سلامت نیوز : انگار قرار نیست دعوای مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و خودروسازان برای استفاده از سوخت‌های استاندارد به این زودی‌ها به پایان برسد؛ قاعده‌ای که قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست از آن در قالب عقب‌ماندگی 10‌ساله خودروسازان از استانداردهای جهانی یاد می‌کند و این‌که خودروسازان اروپایی بیش از یک دهه است که از استاندارد یورو4 استفاده کرده و تا سال 2014 به استاندارد یورو6 می‌رسند، اما خودروسازان ایرانی همچنان اصرار بر استفاده از سوخت یورو2 دارند؛ بحثی که نوک پیکان آن مستقیم به سوی آلودگی هوا و سهم صاحبان این صنعت در به‌خطر‌انداختن سلامت افراد نشانه‌گرفته شده است تا جایی که علی‌محمد شاعری با اشاره به این‌که 70‌درصد آلودگی کلانشهرهای کشور مانند تهران نیز مربوط به خودرو و سوخت است، از ارتقای استانداردهای موجود در این زمینه برای برون‌رفت از این بحران به‌عنوان تنها راهکار یاد می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ ایده‌ای که خودروسازان از سال گذشته آن را به بهانه مشکلات ارزی و به تبع آن دغدغه‌های مالی به تاخیر می‌اندازند تا این وعده رییس سازمان حفاظت از محیط‌زیست مبنی بر این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید تمام خودروهای تولید داخل تا ٣٠ آذر سال 91 با استاندارد یورو٤ تولید شوند، محقق نشود؛طرحی که از ابتدای سال گذشته در دستورکار قرار گرفته و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید تا پایان آذرماه همان سال تمامی خودروهای تولیدی با استاندارد یورو٤ روانه بازار می‌شدند تا حداقل میزان ذرات آلاینده در هوای کلانشهرها به نصف برسد. با این وجود افزایش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته موضوعی است که تبدیل به پرسشی مهم برای بعضی از مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهروندان شده است، این‌که چرا هر زمانی که حرف از استانداردسازی می‌شود خودروسازان سوخت، ارز و مشکلات مالی را بهانه می‌کنند در صورتی که مدام قیمت خودروهای غیراستاندارد خود را افزایش می‌دهند.

 در حالی که سلامت مردم اولویت اول نظام جمهوری اسلامی است و دستیابی به محیط‌زیست مطلوب از رهنمودهای مقام معظم رهبری به شمار می‌رود و در چشم‌انداز 1404 نیز یکی از اصول اساسی و حیاتی کشور محسوب می‌شود؛ موضوعی که موجب شده تا تولید خودروهایی با استاندارد یورو4 به یکی از بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هشت کلانشهر کشور تبدیل شود که خود جزو مصوبات دولت محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز محمدی‌زاده از آن این‌گونه یاد می‌کند: «از آن‌جا که اجازه ندادن برای شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 مصوبه دولت است، سازمان محیط‌زیست نمی‌تواند از آن عدول کند.»

تلاش دو خودروساز برای اخذ مهلت دوباره
اما همه این اظهارنظرها گره می‌خورد به ابراز امیدواری نسبت به این‌که خودرو سازان موظفند به قانون عمل کنند و سازمان محیط‌زیست نیز آن را پیگیری می‌کند، بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه سریع‌تر باید به تعهدات خود عمل کند. هرچند به گفته شاعری خودروسازان به غیر از ایران‌خودرو و سایپا به تعهدات خود عمل کرده‌اند، اما این دو شرکت همچنان مانند گذشته از تعهدات قانونی خود سرباز زده و به دنبال گرفتن یک مهلت دو ماهه هستند، مهلتی که شاید کورسویی باشد برای گره‌زدن سال 92 به سال 93 در تقویم؛ فرصت‌هایی که می‌توانند برای سرباززدن از اجرای این مصوبه برای خود به دست آورند. این در حالی است که به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست، استاندار و نیروی انتظامی با این مهلت موافق نیستند. اما این خودروسازان برای قصور و کوتاهی خود به دنبال تعویق مهلتشان در طرح جامع کاهش آلودگی هوا و دور‌زدن قانون هستند.

به عنوان نمونه سال 91 خودروسازان اعلام کرده بودند که بنزین‌های تولید‌شده یورو4 چندان هم منطبق بر استاندارد جهانی نیست، از این رو خواستار تمدید مهلت تعیین‌شده برای عدم شماره‌گذاری خودروهای فاقد یورو‌4 شده بودند هرچند که قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با رد این ادعا تاکید کرد که بنزین‌های یورو4 تولید‌شده در پالایشگاه‌های کشور از نظر کیفیت منطبق با استانداردهای جهانی است، اما با پایان‌یافتن مهلت قانونی اجرای استاندارد یورو4 در عرضه سوخت و تولید خودرو، دبیر انجمن خودروسازان از توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد این استاندارد از سوی پلیس راهور خبر داد، به گفته احمد نعمت، مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست، با وجود آماده‌نبودن زیرساخت‌ها، به پلیس راهور نامه زده و توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 را خواستار شده است. اما سرانجام رسانه‌ها از موافقت دولت هرچند در قالب اخبار غیررسمی با شماره‌گذاری خودروهای یورو2 خبر می‌دهند، این‌که به گفته مقامات مسئول، هیات دولت با ادامه تولید خودروهای یورو2 و ارائه مهلت جدیدی برای ارتقای این محصولات به استاندارد آلایندگی یورو4 موافقت کرده است.

تلاش برای اخذ مصوبه دولت برای رفع مشکل شماره‌گذاری
نتیجه این می‌شود که مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از حل مشکل توقف شماره‌گذاری خودروها در هفته جاری خبر می‌دهد و این‌که برای رفع مشکل شماره‌گذاری خودروها در پی اخذ مصوبه دولت هستیم که امیدواریم ظرف هفته جاری یا آینده این مشکل رفع شود. به گفته کیومرث فروتنی، مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، این نوع سوخت از شهریورماه در هشت کلانشهر کشور توزیع خواهد شد. از این رو این وزارتخانه نیز در پی اخذ مصوبه‌ای است که طبق آن تولید انبوه خودروها با استاندارد یورو4، همزمان با توزیع این نوع سوخت آغاز شود. جالب این‌که او به طور غیرمستقیم مجالی هم برای تاخیر دوباره فراهم می‌کند، این‌که تطابق چند نوع خودرو نیز ممکن است تا آذر طول بکشد.

پس این‌بار نیز ماجرای سوخت‌های یورو4 و شماره‌گذاری خودروها به کام خودروسازان و به ضرر شهروندان رقم می‌خورد. با این وجود فراموش نکنید که آلودگی هوا در کلانشهر‌ها بعد دیگری نیز دارد، واحدهای صنفی که موجب تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی در کشور می‌شوند. به گفته رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست در کشور کمتر از سه‌هزار واحد صنعتی، آلودگی زیست‌محیطی تولید می‌کنند که چهار‌درصد از مجموع واحدهای صنعتی کشور را شامل می‌شوند. این در حالی است که اکنون 85‌هزار واحد صنفی، صنعتی و خدماتی در کل کشور فعالیت می‌کنند. به هر حال باید منتظر ماند و دید آیا این بار نیز مسئولان مجالی برای فرار خودروسازان فراهم می‌کنند یا دل به دل سلامت شهروندان می‌دهند و از حرف خود به هیچ طریقی کوتاه نمی‌آیند. نتیجه‌ای که می‌توان در هفته جاری و شاید هفته آینده از آن باخبر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha