دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 71358
سلامت نیوز : قد بلند در بیشتر جوامع به‌عنوان یك شاخص مثبت طبقه‌بندی می‌شود. البته خیلی وقت‌ها این شاخص به غیر از زیبایی ظاهری، كارآیی نیز دارد.كوتاهی قد اگرچه برای مردم ناگوار است و همیشه به دنبال چاره و درمان آن هستند، ولی برخلاف تصور عموم، متخصصان غدد هرگونه كوتاهی قد را درمان نمی‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ ما كوتاهی قد را مورد بررسی قرار می‌دهیم، اگر بیماری خاصی باعث این مشكل شده باشد آن را درمان می كنیم در غیر این صورت فقط بیمارانی را كه دچار كمبود هورمون رشد هستند، درمان می‌كنیم.

در نهایت درصدی از افراد دچار كوتاهی قد كه با وجود طبیعی بودن هورمون رشد، برایشان قد خیلی كوتاهی را پیش‌بینی می‌كنیم، داوطلب درمان خواهند شد.قد متوسط آقایان در جوامع مختلف بین 170 تا 178 سانتی‌متر است. در جامعه‌ای كه قد 178 سانتی‌متر، متوسط قد آقایان است میزان قد بین 161 سانتی‌متر تا 195 سانتی‌متر در محدوده طبیعی قرار می‌گیرد.

مفهوم محدوده طبیعی این است كه 95 درصد افراد سالم جامعه قدی در این حدود یعنی ( 195 ـ 161) دارند، به این ترتیب ما پسربچه چهارده ساله‌ای را كه براساس بررسی‌هایمان به قد 165 سانتی‌متر خواهد رسید، غیرطبیعی نمی‌دانیم و قد او را درمان نمی‌كنیم.

قبل از طبیعی قلمداد كردن چنین پسری كه تا حدی دارای قد كوتاه است، می‌بایست بررسی‌هایی در مورد سلامتی او انجام دهیم.در راس این بررسی‌ها آزمایش تیروئید، آزمایش وجود كم‌خونی، آزمایش كاركرد كلیه‌ها و اندازه‌گیری هورمونی به نام IGF1 كه نماینده هورمون رشد در خون است، قرار می‌گیرد. اگر دراین بررسی ها فرد مشكل خاصی نداشت، درمانی برایش تجویز نمی كنیم.

مهم‌ترین عامل تعیین‌كننده قد، وراثت است. دخترها به‌طور متوسط قدی معادل هفت سانتی‌متر كمتر از میانگین قد پدر و مادر خود و پسرها هفت سانتی‌متر بالاتر از این میانگین خواهند داشت.به این ترتیب دختر خانواده‌ای كه مادر 155 سانتی‌متر و پدر 165 سانتی‌متر است، باید منتظر قدی معادل 153 سانتی‌متر باشد البته یادمان باشد كه این فقط عدد تخمینی است.

سوال مهمی كه حتما در ذهن همه خوانندگان ایجاد شده است این است كه حالا چه اشكالی دارد چنین پسربچه‌ای كه به نظر ما سالم است، ولی قد كوتاهی خواهد داشت، با تجویز هورمون رشد درمان كنیم؟توضیح این است كه وقتی شخصی دچار كمبود هورمون رشد نیست و ما به او مقادیر زیاد این هورمون را می‌دهیم؛ عوارض آن شامل دیابت، فشار خون، چربی خون و نیز رشد تومورها ممكن است بروز كند.

دوم این‌كه وقتی هورمون رشد در بدن كافی است تزریق این هورمون خیلی تاثیر نخواهد داشت و در نهایت هورمون رشد را می‌بایست هر شب و به مدت چند سال تزریق كرد و قیمت بالایی دارد.

البته با همه این اشكالات در مورد كودكانی كه برایشان پیش‌بینی قدی كوتاه‌تر از حداقل طبیعی می‌كنیم، هورمون رشد را تجویز می‌كنیم.نكته آخر این‌كه هورمون رشد فقط زمانی موثر است كه صفحه رشد استخوان‌ها بسته نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha