سلامت نیوز : اکبر سوری امروز در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه در مرحله اول آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی غربالگری طیف اوتیسم در اسفند ماه سال گذشته در همدان برگزار شد اظهار داشت: در مرحله اول که در قالب کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان از تهران برگزار شد آگاه‌سازی خانواده‌هایی که فرزندان دو تا پنج سال دارند انجام شد.

وی ادامه داد: آگاه‌سازی خانواده‌ها از طریق پایگاه‌هایی که بهزیستی دارد و سازمان‌هایی که بیشتر با بچه‌های دو تا پنج سال در ارتباط هستند انجام می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی همدان اضافه کرد: برنامه غربالگری طیف اوتیسم در شهرستان همدان به صورت پایلوت برگزار می‌شود و جزوه‌های آموزشی، اهداف و برنامه‌ها را در کارگاه آموزشی به کارشناسان همدان توسط کمیته کشوری در مرحله اول در کارگاه آموزشی ارائه دادیم.

سوری با اشاره به اینکه مرحله دوم طرح، غربالگری است افزود: برای غربالگری باید یک دوره آموزشی یک روزه برای روانشناسانی که ما را در این طرح کمک می‌کنند در خصوص نحوه اجرای طرح و مصاحبه با خانواده‌ها برگزار شود.

وی تصریح کرد: بعد از برگزاری این دوره آموزشی، کودکان دو تا پنج سال به پایگاه تشخیص طیف اوتیسم شهرستان ظرف مدت یک ماه مراجعه می‌کنند و این امر طبق زمان‌بندی مشخص شده از سازمان بهزیستی کشور برای پنج استان پایلوت طیف اوتیسم اعلام می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی همدان بیان داشت: در مرحله غربالگری فرم‌هایی در اختیار خانواده‌ها قرار می گیرد که اطلاعات خود را در آن پر کنند و کودکانی که مشکوک به اوتیسم هستند خانواده آنها برای مصاحبه با روانشناسان آموزش‌دیده پایگاه مراجعه می‌کنند که غربال گری مجدد انجام شود.

وی ادامه داد: در مرحله سوم دوره آموزشی دو روزه برای روانشناسان برگزار می‌کنیم که آموزش های تشخیصی را انجام می‌دهیم تا کودک مبتلا به اوتیسم را تشخیص دهند در این دوره آموزشی بر اساس استانداردهایی که داریم به شرکت‌کنندگان در دوره نمره ارزشیابی می‌دهیم .

سوری با بیان اینکه تشخیص بیماری اوتیسم در کودکان مشکوک توسط روانشناسان انجام می‌شود ابراز داشت: بعد از تشخیص بیماری نوبت به معاینه دقیق کودک می‌رسد که با نهایی شدن معاینات کودک مبتلا را در ردیف کودکان طیف اوتیسم معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: کودک مبتلا به اوتیسم با تشکیل پرونده به مراکز اختلال آموزشی و توانبخشی و درمانی اختلالات نافذ رشد شهرستان همدان ارجاع می‌شود تا برنامه‌های توانبخشی بر روی فرد مبتلا آغاز شود تا کمکی در خصوص پیشگیری از عوارض اوتیسم شود و فرد به وضعیت بهتری برسد و چه بسا بتوان درمان او را رفع کرد.

 معاون توانبخشی بهزیستی همدان در ادامه به استان‌های پایلوت برگزاری برنامه‌های غربالگری طیف اوتیسم در کشور اشاره کرد و گفت: استان‌های خراسان رضوی، قم، همدان، خوزستان و کرمان انتخاب شدند.

وی اضافه کرد: میزان شیوع بیماری اوتیسم در کشورهای جهان 60 تا 70 نفر از هر 10 هزار نفر است و در استان همدان پیش‌بینی می شود که با همین روال جهانی با توجه به اینکه برای نخستین بار انجام می شود به احتمال زیاد در خود شهرستان همدان در مرحله اول تعداد 3 هزار و 600 نفر کودک مشکوک برخورد خواهیم کرد.

سوری ادامه داد: برای اینکه بتوانیم برنامه‌های آموزشی و پیشگیری را انجام دهیم کودکان بین دو تا پنج سال را انتخاب کردیم.

وی به هزینه‌های درمان اوتیسم اشاره کرد و یادآور شد: خیلی از این کودکان به علت اینکه بیش‌فعالی دارند از دارو با مراقبت روانشناس و پزشک استفاده می کنند و طول درمان افراد مبتلا به اوتیسم بستگی به شدت اوتیسم و تشخیص به موقع بیماری دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی همدان اذعان کرد: در کسانی که بیماری شدیدتر است هزینه‌های درمانی بسیار بالا است که درمان در دو حوزه دارو درمانی و توانبخشی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه درمانی این افراد یک سری آموزش‌ها برای خود فرد و یک سری آموزش‌های اجتماعی داده می‌شود، ادامه داد: درمان این بیماری در کل سخت است اما نمونه‌هایی هم از درمان کامل فرد بیمار مشاهده شده است.

سوری با بیان اینکه کودکان بهزیستی از افراد مبتلا به عقب‌ماندگی ذهنی حمایت می‌کند گفت: کودکان اوتیسمی توسط بهزیستی حمایت می‌شوند..

وی ابراز کرد: در شهرستان همدان نیز مرکز اختلالات ذهنی طیف اوتیسم راه‌اندازی شده که در این مراکز با پرداخت یارانه و کمک‌های خانواده تمام خدمات حمایتی و اجتماعی و توانبخشی در آن مراکز انجام می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی همدان در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی بیماری طیف اوتیسم پرداخت و اظهار داشت: اوتیسم اختلال رشد مغز است که به وسیله نقص در واکنش‌های اجتماعی، ارتباطی و رفتارهای تکراری و محدود مشخص می‌شود.

وی افزود: معمولاً در سن 18 ماهگی به بعد که فرد ارتباطات اجتماعی، رفتاری و تفکری خود را با اطرافیان مبادله می‌کند قابل تشخیص است و اوتیسم یک نوع بیماری روانی محسوب می‌شود که روی قسمت‌های زیادی از مغز اثر می‌گذارد و بیماری بسیار نادری است.

سوری بیان داشت: اوتیسم اختلالی است که بیشتر مهارت‌های اجتماعی و شیوه برخورد فرد را مختل و متفاوت می‌کند.

وی ادامه داد: اوتیسم حیطه‌ها و شدت متفاوتی در افراد مبتلا دارد و فردی که مبتلا است ناتوانی در برخورد با افراد و یا موقعیت‌ها را دارد به عنوان مثال این‌ها کودکانی بسیار آرام بوده و توقع زیادی از خانواده و والدین خود ندارند، و به اشیاء مکانیکی بسیار وابسته هستند و حرکات چرخشی را خیلی دوست دارند.

معاون توانبخشی بهزیستی همدان به دامنه‌های بیماری اوتیسم اشاره کرد و ابراز داشت: دامنه نمرات هوشی کودکان اوتیسم از بسیار با هوش تا عقب‌مانده شدید متغیر است و حدود 80 درصد این افراد کم‌توان ذهنی هستند.

وی ادامه داد: دوسوم کودکانی که اوتیسم دارند در دوران کودکی خود بسیار ناتوان هستند و نمی‌توانند از خود دفاع کنند اما پنج تا هفت درصد از آنها در جامعه روی پای خود ایستادند و کار می‌کنند و زندگی اجتماعی دارند.

سوری در پایان گفت: فرد کم‌توان ذهنی با مشکلات روانی متفاوت است و برای این منظور طیف اوتیسم را جزء دسته روانی قرار دادند نه کم توان ذهنی، در کم توان ذهنی ساختار مغز تغییر کرده اما در روانی عملکرد تغییر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha