روزه داری نه تنها برای افراد عادی هیچ گونه اختلال گوارشی به وجود نمی آورد، بلکه در بهبود روند درمان بیماران گوارشی نیز موثر است.

دکتر ایرج خسروشاهی، متخصص بیماریهای داخلی و گوارش در گفتگو با مهر افزود: اختلالات گوارشی نظیر سندروم روده، پلیپ عصبی و سوء هاضمه از جمله بیماریهای شایع در اختلالات گوارشی است که علائم بروز آنها اغلب با مصرف غذایی پر حجم افزایش می یابد.

وی گفت: روزه داری در این گونه بیماران در صورت کاهش حجم غذا و تنظیم کالری مصرفی موجب ضعیف شدن علائم بیماری و در نتیجه بهبودی آنان می شود.

خسروشاهی در خصوص بیمارانی که در هنگام روزه داری از دردهای گوارشی مثل نفخ معده و دردهای دور ناف رنج می برند، گفت: منشا اینگونه بیماریها در ماه مبارک رمضان، نداشتن کنترل در وعده های غذایی است. بنابراین، تنظیم و کنترل درست میزان غذاهای مصرفی در وعده سحر و افطار، می تواند از بروز دردهای گوارشی پیشگیری کند.

این متخصص بیماریهای گوارشی، با تاکید بر عدم استفاده از غذاهای چرب و پرحجم در وعده های افطار و سحر، افزود: مصرف این گونه غذاها به ویژه در بین روزه داران، موجب کم خوابی و تشنگی مفرط در طول روز می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha