سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه مسئولان سعی در حذف تبلیغات مربوط به تنقلات صنعتی کنند، گفت: فروش تنقلات مصنوعی در بوفه مدارس گامی در جهت تبلیغ هرچه بیشتر این محصولات است که می‌توانند به جای فروش چیپس و پفک جایگزین‌های بهتری همچون میوه‌ها را به عنوان یک میان وعده مناسب در نظر بگیرند.

دکتر پدرام عطایی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه آجیل و میوه‌های خشک شده جزء تنقلات طبیعی به شمار می روند، اظهار داشت: چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار که از تنقلات مصنوعی هستند به دلیل مواد به کار رفته جهت ساخت آن برای سلامتی کودکان و همچنین بزرگسالان بسیار مضر است.

وی با اشاره به اینکه نمک اضافه شده به چیپس و پفک موجب تمایل بیشتر کودکان به سمت غذاهای شور می‌شود، گفت: نمک از عوامل خطرساز در افزایش فشار خون است که با مصرف تنقلات مصنوعی فشار خون ازحد طبیعی خود بالا می رود و این امر موجب بروز بیماری‌های قلبی عروقی خواهد شد.

دکتر عطایی با بیان این مطلب که نوشابه‌های گازدار بدون تامین هیچگونه پروتئین و املاح مفید بدن مقدار زیادی کالری دارند که مصرف آن موجب بی اشتهایی فرد به مواد غذایی دیگر می‌شود، اظهار داشت: افزودن دی اکسیدکربن و ایجاد ترکیبات اسید کربینیک موجود در نوشابه‌های گازدار منجر به آسیب رساندن مینای دندان، معده و مشکلات گوارشی می شود.

این متخصص گوارش کودکان در ادامه خاطرنشان کرد: مواد نگهدارنده موجود در آب میوه ها و افزودن قند به این محصول موجب بالا رفتن قند خون در افراد می شود که برای سلامتی مضر است و باید از میوه ها تا حدی که امکان دارد به صورت طبیعی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تنقلات مصنوعی به خصوص چیپس و پفک به راحتی از طریق رسانه های صوتی و تصویری تبلیغ می‌شود، افزود: تبلیغات مربوط به تنقلات صنعتی به ویژه در رادیو و تلویزیون موجب شکل گرفتن یک آمادگی ذهنی در کودکان و تحریک هر چه بیشتر آنان برای خوردن این محصولات از سنین پایین تر می شود که باید مسئولین سعی در حذف تبلیغات تنقلات مصنوعی کنند.

دکتر عطایی فروش تنقلات مصنوعی را در بوفه مدارس گامی در جهت تبلیغ هرچه بیشتر این مواد دانست و افزود: مدارس می‌توانند به جای فروش چیپس و پفک جایگزین‌های بهتری همچون میوه‌ها را در نظر بگیرند که دانش آموزان آن را به عنوان یک میان وعده مفید مصرف کنند.

این متخصص گوارش در پایان تاکید کرد: کارخانه‌های تولید کننده چیپس و پفک از روغن‌هایی برای سرخ کردن محصولات استفاده کنند که میزان ترانس آن کم باشد و همچنین نمکی که به آن افزوده می شود به جای سدیم دارای پتاسیم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha