سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با تاکید بر اینکه فروش بدون نسخه داروهای استروئیدی و کورتون دار مجاز نیست و عوارض بالایی دارد، هشدار داد: مصرف خودسرانه این داروها می‌تواند بر تمامی دستگاههای بدن از جمله سیستم گوارشی، کلیوی، گردش خون و همچنین سیستم ایمنی تاثیرات سوئی بر جای بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر ؛  دکتر سید تقی نوربخش درباره فروش و تبلیغات غیرمجاز داروها در حیطه درمان بیماریهای استخوان و مفاصل به بند3 ماده 3 قانون تشكیل سازمان نظام ‌پزشكی پیرامون تبلیغات حوزه سلامت و تصویب آیین‌نامه‌هایی برای این نوع از تبلیغات اشاره کرد و گفت: در عین حال که اطلاع رسانی به مردم برای آگاهی از روشهای مختلف درمان و داروها ضروری است، اما تبلیغ نابجا و بدون مجوز که باعث آسیب رسیدن به سلامتی بیمار شود، ممنوعیت دارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: به عنوان مثال ممکن است دارویی برای رفع یک عارضه در یک بیمار مناسب باشد، اما برای بیمار دیگر با توجه به شرایط متفاوتی که دارند، کارایی نداشته و مضر باشد و علاوه بر لطمات غیرقابل جبران، هزینه‌های نابجایی را نیز بر بیمار تحمیل کند.

نوربخش با بیان اینکه ازلحاظ علمی تبلیغات درعرصه پزشکی همانند سایر حوزه‌ها نیست گفت: تبلیغات در حوزه سلامت ممکن است باعث گمراهی بیمارشود، به همین خاطر در تمام دنیا ضوابط و مقرراتی در خصوص چگونگی انجام آن وجود دارد و همه ملزم به رعایت آن هستند، بنابراین هر شخصی که بخواهد تبلیغ کند، باید مجوز بگیرد.

رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران با تاکید بر اینکه هیچ پزشکی نمی تواند دارویی را به فروش برساند و یا خودش آن را مستقیما تبلیغ کند گفت: داروها دو دسته هستند، یا داروهایی هستند که حتما باید با نسخه تحویل داده شوند، یا O.T.C هستند و نسخه نمی‌خواهند که در قوانین تعریف شده است و داروهای زیادی را در برنمی‌گیرد.

وی افزود: فروش بدون نسخه داروهای استروئیدی و کورتون دار مجاز نیست و عوارض بالایی دارد و مصرف خودسرانه آن می‌تواند بر تمامی دستگاههای بدن از جمله سیستم گوارشی، کلیوی، گردش خون و همچنین سیستم ایمنی تاثیرات سوئی بر جای بگذارد.

به گفته رئیس انجمن علمی جراحان ارتوپدی ایران، داروهای استروئیدی مانند یک تیغه دولبه هستند که هم می‌توانند مفید و هم مضر باشند. باید دقت کرد که حتما با نسخه تحویل داده شوند و اندیکاسیون داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha