سلامت نیوز : ˈمحمد ریاضیˈ در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیماری های مختلفی مانند بیماری های ژنتیکی مادرزادی، انواع تروماها (ضربه ها)، بیماری های ژنتیکی که در سنین بالا بروز می کند و بیماری های متابولیک می تواند به شبکیه آسیب بزند.

وی با تاکید بر اهمیت بیماری های متابولیکی افزود: این بیماری ها خطر بیشتری دارند چراکه شیوع آنها بیشتر و اغلب به صورت پنهان و بدون علامت هستند و می توانند آسیب های جبران ناپذیری به شبکیه چشم وارد کنند.

وی گفت : بیماری دیابت از این نوع بیماری هاست .این بیماری به شدت شبکیه را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر در این زمینه بیماران به موقع درمان نشوند، دیابت حتی می تواند منجر به کوری شود.

ریاضی ماشینی شدن و ایجاد تغییرات در نحوه زندگی و متعاقب آن کمتر شدن فعالیت های بدنی و همچنین گرایش به مصرف مواد غذایی آماده (فست فودها) را ازجمله علل بروز این دسته از بیماری ها در جوامع بشری عنوان کرد.

دبیر نوزدهمین سمینار چشم پزشکی فارابی گفت: دیابت یکی از چهار علت اصلی نابینایی است و می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند آب مروارید، آب سیاه و خونریزی های عروقی در چشم شود.

ریاضی افزود: میزان قند خون بالا در درازمدت در چشم ایجاد خونریزی می کند و به دنبال آسیب دیدگی عروق شبکیه چشم، دید فرد دچار اختلالات جدی می شود. همچنین فشار خون بالا را نیز یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر روی عملکرد شبکیه است .

وی ادامه داد: فشار خون بالا می تواند با تغییراتی که در عروق شبکیه ایجاد می کند باعث ایجاد خونریزی در شبکیه، انسداد عروق و کاهش دید بیمار شود.

ریاضی افزود: این بیماران نیز مانند بیماران دیابتی لازم است به صورت دوره ای تحت معاینات چشم پزشکی قرار گیرند تا از عدم آسیب به شبکیه چشم خود مطمئن شوند.

به گفته وی ، با توجه به اهمیت شبکیه چشم و تاثیر بیماری ها بر روی آن نوزدهمین دوره سمینار چشم پزشکی با محوریت بیماری های شبکیه چشم و ازچهارم تا ششم اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha