دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۸
کد خبر: 71322

افرادی که در فصل مشخصی دچار آلرژی می شوند، می توانند دو هفته قبل از شروع علایم از درمان پیشگیری کننده استفاده کنند.

شناسایی عوامل آلرژی‌زا و پرهیز از آن

سلامت نیوز : رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که موثرترین راهکار درمانی آلرژی، شناسایی عامل حساسیت زا و پرهیز از آن است، گفت: پزشک معالج با تجویز از داروهای ضدحساسیت از جمله آنتی هیستامین و داروهای ضد احتقان به کاهش علایم این عارضه کمک می‌کند.

دکتر مصطفی معین در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه علایم آلرژی در ریه‌ها به صورت تنگی نفس (آسم) است، گفت: این علایم در پوست به صورت قرمزی و خارش (کهیر و اگزما)، در معده و روده‌ها به صورت اسهال و استفراغ و شکم درد (آلرژی غذایی)، در چشم‌ها به صورت سوزش و ریزش اشک به علت ورم ملتحمه و در بینی با آبریزش و عطسه (آلرژی بینی) بروز می‌کند.

رییس مرکز تحقیقات آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه موثرترین راهکار درمانی آلرژی، شناسایی عامل حساسیت زا و پرهیز از آن است، گفت: پزشک معالج با تجویز از داروهای ضدحساسیت از جمله آنتی هیستامین و داروهای ضد احتقان به کاهش علایم این عارضه کمک می‌کند.

رییس انجمن آسم و آلرژی و ایمونولوژی ایران در ادامه با تاکید بر اینکه پزشک متخصص آلرژی باید نسبت به تشخیص درمان بیماری اقدام کند، افزود: با بهره گیری از برنامه حساسیت زدایی یا درمان ایمنی یعنی تزریق تدریجی زیر پوستی مقدار بسیار اندکی از ماده حساسیت زا، علایم آلرژی بهبود یافته و یا کمتر می‌شود ولی با توجه به عوارضی که این نوع معالجه دارد باید معالجه تنها توسط پزشک متخصص آلرژی انجام شود.

دکتر معین با اشاره به اینکه تغییر محل سکونت تا حدودی موجب بهبود زکام بهاره می‌شود، گفت: تغییر محل زندگی مشروط بر اینکه دانه‌های گرده و قارچ‌های محل جدید با محل اقامت قبلی متفاوت باشد، موجب بهبودی زکام بهاره می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بسیاری از بیماران ممکن است، پس از یک تا دو سال اقامت در منطقه جدید، نسبت به مواد حساسیت زایی که از راه هوا منتشر می شود، مجددا آلرژی ایجاد شود.

دکتر معین با بیان اینکه مبتلایان به آلرژی با رعایت نکاتی می توانند به کاهش علایم بیماریشان کمک کنند در خصوص این نکات گفت: بیماران باید هنگام شب، پنجره‌ها را ببندند و از دستگاه تهویه‌ای که هوا را تصفیه، خنک و خشک می‌کند استفاده کنند، فعالیت بدنی را در ساعات اولیه صبح (بین ساعت 8 تا 10) و ساعات عصر به حداقل رسانده، هنگام حرکت با اتومبیل شیشه‌ها را بالا بکشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیماران بهتر است هنگام گرده افشانی از ماسک استفاده کنند، گفت: در مواردی که درصد رطوبت هوا بالا است و یا هنگام وزش باد بیماران باید از ماسک استفاده کنند و در صورت امکان در زمان اوج فصل گرده افشانی از منزل خارج نشوند یا به مناطقی مانند ساحل دریا سفر کنند.

بیماران از قدم زدن در مناطقی که چمن‌ها چیده شده خودداری کنند

وی گفت: داروهایی که توسط پزشک متخصص آلرژی تجویز شده باید طبق دستور مصرف شود، همچنین بیماران از قدم زدن در مناطقی که چمن ها چیده شده خودداری کنند.

وی یادآور شد: مبتلایان به آلرژی باید از پهن کردن البسه در فضای بیرون از منزل پرهیز کنند، زیرا دانه های گرده و قارچ ها روی آنها تجمع می یابد.

دکتر معین افزود: بیماران گیاهان زینتی زیادی رادر منزل پرورش ندهند، چون این گیاهان امکان رشد قارچ ها را در محیط افزایش می دهند.

لزوم مصرف دارو پیش از شروع علایم آلرژی

دکتر نادر حیدرزاده فوق تخصص بیماری های ریوی، آسم و آلرژی آلرژی با اشاره به لزوم مصرف دارو پیش از شروع علایم آلرژی بهاره گفت: افرادی که در فصل مشخصی دچار آلرژی می شوند، می توانند دو هفته قبل از شروع علایم از درمان پیشگیری کننده استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: در مواردی که علایم آلرژی در فصل بهار آغاز می شود و بیمار در اثر گرده گیاهان دچار احتقان می شود، باید حتی الامکان از گرده ها دوری کند و یا از ماسک استفاده کنید، در غیر این صورت می تواند با استفاده از (کرومولین سدیم )، 2 هفته قبل از شروع علایم، با استنشاق یک کپسول هر 6 ساعت، از ترشح هیستامین در بدن و بروز علایم پیشگیری کرد.

دکتر حیدرزاده یادآور شد: مبتلایان به آلرژی می توانند با مراجعه به مراکز تست آلرژی و مشخص شدن نوع گیاهی که به گرده آن حساسیت دارید علیه آن گرده واکسینه شوند، ولی به مدت 3 تا 4 سال باید هفته ای یک واکسن بزنند که هزینه بالایی هم دارد، لذا به بیماران توصیه می‌شود پیشگیری را جدی بگیرند.

مبتلایان به آلرژی در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرند

وی همچنین گفت: در مواردی که هنگام فصل گرما از کولر آبی استفاده می شود، حتما باید هر سال پوشال آن تعویض شود، زیرا رشد قارچ ها در پوشال و تنفس آن موجب تشدید علایم آلرژی می شود، در صورت استفاده از کولر آبی احتمال ایجاد آلرژی به سرما هم وجود دارد، بنابراین بهترین راه پیشگیری این است که مبتلایان به آلرژی در معرض باد مستقیم کولر قرار نگیرند، در صورت تشدید علایم، در موارد این چنینی استفاده از آنتی هیستامین بر طبق صلاحدید پزشک متخصص بهترین راهکار درمانی است.

وی یادآور شد: شست وشوی بینی با سرم نمکی به باز ماندن راه های هوایی کمک زیادی می کند، استفاده از درمان موضعی اسپری‌های بینی نیز بسیار کمک است، 2 هفته قبل از شروع علایم با کمک درمان کم عارضه و کم هزینه اسپری (کرومولین سدیم )، می توان از بروز علایم پیشگیری کرد.

وی گفت: در افرادی که در فصل گرده افشانی گیاهان علایم بیماریشان تشدید می شود می توانند با استفاده از ماسک فیلتردار علایم بیماری را به حداقل رسانند، ولی در شرایطی که افراد هنگام شب دچار علایم آلرژی خصوصا تنگی نفس می شوند باید حتما با مراجعه به پزشک متخصص، تست ریه انجام شود تا از نظر امکان وجود حساسیت ریوی (آسم) با توجه به تنگی نفسی که دارند بررسی شوند.

دکتر حیدرزاده در پایان یادآور شد: مبتلایان به آلرژی اگر از بالشت پر استفاده می کنند احتمال دارد به آن حساسیت داشته باشند، بنابراین از بالشت پر نباید استفاده شود، بهتر است برای رویه بالشت از رویه ضد حساسیت که در مراکز تجهیزات پزشکی موجود است استفاده شود، همچنین از مصرف پتوی بدون ملحفه نیز خودداری شود، در اتاقی که بیماران می خوابند فرش و موکت نباشد و ترجیحا سرامیک باشد، در واقع هر چه شرایط رشد مایت‌ها (قارچ‌ها) محدود شود علایم آلرژی کمتر بروز می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha