دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 71328

سلامت نیوز : لازم نیست جای دوری بروید؛ ‌بیایید از خودمان شروع کنیم؛ من و شمایی که مانند هر آدم دیگری مریض می‌شویم و سر و کارمان به دکتر و دوا می‌افتد. اینجاست که دعای خیر «خدا کند که کارت به دوا دکتر نیفته» را با تمام وجودمان لمس می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ «خیال مردم از درمان راحت نیست» ‌این مسئله واقعیتی ملموس است و سیاست‌گذاری‌های مسئولان بهداشت و درمان در سال ۹۲ هم این موضوع را تشدید کرده است.

۱ - حذف ارز دولتی و اختصاص ارز مبادله‌ای به دارو اقدامی است که موجب رشد فزاینده قیمت دارو در سال جاری خواهد شد. به گفته سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با این تصمیم قیمت داروهای داخل حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابند، اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله‌ای تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند. هر چند دولت برای جبران این افزایش قیمت، ۲۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای نظام سلامت در نظر گرفته که از این مقدار ۶۰۰ میلیون تومانش به دارو می‌رسد. با وجود این به نظر نمی‌رسد این مقدار یارانه بیماران را برای تهیه دارو یاری کند.

۲ - گسترش پوشش و خدمات بیمه‌ای دیگر به آرزویی برای مردم بدل شده است تا بدانجا که بنا بر اذعان مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ‌رکود پزشک خانواده در تهران به دلیل پا پس کشیدن بیمه‌هاست. بیمه‌ها هم انگار اعتباری ندارند تا وارد این گود شوند یا به عبارت دیگر بیمه‌ها برای ورود به برنامه پزشک خانواده، چشم انتظار تزریق اعتبارات دولتی هستند. هرچند روز گذشته رئیس مرکز مدیریت شبکه‌های بهداشتی و رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده و نظام ارجاع هم تغییر کرد تا دوازدهمین جابه‌جایی در وزارت بهداشت رقم بخورد اما شاید این جابه‌جایی تعامل میان دو وزارتخانه بهداشت و رفاه را در راستای تمکین بیمه‌ها به قوانین بیشتر و مؤثرتر کند.

۳ - رشد تعرفه‌های درمانی امسال ۱۸ درصد برای بخش دولتی و ۲۹ درصد برای بخش خصوصی اگرچه مزد درمان را به نفع پزشکان و مراکز درمانی واقعی‌تر کرد اما در این میان نقش بیمه‌ها هنوز هم غیرواقعی است و به گفته مسئولان وزارت بهداشت، ۷۰ درصد هزینه‌ها سهم مردم و ۳۰ درصدش سهم بیمه است. پس بدیهی است که بار اصلی این افزایش بر دوش بیمار آوار می‌شود.

۴ - هزینه ۷۰۰ هزار تومانی یک شب بستری در بیمارستان‌های دولتی را بگذارید در کنار کیفیت پایین خدمات در این بیمارستان‌ها؛ همین مسئله ریشه گرایش بیشتر مردم به بیمارستان‌های خصوصی است اما در این بیمارستان‌ها نیز به معنای حقیقی، بیمار و خانواده‌اش سر کیسه می‌شوند.

۵ - کمبود داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج، ‌تیتر خبری این روزهای رسانه‌هاست؛ بیماران هموفیلی، ‌تالاسمی، ‌ام اسی و مبتلایان به سرطان این روزها سخت‌تر و با هزینه‌هایی به مراتب بیشتر دارو تهیه می‌کنند. یک سوی این بحران‌ها تحریم و فشارهای سیاسی است که از سوی استعمار مردم ایران را هدف گرفته است اما بی‌تردید روی دیگر این سکه سوء مدیریت‌هایی است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت.

۶ - بیمه سلامت ایرانیان و پوشش سراسری و یکنواخت تمام مردم ایران از حمایتی عمیق و یکنواخت تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه است اما انگار این قانون فقط برای ترسیم روی کاغذ بوده و اجرایش مشمول شاید است.

۷ - «ما باید کاری کنیم که خیال مردم از ناحیه درمان و بیماری آسوده باشد. »‌این جمله‌ای است که رهبر فرزانه انقلاب در مقاطع گوناگون بر آن تأکید داشته‌اند. اما آیا با چنین روندی خیال مردم از درمان راحت می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha