دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۰
کد خبر: 71310
سلامت نیوز : ازدواج كودكان در كشور ما چندی ست مورد توجه كارشناسان و فعالان حقوق كودك شده است، از زمانی كه آمار ثبت احوال نشان از وقوع این ازدواج‌ها در میان مردم می‌دهد، كارشناسان را نگران كرده كه این امر به طور روشن تضییع حقوق كودكان است، كودكانی كه البته از نگاه برخی كارشناسان خانواده كودك محسوب نمی‌شوند. این كارشناسان معتقدند كودك به افرادی گفته می‌شود كه به بلوغ نرسیده‌اند، لذا دختران بالای 9 سال و پسران بالای 15 سال كودك محسوب نمی‌شوند. در حالی كه قانون، 18 سال را سن رشد و تصمیم‌گیری می‌داند و هر آنچه كمتر از آن باشد را كودك می‌داند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ از سال 85 تا سال گذشته، 85 هزار و 200 واقعه طلاق بین افراد زیر 19 سال كشور صورت گرفته كه از این تعداد 4000 واقعه مربوط به كودكان دختر زیر 14 سال است. فرشید یزدانی، فعال حقوق كودكان با استناد بر این آمارها كه از سوی سازمان ثبت احوال اعلام شده، اظهار كرد: «از سال 85 تا 90، 616 هزار واقعه طلاق در كشور رخ داده است كه 81 هزار و 500 واقعه از این تعداد مربوط به دختران زیر 19 سال و7700 واقعه مربوط به پسران زیر 19 سال است، بنابراین طبق این آمار 13 درصد طلاق‌های كشور طی آن سال‌ها مربوط به دختران زیر 19 سال و 5/1 درصد مربوط به پسران زیر 19 سال است، این آمار در بین كودكان دختر بسیار بالا بوده و به هیچ‌وجه آمار مناسبی نیست.»

یزدانی همچنین به آمار ازدواج كودكان در طول سال‌های 85 تا 90 اشاره كرد و گفت: «یك میلیون و 859 هزار واقعه ازدواج در میان افراد زیر 19 سال طی آن سال‌ها صورت گرفته است كه از این تعداد یك میلیون و 589 هزار كودك دختر و 270 هزار كودك پسر وجود بوده‌اند. از میان ازدواج‌های صورت گرفته در سال‌های یاد شده، 201 هزار و 200 واقعه مربوط به كودكان زیر 15 سال بوده است، 196 هزار واقعه ازدواج از این تعداد مربوط به كودكان دختر زیر 14 سال و پنج هزار و 200 واقعه مربوط به پسران زیر 15 سال بوده است.»وی وضعیت ازدواج در میان دختران زیر 14 سال را بسیار نامناسب دانست و خواستار ممنوعیت ازدواج در بین كودكان، به ویژه كودكان زیر 14 سال شد.

یزدانی در این خصوص افزود: «این موضوع باید توسط نهادهای مدنی و حاكمیتی مورد توجه قرار گیرد و با ایجاد قانون به شكل جدی با آن برخورد شود.»این فعال حقوق كودكان در تعریف كودك بیان كرد: «كودك، طبق ماده اول پیمان نامه جهانی حقوق كودك كه در كشور ما نیز پذیرفته شده است به هر فرد زیر 18 سال اطلاق می‌شود. با توجه به اینكه آمار تفكیك شده به نسبت سن افراد در كشور وجود ندارد، نمی‌توانیم آمارها را تا سن 18 سال محاسبه كنیم، بنابراین آمار لحاظ شده برای افراد زیر 19 سال در نظر گرفته شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha