سلامت نیوز : یک پژوهشگر و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر با اشاره به این مطلب که عمر استخوانی ایرانی‌ها و ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در زنان ایرانی 20 سال کمتر از کشورهای پیشرفته است، گفت: یکی از علت‌های این مسأله نبود مواد مغذی در جیره غذایی افراد برای استحکام استخوانهاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر عزیزالله کمال زاده در نشستی به مناسبت هفته سلامت افزود: مواد نگهدارنده همچون نیترات‌ها که عمدتا سرطان زا هستند و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کنند در فست فودها زیاد است و مردم مجبورند که همراه آنها نوشابه گازدار استفاده کنند و بدلیل اسیدی که نوشابه دارد پوکی استخوان را به همراه دارد.

وی اظهار کرد: سوسیس و کالباس، همبرگر، دناتها، سیب زمینی‌های سرخ کرده و چیپس و پفک امروزه در دنیا بعنوان پنج عامل اصلی ایجاد سرطانها شناخته شده‌اند اما متاسفانه صدا و سیما به جای تبلیغ برای روی آوردن مردم به شیر به تبلیغ چیپس و پفک می‌پردازد.

عضو هیئت علمی سازمان آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که یکی از علل اصلی سرطان روده مصرف فست فودهاست ، ابراز کرد: رواج فست فودها در آمریکا موجب شده بود تا 20 سال پیش آمار سرطان روده در این کشور مرتب افزایش پیدا کند اما از 20 سال پیش در حال مبارزه با فست فودها هستند و آمار سرطان آنها روبه کاهش است این در حالی است که در کشور ما متأسفانه آمار سرطان روده در حال افزایش است.

دکتر کمال زاده از دیگر مشکلات غذاهای آماده را بلوغ زودرس بخصوص در دختران عنوان و تصریح کرد: قبل از این که از لحاظ جسمی، اسکلت بندی، فکری به بلوغ برسند از لحاظ جنسی به بلوغ می رسند که در کنار استفاده از ماهواره مشکلاتی را در پی دارد.

وی با اشاره به این مطلب که عمر استخوانی ایرانی‌ها و ابتلا به پوکی استخوان به خصوص در زنان ایرانی 20 سال کمتر از کشورهای پیشرفته است، ادامه داد: یکی از علت‌های این مسأله نبود مواد مغذی در جیره غذایی افراد برای استحکام استخوانهاست.

عضو هیئت علمی سازمان آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در ایران خانم ها در سن 35 سالگی دچار قوز کمر می شوند اما این سن در اروپا 55 سالگی و پس از یائسگی است.

کمال زاده خاطرنشان کرد: در زنان ایرانی ذخیره استخوانی به اندازه کافی وجود ندارد و در موقع زایمان و شیردهی بخش زیادی از آن را از دست می دهند که مصرف شیر و لبنیات و ماهی در رژیم غذایی افراد برای پیشگیری از پوکی استخوان موثر خواهد بود و در کنار این باید ورزش در برنامه روزانه قرار داده شود.

این متخصص متابولیسم انرژی و پروتئین همچنین سرانه مصرف شیر در ایران را کمتر از میانگین جهانی عنوان و گفت: سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در ایران 75 کیلوگرم و در جهان 162 کیلوگرم است.

دکتر کمال زاده یکی از دلایل کاهش مصرف سرانه شیر را کاهش مصرف آن در سطح مدارس به ویژه در دو سال اخیر دانست و افزود: میزان مصرف شیر در مدارس کشور از 70 نوبت در سال به 20 نوبت درسال رسیده است.

وی میزان جذب کلسیم از شیر را بیشتر از سبزی عنوان و تأکید کرد: قابلیت جذب کلسیم شیر 50 درصد و این میزان در سبزیجات حدود پنج درصد است.

این پژوهشگر و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر همچنین با بیان این مطلب که برنامه غذایی باید براساس نیاز سلولهای بدن باشد، اظهار کرد: استفاده از شیر و لبنیات کم چرب، ماهی، سبزیجات و میوه، نان سبوس دار، جوانه غلات، مغزها و شیرینی جات طبیعی همچون عسل و خرما باید در برنامه غذایی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: مصرف گوشت قرمز، برنج و ماکارونی در کشور بسیار زیاد است و این منجر به بروز چاقی در افراد می شود.

این پژوهشگر و مشاور ارشد در زمینه بررسی کیفیت شیر گفت: بزرگترین برنامه توزیع شیر مدارس در دنیا که در کشور ما در حال اجرا بود به کوچکترین برنامه در سال 91 تبدیل شد. توزیع شیر در مدارس هزینه کردن نیست بلکه یک سرمایه گذاری است و جامعه سالم را در پی دارد.

دکتر کمال زاده ابراز کرد: گزارش‌هایی که در مورد این طرح می رسد ناامید کننده است چرا که در سال تحصیلی آینده 100 تا 120 میلیارد تومان به این طرح اختصاص خواهند داد این در حالی است که اعتبار مورد نیاز این طرح 250 میلیارد تومان است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha