دبیر دهمین کنگره انجمن گوش ،گلو و بینی، نسبت به گسترش استفاده از دستگاههای MP3 طی سالهای اخیر به ویژه در میان جوانان هشدار داد و گفت: رواج استفاده از این قبیل دستگاه های پخش صوت به سیستم شنوایی آسیب جدی زده و سن ابتلا به پیرگوشی را کاهش داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر فرامرز معماری به مناسبت کنگره امسال این انجمن که 22 تا 25 آبان در تهران برگزار می شود گفت: دستگاه های پخش صوت که بیشتر جوانان با صدای بلند و از طریق"هدفون" به اصوات آن گوش می دهند، به دلیل بالا بودن شدت صوت و گوش دادن طولانی مدت به آن به سلول های خارجی گوش که در بخش حلزون شنوایی قرار دارند، آسیب می زند.

وی تصریح کرد: این صداها در ابتدا با تغییر غیر قابل برگشت آستانه شنوایی همراه بوده و در طولانی مدت کاهش شنوایی حسی - عصبی را که غیر قابل برگشت نیز هست به همراه دارد.

این متخصص گوش ، گلو و بینی با اشاره به اینکه کاهش شنوایی ناشی از اصوات بلند، یکی از شایع ترین علل کاهش شنوایی در تمام دنیا به شمار می رود گفت: کاهش شنوایی در طول زمان از نظر روانی و اقتصادی آسیب های جدی به فرد و جامعه وارد می کند.

به گفته دکتر معماری، این نوع کاهش شنوایی همچنین "وزوز گوش" را به همراه داشته که درمان آن بسیار مشکل بوده و در مواقعی این عارضه تا آخر عمر همراه شخص می ماند.

وی از انزاو طلبی به عنوان دیگر آسیب های کاهش شنوایی ناشی از صداهای بلند نام برد و اظهار داشت: به دلیل آنکه فرد قادر به تشخیص صداها از یکدیگر نیست، ازجمع فاصله می گیرد.

دبیر دهمین کنگره انجمن گوش ، گلو و بینی ، صداهای بالاتر از 85 " دسی بل" را برای سیستم شنوایی افراد خطرناک توصیف  کرد و افزود : هر چه مدت زمانی که شخص در معرض آسیب قرار می گیرد، طولانی تر باشد، شدت آسیب بیشتر خواهد بود.

وی گفت: مهمترین فرکانس ها برای شنوایی ،فرکانانس های گفتاری بوده و وقتی فرد متوجه می شود در شنیدن ، صحبت های اطرافیان دچار مشکل شده است، زمانی است که تعداد زیادی از سلول های موئینه خارجی گوش وی از بین رفته اند که متاسفانه قابل برگشت نیز نیستند.

معماری، در مورد روش های نوین درمان کاهش شنوایی گفت : تولید برخی داروها که بتوانند، از سلولهای موئینه گوش محافظت کرده و جلوی گسترش از بین رفتن آن ها را بگیرند، هنوز در مراحل پژوهش است که نتایج آن در کنگره امسال انجمن گوش، گلو ، بینی و جراحی سر و گردن ایران ارائه خواهد شد.

وی گفت: همچنین مقالاتی در زمینه کاهش شنوایی ناشی از"MP3" به دبیرخانه کنگره رسیده است که نتایج پژوهش های انجام شده در این زمینه در ایام برپایی کنگره ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است ، دهمین کنگره بین المللی انجمن جراحان گوش ، گلو ، بینی و سرو گردن ایران با حضوربزرگترین جراحان ایرانی و بین المللی 22 تا 25 آبان ماه در بیمارستان میلاد تهران برپا می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha