت: اولاً مادران سعی کنند که وسواس زیادی به غذا خوردن بچه‌ها نشان ندهند و ثانیاً محبت را به طور کافی به بچه‌ها نشان دهند نه بی‌محبتی کنند نه اینکه فشار زیادی به بچه وارد سازند.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: اگر نزدیک به وعده غذایی اصلی برای کودک یک اسباب بازی یا عروسک جدید خریداری شود مسلم است که کودک مشغول آن اسباب بازی می شود و توجهی به غذا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: هر نوع هیجان چه مثبت چه منفی می‌تواند کودک را از غذا خوردن دور کند حتی اگر آن، یک برنامه تلویزیونی جالب باشد.

بزرگمهر استفاده از شربت‌های اشتها‌آور را بی‌تأثیر دانست و گفت: بهتر است والدین در مواجهه با بی‌اشتهایی کودک، در وهله اول عوارض جسمی کودک را به کمک پزشک متخصص، بررسی کنند و سعی کنند با برطرف کردن آن، اشتهای کودک را برگردانند.

وی ادامه داد: اگر مشکل جسمی و یبوست وجود نداشت باید به موارد گفته شده در بالا توجه کرد. اگر به کودک شربت اشتها داده شود تا وقتی که شربت را مصرف کند غذا را نیز می‌خورد و به محض نخوردن شربت، دوباره همان بی‌اشتهایی به کودک  برمی‌گردد؛ پس بهتر است مادران علت اصلی را پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha