سلامت نیوز : روز شنبه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز جهانی سلامت با انتقاد از بی توجهی برخی نهادها از جمله صدا و سیما نسبت به مصوبات و تذکرات دست اندرکاران سلامت در باره منع تبلیغ اقلام مضر سلامت (که تبلیغ آنها بر اساس مصوبه دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور در سال 83 ممنوع اعلام شده است) خواستار اجرای مصوبات شورای عالی سلامت شد. ممنوعیت تبلیغ اقلام مضر سلامت در رسانه ها به خصوص رسانه ملی 9سال قبل و در دومین جلسه شورای عالی سلامت به تصویب رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ مصوبه ای که بر اساس آن تبلیغات محصولات غذایی تهدید کننده سلامتی ممنوع اعلام و مقرر شد تا پس از تصویب این مصوبه صدا وسیما برای پخش هر گونه آگهی مربوط به مواد غذایی مجوزهای لازم را از طریق وزارت بهداشت، دریافت کند. بر اساس این مصوبه سازمان صدا و سیما ملزم به پخش رایگان روزانه حداقل 5 پیام تصویری آموزشی با موضوع تغذیه نیز شده است. اجرا نشدن این مصوبه باعث شد تا وزیر بهداشت روز شنبه و در مراسم روز جهانی بهداشت از تبلیغ مواد غذایی پرنمک در رسانه ملی انتقاد کند. به گزارش ایسنا دکتر حسن طریقت منفرد با اشاره به این که موضوع ممنوعیت تبلیغ مواد غذایی مضر سلامت در رسانه ها و رسانه ملی بارها از سوی دست اندرکاران سلامت تذکر داده شده است گفت: تا امروز توجه جدی  به این موضوع نشده است. ما قبول داریم صدا و سیما نیز برای گذران خود، باید درآمد داشته باشد. تبلیغ چنین مباحثی در کوتاه مدت تا اندازه ای قابل درک است، اما عوارض آن غیرقابل جبران است.

یکی از مسئولان وزارت بهداشت نیز در گفت وگو با خراسان با گلایه از اجرا نشدن مصوبه ممنوعیت تبلیغ مواد غذایی مضر سلامت در رسانه ملی گفت: این مصوبه علاوه بر این که برای اولین باردر دومین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت مواد غذایی به تصویب رسیده است در چند جلسه دیگر شورای عالی سلامت نیز تکرار شده وعلاوه بر این در قانون برنامه پنجم توسعه نیز با عنوان ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب رسان به سلامت بر آن تاکید شده است. وی یکی از مشکلات وزارت بهداشت با رسانه ملی را بر سر چرایی اعطای مجوز تولید این قبیل مواد خوراکی دانست و گفت:متاسفانه رسانه ملی با تفسیر به رای اعلام می کند مجوز تولید اقلام مذکور از سوی وزارت بهداشت دلیل بر مجاز بودن تبلیغات این قبیل مواد غذایی در جامعه است. درحالی که تبلیغات آن هم درسطح رسانه ملی باعث بالارفتن حجم مصرف به خصوص در بین کودکان می شود و تنقلات را در این گروه سنی جایگزین غذای اصلی می کند.وی تاکید کرد:متاسفانه مصوبه شورای عالی سلامت در سازمان صدا و سیما ضمانت اجرایی ندارد. وی یادآور شد:سال گذشته معاونت بهداشتی وزارت بهداشت شکایتی را در حوزه قضایی مطرح کرد که این شکایت نیز تا کنون به نتیجه ای نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha