سلامت نیوز : تا پایان کار رسمی دولت «محمود احمدی‌نژاد» سه ماه و 20 روز بیشتر باقی نمانده است، با این حال او در صدویکمین و صدودومین سفرهای استانی خود به استان‌های سمنان و کردستان از اجرای طرح‌هایی خبر داد که محیط‌زیست ایران را برای همیشه دستخوش تغییر و آسیب خواهد کرد.

او در این سفرها از اجرایی شدن جاده جنگل ابر، واگذاری اکتشافات و بهره‌برداری معادن به مردم، آغاز طرح اکتشاف نفت در پارک ملی کویر خبر داد و همچنین برای بار چندم از لزوم اهدای دوهزار متر زمین به خانوارهای ایرانی برای خانه‌سازی و کشاورزی سخن گفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شرق ؛ هر کدام از این طرح‌ها پیش از این توسط محمود احمدی‌نژاد یا دیگر اعضای کابینه‌اش مطرح شده بود، که با واکنش‌های سفت و سخت کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست یا برخی از نمایندگان مجلس مواجه شد. با این حال رییس دولت در آخرین اظهارنظرهای خود که شاید بتوان گفت خالی از ته‌مایه وعده‌های انتخاباتی نیست، بار دیگر بر این نظرات خود که منافات آشکار با حفاظت از محیط‌زیست دارد، تاکید کرد.

جاده‌ای برای تعرض به جنگل ابر
احمدی‌نژاد در این سفر در رابطه با جاده جنگل ابر گفت: جاده ابر گیر بزرگ محیط‌زیستی داشت که برطرف شده و ان‌شاالله طرح آن اجرا خواهد شد.جنگل 35هزار هکتاری ابر در شمال شهرستان شاهرود و مرز میان استان سمنان و گلستان، یکی از منحصربه‌فردترین زیست‌بوم‌های ایران است، جنگل ابر علاوه بر پوشش گیاهی ویژه‌اش زیستگاه جانورانی همچون خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین و... است.

از سویی هم‌اکنون میان شهرستان شاهرود و استان گلستان دو راه ارتباطی از مسیرهای توسکستان و جنگل اولنگ وجود دارد، هر خودرویی برای پیمودن این مسیر در نهایت با طی زمان یک‌ساعت‌ونیم می‌تواند به مقصد برسد، با این حال جاده‌ای که محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی اخیرش اجرایی شدن آن را وعده داد در نهایت این فاصله را تنها 20 دقیقه کاهش خواهد داد. اما آن‌گونه که کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست می‌گویند به پوشش گیاهی و جانوری دست‌نخورده جنگل ابر برای همیشه آسیبی جدی وارد خواهد کرد. هادی کیادلیری رییس انجمن علمی جنگلبانی ایران در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «جاده‌سازی در هر جنگلی و به‌خصوص جنگل منحصربه‌فرد ابر دو نوع آسیب را در پی خواهد داشت؛ ابتدا در مرحله ساخت جاده تخریب‌هایی حین اجرای پروژه صورت می‌گیرد که برای هر اکوسیستمی بسیار خطرناک است، مرحله دوم که تاثیرات و تبعات آن به مراتب بیشتر است در زمان بهره‌برداری از جاده رخ می‌دهد چرا که با احداث جاده شرایط برای دسترسی انواع متجاوزان به جنگل، مانند خوش نشین‌ها و ویلاسازان، شکارچیان غیرمجاز، بهره‌برداران از جنگل و دیگر متجاوزان فراهم می‌شود. آسیب‌هایی که در این مرحله به جنگل وارد می‌شود تا همیشه اکوسیستم‌هایی اینچنینی را تهدید می‌کند. علاوه بر این جدایی که با ساخت جاده در بافت جنگلی ایجاد می‌شود، حیات وحش را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

بعد از گذشت هشت سال مناقشه بر سر احداث جاده‌ای غیرضروری در جنگل ابر شاهرود، احمدی‌نژاد در سفرش به سمنان در حالی از اجرای آن سخن می‌گوید که ورود رییس‌جمهوری کشور به یک مساله محیط‌زیستی آن هم به این شکل تاکنون سابقه نداشته است چرا که پیش‌تر تنها سیدمحمد خاتمی بود که 10سال قبل با صدور مصوبه‌ای خواستار همکاری همه دستگاه‌ها با سازمان محیط‌زیست در جهت حفظ نسل آخرین یوزپلنگ‌های ایرانی شده بود. اما در دولت‌های بعدی نه‌تنها حمایتی از محیط‌زیست به عمل نیامد بلکه هر بار با مصوبات و سخنانی در نقض محیط‌زیست عملا طبیعت ایران بیش از پیش در تنگنا قرار گرفت.

صدور مجوز ورود معدن‌کاوان به مناطق چهارگانه محیط‌زیست
طرح دیگری که احمدی‌نژاد در این سفرها بر آن تاکید کرد ادامه مصوبه‌ای بود که سال گذشته و در آخرین روزهای کاری سال 91 به‌تصویب وزیران عضو کارگروه توسعه بخش معدن رسید. بر اساس این طرح به بهانه آنچه توسعه و ارتقای ظرفیت‌های تولیدی در بخش صنعت و معدن اعلام شده؛ «به ستادهای اجرایی توسعه بخش معدن استان‌ها اجازه داده است تا در راستای استفاده بهینه از ذخایر معدنی کشور، برای محدوده‌های دارای پتانسیل معدنی در درون مناطق چهارگانه محیط‌زیست نیز مجوز بهره‌برداری صادر کنند.» این مصوبه در آغازین روزهای کاری سال 1392 به دست نهادهای دولتی متولی در استان‌ها نیز رسید و ستادهای اجرایی آن به ریاست استانداران در استان‌ها نیز تشکیل شد. 

رییس‌جمهوری در آخرین سفرهای استانی خود با استناد به همین مصوبه در جلسه کارگروه‌های تخصصی کشاورزی و معدن که در ساختمان استانداری استان سمنان برگزار شد، گفت: «باید از همه مردم در زمینه اکتشافات و بهره‌برداری معادن استفاده کنیم به این‌صورت که سکه و ارزی که مردم برای خود ذخیره کرده‌اند را نقد کرده و در حوزه معادن سرمایه‌گذاری کنند که این خود باعث ایجاد تولید، صنعت، خدمات و فرآوری‌های گسترده خواهد شد. معادن در اختیار عده‌ای معدود است که با فعال شدن ستاد معادن در استان‌ها واگذاری معادن به مردم شروع شده است.» این مصوبه در بی‌عملی و سکوت سازمان محیط‌زیست در حالی تصویب و برای اجرا به استانداران ابلاغ شد که در تبصره 4 ماده 31 قانون حفاظت و بهره‎برداری از جنگل‌ها و مراتع به صراحت آمده است: «مناطق چهارگانه که در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار داشته یا بعدا قرار خواهد گرفت، قابل واگذاری به غیر نیست.» همچنین در ماده 16 قانون حفاظت محیط‌زیست مصوب خرداد 1353 و اصلاحیه بعدی مقرر شده است که؛ سازمان حفاظت محیط‌زیست قائم‌مقام قانونی سازمان جنگل‌ها و مراتع در مدیریت مناطق چهارگانه بوده و حق واگذاری عین آنها را ندارد.

اکتشاف نفت در زیستگاه یوز ایرانی
پارک ملی کویر یکی از معدود زیستگاه‌های گونه منحصربه‌فرد و در خطر انقراض یعنی یوزپلنگ ایرانی است. با این حال سفر رییس دولت به استان زادگاهش، زیستگاه این جانور را نیز بی‌نصیب نگذاشت چرا که یکی از مصوبات این سفر صدور مجوز اکتشاف نفت در پارک ملی کویر بود. به گزارش سبزپرس خبر این مصوبه را نیز جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که به نمایندگی از وزیرنفت در جلسه هیات دولت به استان سمنان رفته بود اعلام کرد، خبر این بود: «بر این اساس، عملیات اکتشاف نفت در بلوک گرمسار، محدوده کویر و پارک ملی که قبلا مشکلاتی در خصوص محیط‌زیست داشته است، هم‌اکنون برطرف و مجوزهای لازم صادر شده که باید بلافاصله آغاز شود.» اگرچه امروز به گواه آنچه که مدیران سازمان محیط‌زیست اعلام کرده‌اند جمعیت یوز ایرانی از آن چیزی که خودشان اعلام کرده و به آن می‌بالیدند در دو سال اخیر بسیار کمتر شده و به زیر 50 قلاده رسیده و حتی در پایش جمعیت سال گذشته تنها 20 یوز مشاهده شده، اما این زنگ خطر هم نتوانست جلو قطار ترمزبریده توسعه ناپایدار کشور را بگیرد تا لااقل یکی از پنج زیستگاه اصلی یوز ایران را از تعرض در امان نگه دارند. حالا معلوم نیست این الگوی ایرانی پیشرفت و توسعه محیط‌زیستی که رییس سازمان محیط‌زیست گفته قرار است تهیه و اجرایی کند برگرفته از کدامین نمره قبولی است که او در کارنامه‌اش دارد.

از کاخ نشینی تا کشاورزی
احمدی‌نژاد همچنین عصر جمعه نیز در مراسم افتتاحیه پروژه‌های عمرانی استان کردستان بی‌توجه به تمامی قوانین بازدارنده کشور در خصوص واگذاری اراضی ملی و بی‌توجه به محدودیت منابع آبی کشور که حتی کشاورزی و اجرای برخی طرح‌های صنعتی و عمرانی را هم محدود کرده است، گفت: کشور ما 187میلیون هکتار وسعت دارد که می‌توانیم به راحتی به هر خانوار بیش از دوهزار متر زمین واگذار کنیم تا آنها بتوانند علاوه بر ساخت خانه‌ای مجلل و زیبا، به کارهای کشاورزی نیز بپردازند. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه 21میلیون خانوار در کشور داریم، گفت: اگر به هر خانواری دوهزار متر زمین جهت احداث مسکن دلخواه واگذار کنیم، اتفاقی نمی‌افتد. او با بیان اینکه ساخت هزار مترمربع باغچه به راحتی هزینه‌های مورد نیاز یک خانوار را تامین می‌کند، بیان کرد: ما باید طرح اصلی مسکن را در سال‌جاری با جدیت دنبال کنیم و از این ظرفیت نیز برای حمایت از مردم ایران اسلامی بهره‌برداری کنیم.  این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رهبر معظم انقلاب پیش از این‌بارها نسبت به این واگذاری‌ها که ایشان از آن به عنوان تعرض به جنگل‌ها و به مراتع و ظلم به مردم کشور یاد کرده‌اند، انتقاد و خواستار جلوگیری از آن شده‌اند.

اما حالا در ادامه خواست غیرکارشناسی رییس‌جمهور مبنی بر اینکه تمامی اراضی کشور باید یا زیر کشت برود یا طرح‌های مختلف باغشهر، باغ ویلا و بوستان خانواده در آن اجرایی شود یا به معدن تغییر کاربری یابد. اخیرا سازمان جنگل‌ها طرحی را برای واگذاری مراتع به بخش کشاورزی در دست اجرا دارد که مورد اعتراض متخصصان هم واقع شده است. مدیرکل دفتر مراتع این سازمان در خصوص واگذاری مراتع به بخش کشاورزی می‌گوید: این کار پس از فرآیند استعدادیابی و تعیین کاربری در برخی مراتع که موقعیت آب و خاک مناسبی داشته و ارزش افزوده آنها در بخش کشاورزی بیشتر باشد صورت می‌گیرد. این مقام حتی در راستای علاقه رییس‌جمهور به واگذاری جنگل و مرتع به دامداران گفته فقط یک‌سوم دام از مراتع حذف می‌شود نه همه دام مازاد و شاید به همین دلیل است که همه روزه هجوم به جنگلبانان و قرقبانان منابع طبیعی در حال شدت گرفتن است. این‌قدر که بعد از گذشت کمتر از سه ماه از قتل یک جنگلبان جوان در خراسان‌شمالی، بار دیگر واقعه در آخرین روز از هفته گذشته تکرار شد و این بار دامداران خراسانی، جنگلبان دیگری را با چاقو به‌شدت مجروح کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha