سلامت نیوز : سامانه راهبری جراحی(نویگیشن) دستگاهی است که به عنوان کمک کننده جراح است و عمل GPS را برای جراح انجام می‌دهد به این معنی که در حین جراحی، موقعیت نوک ابزار جراح را روی تصاویر پزشکی بیمار نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛  این دستگاه باعث می‌شود زمانی‌که ابزار جراح در کنار اندام‌های آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد، پزشک را آگاه کرده و دقت وی را افزایش دهد.

سامانه راهبری جراحی که تاکنون فقط وارداتی بود در حال حاضر در 21 بیمارستان کشور به کمک جراحان آمده است، به این صورت که 14 بیمارستان به صورت موردی از آن بهره‌مند شده و ۶ بیمارستان خلیلی شیراز، مسیح دانشوری تهران، ولی‌عصر تهران، حضرت رسول(ص) تهران، قائم مشهد، الزهرای اصفهان این سامانه به صورت کامل مستقر شده است و امروز نیز قرار است طی مراسمی با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان امام حسین(ع) مستقر شود.

این دستگاه 2 سال پیش توسط رئیس‌جمهوری رونمایی شد و از دستاوردهای دو ساله آن انجام 300 جراحی بوده است.

سامانه راهبری جراحی توسط پزشکان ایرانی ساخته شده است. 90 درصد دستگاه‌های خارجی وارداتی از این نوع که تاکنون استفاده می‌شدند دچار استهلاک بالا شده و به دلیل تحریم‌ها، حمایتی از آنها نمی‌شود. این دستگاه ایرانی از نظر هزینه 50 درصد کمتر از نمونه خارجی آن ارزانتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha