شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 71271

تغییر عادات غذایی، پرخوری، مصرف زیاد آجیل و شیرینی‌ها و كاهش تحرك و فعالیت روزانه از علل سوء هاضمه اند.

پیشگیری و درمان سوءهاضمه
سلامت نیوز : مشكلات گوارشی مختلف از جمله سوءهاضمه و نفخ، از شكایات شایع در مراجعه به پزشكان است.سوءهاضمه به مجموعه مشكلات مختلف گوارشی از جمله احساس پری شكم، نفخ، درد در قسمت‌ فوقانی‌ شكم، سوزش سر دل، بازگشت اسید معده یا ترش كردن گفته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ علل اصلی آن می‌تواند تغییر عادات غذایی، پرخوری، مصرف زیاد آجیل و شیرینی‌ها و كاهش تحرك و فعالیت روزانه باشد.بنابر این مهم‌ترین توصیه برای رفع سوءهاضمه، پرهیز از پرخوری و همچنین صرف شام در ساعات اولیه شب است.

درواقع صرف ناهار و شام در زمان صحیح، یكی از مهم‌ترین توصیه‌های سلامتی است. بهترین زمان صرف ناهار حدود 12 ظهر و برای شام قبل از ساعت هشت شب است.دراز كشیدن یا خوابیدن پس از صرف غذا می‌تواند باعث بازگشت مواد غدایی به داخل مری و احساس ترش كردن شود.

به این نكته حتما توجه كنید كه نوشیدن آب یا دیگر مایعات هنگام غذا خوردن عادت بسیار ناصحیحی است كه نه‌تنها به هضم غذا كمك نمی‌كند كه یكی از علل مهم سوءهاضمه و مشكلات مختلف گوارشی است. مصرف چای، قهوه و نوشابه‌های صنعتی پس از غذا نیز می‌تواند شكایات گوارشی را تشدید كند.

گیاهان مختلفی وجود دارد كه مصرف آن در كاهش علائم سوءهاضمه و چه‌بسا درمان آن موثر باشد.

نعنا یكی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین گیاهان مفید برای دستگاه گوارشی است. دم كرده نعنای تازه یا خشك یك نوشیدنی بسیار مفید برای كمك به فعالیت بهتر سیستم گوارش محسوب می‌شود. اسانس یا عرق نعنا را می‌توان با آب رقیق و در هنگام احساس نفخ یا مشكلات گوارشی میل كرد.

زیره از دیگر مواد طبیعی موثر در بهبود فعالیت دستگاه گوارش بویژه كاهش نفخ است؛ كه می‌توان هنگام دم كردن برنج به آن اضافه كرد یا پودر یا عرق زیره را پس از غذا مصرف كرد.عناب نیز میوه بسیار مفیدی در تقویت سیستم گوارش و كمك به هضم غذاست. با توجه به تاثیرات مفید آن برای ارگان‌های مختلف بدن، مصرف روزانه آن به همه افراد توصیه می‌شود.

زنجبیل تازه، یكی از بهترین تقویت‌كننده‌های دستگاه گوارش است. به كسانی كه از مشكلات مزمن گوارشی و سوءهاضمه رنج می‌برند، توصیه می‌شود روزانه یك برش كوچك زنجبیل تازه به همراه چند عدد عناب را به صورت دم كرده میل كنند.

شیرین بیان، رازیانه، مرزه، آویشن، گشنیز و باد رنجبویه نیز از دیگر گیاهان موثر در درمان سوءهاضمه محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha