دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 71376

سلامت نیوز :  متخصصان علوم پزشکی در آمریکا موفق شدند اولین کلیه پیوندی رشد یافته در آزمایشگاه را برای نخستین بار به نمونه‌های حیوانی پیوند بزنند و این کلیه آزمایشگاهی توانسته ادرار تولید کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ تاکنون از تکنیک‌های مشابه آزمایشگاهی برای تولید اعضا و بافت‌های ساده تر بدن و پیوند آن به بیماران استفاده شده اما کلیه، یکی از پیچیده ترین اعضای بدن است که تاکنون در آزمایشگاه رشد یافته و تولید شده است.

برخی کارشناسان پزشکی در مطالعه‌ای که در این رابطه در مجله «نیچر مدیسین» به چاپ رسیده، خاطر نشان کردند: کلیه‌هایی که به روش آزمایشگاهی رشد می یابند در مقایسه با کلیه طبیعی، کارآیی کمتری دارند اما متخصصان «طب ترمیمی» بسیار امیدوارند که این تکنیک در آینده کاربردهای گسترده و مفیدی در این عرصه از دانش پزشکی خواهد داشت.

کلیه از اعضای مهمی است که برای عمل پیوند متقاضیان بسیاری در بیمارستان‌ها دارد و عده زیادی از بیماران همواره در انتظار دریافت کلیه پیوندی هستند.

پزشکان بیمارستان‌ عمومی ماساچوست که اولین گام‌های موثر را در جهت تولید کلیه‌های آزمایشگاهی کاربردی برداشته‌اند، تاکید دارند: استفاده از این تکنیک، دو مزیت مهم دارد. نخست اینکه فرد پس از دریافت کلیه آزمایشگاهی به دلیل یکسان بودن پروتئین‌های بافتی با سلول های بدن خودش، با مشکل پس زدن عضو پیوندی مواجه نمی شود و نیازی به خوردن داروهای سرکوب کننده سیستم دفاعی بدن تا پایان عمر ندارد. دوم اینکه می‌توان این نوع کلیه‌های پیوندی را به تعداد زیاد و متناسب با شمار متقاضیان تولید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha