دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۳:۵۴
سلامت نیوز :متاسفانه آمار دقیق وقابل استنادی درباره تعداد زنان و دختران معتاد در كشور وجود ندارد ،اما در برخی پژوهش ها اعلام شده است که 10 درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند. از سوی دیگر به گفته مسئولان زندان‌های کشور، در حال حاضر 50 درصد زندانیان زن بخاطر مواد مخدر در زندان هستند که البته در سال‌های اخیر هر روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ دم دست بودن مراکز فروش اینگونه مواد را می توان از دلایل افزایش مصرف مواد مخدر از سوی زنان دانست. کافی است سری به آرایشگاه‌های زنانه، باشگاه‌های بدنسازی و متاسفانه برخی خوابگاه‌های دانشگاهی در سراسر کشور بزنید تا براحتی بتوانید این ماده مخدر خطرناك را تهیه كنید.

من یك زن چاق هستم
هوا كه تاریك می‌شود از خانه می‌زند بیرون. مادر به جغد یكی از كارتن ها تشبیه‌اش كرده است. كیف را روی كولش می‌اندازد و ... تمام كوچه پس كوچه‌های تاریك محل را می‌شناسد. اگر مجبور شود پا به خیابان‌های اصلی یا كوچه‌های روشن بگذارد حتما از تاكسی استفاده می‌كند آن هم دربست تا دیگری كنارش ننشیند.

صدای موتوری از پشت سرش می‌آید. بدنش یخ می‌كند. موتور نزدیك می‌شود. صدای خنده سرنشینان آن ،ضربان قلبش را تندتر می‌كند. می‌شنود كه می‌گویند: «تو لازم نیس راه بری، قل بخوری بهتری‌ها ...» با حسرت دختركان لاغر را نگاه می‌كند، لاغری برایش آرزویی دست نیافتنی است، دوست دارد با آنان دوستی كند حتی اگر دستش بیندازند.یكی از همان شب‌هایی كه به پارك پناه برده بود با پری ،دختركی نازك اندام آشنا شد، او قول داد كه راز لاغری‌اش را به مهتاب بگوید. سه روز بعد راز لاغری‌اش را در بسته ای آورد و گفت: «من به باشگاه می‌روم و از اینها استفاده می‌كنم تا لاغر شوم.

یکی از دوستام در آرایشگاهش هم از همین‌ها دست مردم می‌دهد. خیلی جواب داده ».نسخه جادویی از آن مهتاب شد. بعد از مدت كوتاهی مهتاب لاغر شد اما با اعتیاد شدید. به گفته ساسان باوی عضو هیات امنای پژوهشکده اعتیاد ستاد مبارزه با مواد مخدر این روزها مصرف شیشه در میان زنان به بهانه كاهش وزن افزایش زیادی یافته است. این زنان برای ترك اعتیاد به دلیل مشكلات اجتماعی به کلینیک‌های درمانی مراجعه نمی‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود آمار اعتیاد زنان به صورت کاذب کم باشد اما واقعیت آن است كه تعداد شان روز به روز زیادتر می‌شود.

قرص‌های لاغری
بوی سرخ كردنی مستش كرده است، جلوی آشپرخانه ظاهر می‌شود، ناخنكی به دیس كتلت‌ها می‌زند و با هیجان تبلیغی را كه دیده برای مادر می‌خواند. یكی از همان تبلیغ‌های خوش آب و رنگ. می‌گوید: «فائزه هم از اینا خورد دور روزه شده تركه‌ای... فكر كنم باید از اینا بخورم ...»

نگاه چپ چپ مادر را نادیده می‌گیرد و كتلت دیگری بر می‌دارد و به سمت پذیرایی می‌رود. قرص را سفارش می‌دهد. آن شب دلی از دست پخت رویایی مادر از عزا در می‌آورد به خیال آنكه از فردا با رسیدن قرص‌های جادویی دیگر خبری از شكم چرانی‌های هر روزه نیست! قرص‌ها می‌رسد. می‌خواهد نوید این فتح را به فائزه هم بدهد مادر می‌شنود كه می‌گوید: آره بابا ... خیلی بهم بر خورد... مادر اون پسره وقتی بهم گفت چاقم كلی دلم شكست... من فقط یه كم اضافه وزن دارم...!

قرار بود با خوردن آن قرص ها ماهی 8 كیلو وزن كم كند كه به حساب خودش 5 ماهی لاغر شدنش طول می‌كشید. حالا 11 ماه از خوردن آن قرص ها گذشته لاغر كه نشده هیچ، 3 كیلو وزن اضافه كرد و كلی هم پول به قول پدرش ریخت تو مستراح ...!

به گفته دكتر مهرداد ناظمی داروساز ،جای تعجب دارد كه قرص‌های لاغری كه به صورت انبوه در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود در تمام شهرهای ایران نمایندگی دارند و تنها واکنش مسئولان در مقابل هجوم این قرص‌های مخرب، هشدار به خانواده مبنی بر مورد تایید نبودن این داروها ست!! وی می‌گوید: از آنجا که مصرف این قرص‌ها بدلیل تقلبی بودن چندان کارساز نشده، باعث شده است دختران و زنان ما به هوای رسیدن به تناسب اندام به مخدر شیشه روی بیاورند.

مواد اولیه مخدر در داروخانه
بیست و چندساله است و گستاخ ... به جرم فروش مخدر دستگیر شده اما افتخارش این است كه از جایی نمی‌خرد، خودش آن را تولید می‌كند! می‌گوید: كاری نداره. با یه نسخه جعلی می‌ری داروخونه... بعد پول رو میدی و خلاص... البته همش را نباس از یه جا بخری ... هر تیكه از یه جا ... این فوت كاره ...!!

خنده‌ریزی می‌كند... صدای زنجیرها نوید رفتنش را می‌دهد ... حسین چناریان، کارشناس انتظامی می گوید كه 60 درصد مواد مورد نیاز ساخت شیشه در داروخانه‌ها وجود دارد. او معتقد است فعالیت‌های قاچاقچیان مخدر باعث تغییر الگوی مصرف مواد مخدر شده كه این امر باعث افزایش قیمت مخدر سنتی و كاهش چشمگیر قیمت مخدرهای صنعتی شده است.به گفته چناریان از آنجایی كه شیشه در زمره مخدرهای روانگردان قرار گرفته است برخورد قانونی با تولید كننده‌ها و مصرف كننده‌های آن را برای مجریان قانون مشكل كرده است. به گفته کارشناسان انتظامی و برابر اعلام سازمان مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر بیش از 70 درصد از معتادان، به مصرف مخدرهای صنعتی روی آورده اند که شیشه در صدر آنها قرار دارد.

بیشتر بدانیم
متامفتامین، شیشه، کریستال و یخ همگی نام مواد است كه به صورت پودر یا تکه ای فروخته می شود. این ماده ارزان قیمت كه به سرعت تهیه و تولید می شود به عنوان یک محرک قوی سطح هوشیاری و فعالیت جسمانی را افزایش و اشتها را کاهش می دهد. مصرف آن نیز به صورت دودی یا تزریقی ممكن است.

التهاب جداره داخلی قلب، روان پریشی، مشکلات روحی، زایمان زودرس، خشکى دهان، افزایش سرعت تنفس، سردردهاى طاقت فرسا، حالت تهوع، تعرق بیش از اندازه بدن، سرگیجه، بالارفتن فشارخون، بالارفتن حرارت بدن، تپش قلب، خشکى، سوزش و ترک لب ها، بزرگ شدن مردمک چشم، سیاهى رفتن چشم، لرزش دست ها و انگشتان از جمله نشانه های مصرف این ماده است.

به گفته نایب منیری ،متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی افراد معتاد به شیشه هیچ وقت حسی را كه بار اول با مصرف آن تجربه كرده اند، تجربه نخواهند كرد اما وابستگی به این ماده چنان زیاد است كه بعد از اولین مصرف فرد گرفتار آن می شود. ترك این ماده مخدر نیز اگرنگوییم غیر ممكن اما با روش های سخت و زیر نظر متخصصان كاركشته و در مدت زمان طولانی میسر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha