دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۲
سلامت نیوز : لاغری و تناسب اندام یكی از دغدغه‌هایی است كه در دهه‌های گذشته بسیار بیشتر مورد توجه مردم و بالاخص زنان قرار گرفته است. روی آوردن به انواع رژیم‌ها مانند آب درمانی و رفتن به باشگاه‌های بدنسازی با عناوین مختلف و استفاده از مكمل‌های دارویی كه توسط مربیان بدنساز تجویز می‌شود طی سال‌های اخیر در زیر پوست شهر ریشه دوانده است.

اما لاغری و تناسب اندام به چه قیمتی؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ همواره شاهد هستیم كه هشدارهای مختلفی درخصوص رژیم‌های غذایی متفاوت داده می‌شود كه زیاده‌روی در این مسیرها سلامت روحی و جسمی فرد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و همچنین استفاده از قرص‌هایی كه در باشگاه‌ها به صورت غیرمجاز به‌عنوان چربی‌سوز به زنان توصیه می‌شود و اغلب عوارض جبران‌ناپذیری را به‌دنبال دارد و هم‌اكنون نیز در تعدادی از باشگاه‌ها شاهد اینگونه تجویز‌ها كه به صورت غیرقانونی توصیه می‌شود هستیم.

در این میان نباید از اثرات تبلیغات ماهواره‌ای و قدرت اقناع‌كنندگی این رسانه‌ها برای همراه كردن مخاطبان با خود غافل بود چرا كه اكثر این داروهای قاچاق به‌واسطه همین تبلیغ‌ها وارد كشور می‌شود و قارچ‌گونه در محافل خصوصی پخش می‌شود.

اما در چند سال اخیر پدیده‌ای كه باعث تشدید نگرانی‌ها شده استفاده از موادمخدر با عناوین و نام‌های متفاوت است كه توسط آرایشگران برای بانوان تجویز می‌شود، زنانی كه در آرایشگاه‌ها گلایه از عدم تناسب اندام خود دارند با جملات وسوسه‌آمیزی مواجه می‌شوند مانند اینكه با استفاده از این قرص‌ها هر روز یك كیلو لاغر می‌شوید، این لاغری قطعی و بدون بازگشت است و باعث افتادگی عضلات بدن نیز نمی‌شود و در بعضی از این مواقع خانم‌ها در مقابل این وسوسه‌ها تسلیم می‌شوند.

حقیقت پشت پرده قرص‌های لاغری چیست؟

به‌دنبال یافتن حقیقت این قرص‌ها، به تعدادی از آرایشگاه‌های غرب تهران سر زدم و پس از چند آرایشگاه كه از این موضوع به ظاهر اظهار بی‌اطلاعی می‌كردند به مورد جالبی برخورد كردم؛ آرایشگاهی كه واحد مشاوره زیبایی داشت، با مشاور زیبایی این سالن هم‌صحبت شدم و از او خواستم راه حلی را برای لاغری سریع و بدون بازگشت به من نشان دهد كه وی از قرص‌هایی صحبت ‌كرد كه لاغری زودهنگام را به‌دنبال دارد. یكی دیگر از آرایشگران گفت: یكسری داروها وجود دارد كه می‌گویند گیاهی است اما از آنجا كه خطرناك است و ممكن است عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد ما به كسی آن را تجویز نمی‌كنیم و از آنجا كه این داروها روی هر فرد اثرات متفاوتی می‌گذارد نمی‌شود آن را برای تمام افراد تجویز كرد.

وی ادامه داد: تینوئید نام قرصی است كه آن را در داروخانه‌ها پخش نمی‌كنند و ظرف یك روز حدود دو كیلو از وزن فرد كاسته می‌شود و به احتمال زیاد در آن شیشه به كار رفته است و من هم از آن استفاده كردم و یكی از عوارض آن این است كه به صورت ناگهانی فرد را لاغر می‌كند. این آرایشگر درخصوص تجربه خود در استفاده از این قرص‌ها گفت: من بعد از استفاده از آن دچار تپش قلب شدید شدم و در یك هفته 10 كیلو وزن كم ‌كردم، داروخانه‌ها آن را نمی‌فروشند و در صورتی‌كه افراد آشنا داشته باشند و پول بیشتری به آنها داده شود ‌این قرص را در اختیار افراد قرار می‌دهند و خیلی از دوستان هستند كه آن را خوردند و دچار تپش قلب شدید شدند.وی از عوارض استفاده از تینوئید گفت: گفته می‌شود كه اعتیاد آور نیست ولی بعد از استفاده فرد به هیچ عنوان اشتها ندارد، فقط می‌تواند آب بخورد و عوارضی مشابه شیشه را دارد و كاملا فرد را لاغر می‌كند.

این آرایشگر درباره قیمت این قرص‌ها گفت: در ایران عرضه آن ممنوع و هر عدد 3 هزار تومان است و برای هر ماه در حدود یك میلیون تومان باید هزینه شود.خانم دیگری كه در آرایشگاه بود، گفت: در یكی از آرایشگاه‌ها به وضوح استفاده از شیشه را برای لاغری و زیبایی اندام به من پیشنهاد دادند و هر وعده آن اندازه یك عدس بود و برای10روز، 750 هزار تومان باید پرداخت می‌كردم كه چون اعتیاد دوستانم را به شیشه دیده بودم از استفاده آن منصرف شدم.اما جالب اینجا بود كه این مشاور زیبایی بر اعتیاد آور نبودن آن در كوتاه مدت اصرار داشت.ربابه شیخ‌الاسلامی كارشناس تغذیه با تاكید بر بسیج ملی اطلاع‌رسانی در موضوعی كه امروزه تقاضا برای آن در جامعه رو به افزایش است، افزود: یك عده از پزشكان در مطب‌شان رژیم‌های غذایی تجویز می‌كنند كه كارشناسان تغذیه آنها را قبول ندارند.

وی همچنین از سوء مصرف ماده مخدر شیشه در بین خانم‌ها برای لاغری خبر داده و گفته بود: شیشه چون اشتها را از بین می‌برد، در آرایشگاه‌های زنانه نسبت به مصرف این ماده خطرناك توصیه می‌شود.

شیخ‌الاسلام در ادامه به گرایش روز افزون نوجوانان و جوانان برای داشتن اندامی تراشیده و عضلانی اشاره كرد و افزود: متاسفانه شاهد تبلیغات هیكل‌های تراشیده در فیلم‌های خارجی هستیم كه اثر سوء بر فكر و ذهن بچه‌ها دارد.تحلیلگران اجتماعی و رفتار شناسان از شیوع استفاده از شیشه در آرایشگاه‌های زنانه، هشدار داده بودند و گفته بودند فرهنگ لاغری و باربی شدن در شهرها افزایش یافته است.

مجید ابهری، رفتار شناس و استاد دانشگاه گفته بود: در مناطق غرب تهران، برخی از آرایشگاه‌های زنانه، با استفاده از شیشه، مشتریان خود را به كاهش وزن ترغیب می‌كنند یا قرص‌های لاغری در اختیار آنها می‌گذارند كه حاوی مواد فراوان محرك و مخدر است.

وی با اعلام اینكه دیگر نمی‌توان خرده‌فروش‌ها را سر كوچه و خرابه‌های اطراف شهر جست‌وجو كرد، از مسئولان خواسته بود فكری به حال بازاریابی چهره به چهره موادمخدر صنعتی كه در قالب داروهای كاهش وزن و اختلالات جنسی، توزیع و مصرف می‌شود، كنند.غلامرضا خرم‏جاه تحلیلگر مسائل اجتماعی نیز گفته بود: آمار موجود در كشور و تحقیقات نشان می‏دهد كه در میان زنان و دختران مصرف شیشه و در بین جوانان مصرف كراك بالا است. اما هم‌‌اكنون وظیفه مسئولان است كه هشدارها را جدی بگیرند و قبل از آنكه این قارچ‌های زیر‌پوستی شهر به آفت‌هایی تبدیل شوند كه نتوان جلوی آسیب‌های آن را گرفت حركتی جهادی را آغاز كنند و اجازه ندهند استفاده از شیشه، شیشه عمر سرمایه‌های جوان كشور را هر روز نازك‌تر كند.

آگاهی زنان و جوانان نسبت به عوارض جبران‌ناپذیر این داروها و هشدار نسبت به اعتیاد آور بودن استفاده از شیشه حتی در كوتاه مدت باید از اولویت‌های برنامه‌های سلامت رسانه‌هایی مانند صدا و سیما قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha