دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۰
کد خبر: 71302

سلامت نیوز : بی تردید یك تعطیلات خوب با فراهم آوردن شرایط مطلوب برای استراحت جسم و روان به ارتقای سلامت همه كمك می‌كند، اما برخی افراد عملا برنامه تعطیلات خود را به تعطیلات درمانی تبدیل می‌كنند.برخی معتقدند بهره‌مندی از تعطیلات، شاخص شیوه زندگی سالم است. به‌طور كلی شیوه زندگی سالم به روشی گفته می‌شود كه در آن تا جای ممكن از عوامل تقلیل دهنده سلامت كاسته شده و بر فاكتورهای ارتقادهنده آن افزوده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ تعطیلات خوب با فراهم كردن فرصت مناسب برای بهره‌مندی از خواب كافی و با كیفیت بهتر، پرداختن به فعالیت‌های ورزشی، شركت در برنامه‌های تفریحی سالم و كاهش فشار روانی ناشی از رفتارهای پرخطر مانند سیگار كشیدن و بسیاری از جنبه‌های دیگر، سلامت عمومی‌را ارتقا می‌بخشد.ایده گنجانیدن تعطیلات در میان عوامل موثر در بهبود سلامت به مطرح شدن بحث جالبی با عنوان تعطیلات درمانی منجر شده كه شاید بتوان گفت یكی از خوشایندترین شیوه‌های درمانی است.موضوع جالب‌تر این است كه برخی متخصصان، بهره‌مندی از تعطیلات مفید و پر ثمر را به‌عنوان طب پیشگیرانه معرفی می‌كنند كه به ویژه با كاهش استرس در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نقش داشته، حتی براساس برخی یافته‌های پزشكی، خطر مرگ را نیز كاهش می‌دهد.

یكی از اعضای مهم بدن كه پس از روزها كار وتلاش به استراحت موقت نیاز دارد، مغز است. به عبارتی مغز هم برای عملكرد مفید و سالم نیازمند تناسب است كه با استراحت تامین می‌شود. پس این عضو باید برای مدت كوتاهی به تعطیلات برود تا از فوائد آن بهره‌مند شده و به تناسب لازم دست یابد و این مساله برای همه اعضای بدن صدق می‌كند.پروژه مطالعاتی 50 ساله در زمینه سلامت قلب در آمریكا نشان داده خطر مرگ در زنان 45 تا 64 ساله‌ای كه در طول سال چند بار به تعطیلات می‌روند به میزان 50‌درصد كاهش می‌یابد. تحقیق دیگری كه در سال 2000 در دانشگاه ایالتی نیویورك به انجام رسیده، این كاهش را برای مردان 35 تا 57 ساله‌ای كه غالبا به تعطیلات می‌روند 20‌درصد اعلام كرده است.

بدن برای حفظ سلامت روان نیازمند زمانی برای رها شدن و منبعی برای تجدید قواست. تعطیلات ایده‌آل ترس را كاهش داده، به تمدد اعصاب كمك می‌كند و فرصتی را برای احساس شادابی و جوانی مهیا می‌نماید. مجموعه این تاثیرات تجربه ارزشمندی را فراهم می‌كند كه اهمیت آن برای سلامت غیر قابل وصف است.آنچه سبب شده متخصصان امر سلامت، نگاه ویژه‌ای به تعطیلات داشته باشند و موضوع تعطیلات درمانی را مطرح كنند به شرایط آرامش بخشی نسبت داده می‌شود كه قراراست افراد در ایام تعطیل از آن بهره‌مند شوند. علل داشتن این دیدگاه ویژه درباره تعطیلات تاثیرآن در كاهش استرس است و كاهش استرس به منزله جلوگیری از ابتلا و پیشرفت بیماری‌ها و حتی موجب تسریع درمان بسیاری از آنها ست.

به‌عنوان مثال گروهی با انتخاب مكان‌هایی كه چشمه‌های آب گرم دارد و به منظور استفاده از این چشمه‌ها برای تخفیف دردهای عضلانی یا بهبود وضعیت جسمی‌كه معتقدند از تاثیرات مفید چشمه‌های آب گرم است، دانسته یا ندانسته اقدام به تالاسوتراپی می‌كنند. تالاسوتراپی از كلمه یونانی تالاموس به معنی دریا گرفته شده و اثرات آن به خواص درمانی آب دریا و اقیانوس نسبت داده شده است.داشتن چنین برنامه‌ای به حدی حائز اهمیت است كه امروزه به افرادی كه كمتر به تعطیلات می‌روند و وقت كافی به این كار اختصاص نمی‌دهند، گفته می‌شود دچار اختلالات كمبود تعطیلات شده‌اند و افراد باید زمان بیشتری را به رفع خستگی و فرسودگی ناشی از زندگی روزمره اختصاص دهند. بهترین راه برای این هدف، دور ماندن از عوامل استرس زا برای مدت زمان مشخص است تا ذهن و جسم كمی‌استراحت كنند.

فراموش نكنیم كه طبیعت بهترین شرایط را برای دستیابی به فوائد جسمی‌و روانی تعطیلات فراهم می‌كند و در واقع مفهوم اصلی تعطیلات درمانی در استفاده هرچه بهتر از موهبات آن است. از دیگر اقدامات مهم و ارزشمندی كه در تعطیلات به تجدید قوای جسمی‌و روانی ما كمك می‌كند، بودن در كنار اعضای خانواده و دوستان و آشنایان و لذت بردن از مصاحبت با آنان است. تاثیر سپری كردن تعطیلات تحت این شرایط به حدی ارزشمند است كه نشان می‌دهد استفاده از دو عبارت تعطیلات درمانی و طب پیشگیرانه درباره آن كاملا قابل قبول و به‌جاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha