سلامت نیوز : دبیر کل خانه پرستار ضمن انتقاد دوباره از عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اعلام کرد: علیرغم وعده‌های داده شده و اخباری که در خصوص اجرای آزمایشی این قانون در چهار بیمارستان تهران منتشر شد، این قانون تاکنون در هیچ مرکز درمانی در کشور پایلوت نشده است.

محمد شریفی‌مقدم در گفت‌وگو با (ایسنا)،‌ با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاران خواسته بزرگی نیست، عنوان کرد: خدمات تمام گروه‌ها در بیمارستان از پزشک گرفته تا پرسنل اورژانس تحت پوشش بیمه است و خدماتشان تعرفه گذاری شده است.

وی افزود: تنها گروهی که در سیستم نظام سلامت خدماتش تحت پوشش بیمه نیست، پرستاران هستند. این در حالی است که پرستاران بیشترین خدمات را از نظر کمیت و کیفیت ارائه می‌دهند. گواه این مدعا نیز استانداردسازی 527 نوع خدمت پرستاری در سال گذشته است. این در حالی است که پرستار 80 درصد وقت بیمار را به خود اختصاص می‌دهد.

دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه بیمه خدمات پرستاری به نفع مردم، نظام سلامت و خود سازمان‌های بیمه‌گر است، گفت: بیمه اهداف خود را گم کرده است. یک بسته خدمتی مشترک وجود دارد که بر اساس آن 25 درصد خدمات چون لوله گذاری معده بین پزشک و پرستار مشترک است. ضمن اینکه عمدتا در مراکز دولتی و خصوصی این خدمات را پرستاران انجام می‌دهند، اما شاهد هستیم مهر پزشک پای آن می‌خورد. در صورتی که اگر برای این خدمت تعرفه مشخصی برای پرستار هم تعریف شده باشد، قیمت آن یک سوم تمام می‌شود و این کاهش قیمت تمام شده به نفع بیمه است.

وی اضافه کرد:‌ علاوه بر این اگر هزینه این خدمت را به پرستار اختصاص دهند، وی این خدمت را با انگیزه بالاتری انجام می‌دهد در این صورت کیفیت آن بالاتر است و بیمار هم از آن منتفع خواهد شد.

وی ضمن ابراز گلایه از عدم در نظر گرفتن اعتبار برای اجرای این قانون در لایحه بودجه سال گذشته بخش سلامت توسط وزارت بهداشت عنوان کرد: عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که شش سال از زمان تصویب آن می گذرد تعجب برانگیز است در حالی که تمام موانع و مشکلات این طرح توسط نظام پرستاری برداشته شده و تنها بهانه برای عدم اجرا در دو سال اخیر این است که باید در شورای عالی بیمه مطرح شود.

وی درباره اجرای آزمایشی این قانون در زمستان سال 91 در چهار بیمارستان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت:

این قانون تاکنون به هیچ عنوان در هیچ جای کشور پایلوت نشده است و این مورد هم یک وعده بی سرانجام بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha