سلامت نیوز : یحیی سخنگویی در گفت وگو با پانا، با بیان اینکه در طرح مراقبین خانگی، معلولان در منزل و با همکاری اعضای خانواده پرستاری و مراقبت می ‌شوند، گفت: در حال حاضر به دنبال توانبخشی معلولان در منزل هستیم.

 معاون امور توانبخشی معلولان سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه طرح مراقبیت خانگی و یا به معنای بهتر حضور افراد معلول در کنار خانواده در کشورهای پیشرفته دنیا نیز اجرا می شود، تصریح کرد: طرح مراقبین خانگی در 10 استان کشور به صورت پایلوت در 10 استان از جمله استان های مازندران، تهران، گلستان، خراسان و خوزستان و چند استان دیگر اجرا شده است.

سخنگویی ادامه داد: در این طرح 1600 نفر تحت آموزش تخصصی قرار گرفتند و این آموزش ها را در خانواده های معلولان ارائه کرده اند.

وی با اشاره به همکاری سایر دستگاه ها در اجرای طرح مراقبین خانگی نیز گفت: در این طرح وزارت تعاون با سازمان بهزیستی همکاری های حمایتی لازم را انجام داده است. 

معاون امور توانبخشی معلولان سازمان بهزیستی از برگزاری همایش سراسری طرح مراقبین خانگی نیز خبر داد و گفت: برای برگزاری همایش سراسری با این موضوع، فراخوان را اعلام کرده ایم تا بتوانیم به طور مطلوب همایش را برگزار کنیم ضمن اینکه در همایش حتما از اساتید دانشگاهی به عنوان سخنران استفاده خواهیم کرد. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین اهداف ما در اجرای این طرح فراگیر کردن آن در کل کشور است، طرح مراقبین خانگی دارای چند حسن از جمله حضور معلول در دل خانواده، کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف وقت است.

سخنگویی با بیان اینکه نگهداری معلول در مرکز بهزیستی ماهانه یک میلیون تومان هزینه دارد، گفت: در این طرح نگهداری افراد با کمترین هزینه انجام می شود و در عین حال نوعی اشتغال زایی نیز محسوب می شود.

معاون امور توانبخشی معلولان سازمان بهزیستی یادآور شد: اگر این طرح فراگیر شود گسترش مراکز بهزیستی نیز محدودتر خواهد شد مگر اینکه محدودیتی از طرف خانواده برای نگهداری فرد معلول باشد و یا اینکه فرد معلول مجهول الهویه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha