شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 7131

برخلاف اسب ها و عقاب ها که هر یک از چشمانشان دو تصویر متفاوت را راهی مغز می کنند، انسان ها تنها یک تصویر را در مغز درک می کنند. اکنون محققان ژنی را شناسایی کرده اند که مسئول ترکیب دو تصویر و ارایه یک تصویر مناسب در مغز است.

دانشگاه MIT در ایمیلی به مهر خبر داد : این پروژه نشان داده است که ژن یاد شده در "دو چشم بینی" (binocular vision) نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

پروفسور "ماریگانکا سور" محقق اصلی این پروژه که با همکاری محققان MIT و انستیتو حافظه و یادگیری Picower ارایه شده است، گفت : موارد دیگری در مغز به اثبات رسیده است که طی آن دو داده ورودی متفاوت در یک ردیف قرار گرفته و امکان بررسی آنها در مغز میانی فراهم می شود مثل پروجکشن های صوتی و تصویری  که تاثیر آنها در مغز میانی با یکدیگر در هم آمیخته و مورد بررسی مغزی قرار می گیرد. این نخستین تحقیقات از این دست در جهان است.

به گفته محققان، Binocular vision به انسان این اجازه را می دهد تا نگاه های عمقی محیطی داشته و در عین حال پرداش بصری با جزئیات کامل داشته باشند. تصاویر برداشت شده به وسیله هر چشم در مناطق مغزی موسوم به "تالاموس بصری" و غشا در یک ردیف قرار می گیرند.

محققان MIT کشف کرده اند که ژنهای Ten_m3 و Bcl6 نقش کلیدی در رشد اولیه گذرگاههای مغزی برای دیدن و لمس کردن دارند.

به گفته این محققان، به نظر می رسد که ژن Ten_m3 برای ادراک مغزی دو تصویر متفاوت از هر چشم نقش حیاتی داشته باشد.
 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha