سلامت نیوز : رییس کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است برخی عوامل نارسایی اورژانس را تشدید می کنند  وی می گوید:اورژانس در اختیار یک ارگان واحد نیست. اورژانس بین جاده‌ای در اختیار دو ارگان هلال احمر و وزارت بهداشت قرار دارد و به عبارتی، یکی از اشکالات عمده در سطح مراقبت‌های ویژه از مصدومین و مجروحین تصادفات جاده‌ای، «تحت نظر یک ارگان خاص نبودن اورژانس» است. اگر ارگان واحدی بود که مسئولیت اورژانس بین جاده‌ای را برعهده می‌گرفت وضعیت بهتری برای پاسخگویی وجود داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛  من از طرفی نمی‌توانم حاشیه و ادعای کمبود پرسنل در اورژانس‌های بین جاده‌ای را تایید کنم و از طرف دیگر معتقدم تعداد پرسنل براساس تعداد مراکز اورژانس جاده‌ای موجود است، اما اینکه در چه فاصله‌ای و چه مکان‌هایی اکیپ‌های امداد و نجات استقرار می‌یابند نیز، محل بحث و بررسی است. از این رو که شرایط رسیدگی به حجم بالایی از مسافران مجروح شده جاده‌ها، شرایط غیر‌طبیعی است، بنابراین نمی‌توان به درستی به همه بیماران رسیدگی کرد. در چنین وضعیتی با‌وجودی که مشکلات پیشین اورژانس، از جمله حضور «پزشک تیم» در بیمارستان‌ها حل شده است اما باز هم شاهدیم که فرصت زمانی کافی برای رسیدگی به موقع وجود ندارد. اورژانس بیمارستان‌های کشور در هیچ کجای دنیا نمی‌تواند به حجم بالای مصدومان تصادفات پاسخگو باشد، زیرا هر بیمارستانی براساس تشکیلات سازمانی خود برنامه‌ریزی کرده و تا سقف مشخصی به جذب نیرو و حفظ آن مبادرت می‌کند. نمی‌توان از اورژانس بیمارستان‌ها توقع و انتظاری فراتر از حد توانایی سازمانی و تشکیلاتی داشت.

مشکل عدم رسیدگی کافی به مجروحان جاده‌ای لاینحل به نظر می‌رسد، زیرا محدود به حوزه اختیارات وزارت بهداشت و درمان و کنترل سازمان هلال احمر نیست. عوامل بسیاری در وقوع حوادث و حتی دامن زدن به غیر طبیعی بودن آن سهیم هستند؛ تولید خودرو‌‌هایی که طبق استاندارد‌های روز جهانی ساخته نمی‌شوند، نظارت ناکافی راهنمایی و رانندگی بر سفر‌های جاده‌ای و نبود فرهنگ رانندگی از جمله مواردی هستند که نارسایی اورژانس‌های جاده‌ای را تشدید کرده و وسعت می‌بخشند.

در این میان مدیریت بحران که مجری اصلی آن وزارت کشور است، می‌تواند نقش پررنگی ایفا کند. البته ارگان‌های دیگر نیز دخیل هستند. به عنوان مثال با‌وجودی که سازمان هلال احمر و اورژانس در خط مقدم حوادث حضور دارند، اما دولت حضور دارند، اما دولت حاضر نیست بودجه مورد نیاز این دو سازمان را تامین کند، در صورتی که برای حل مشکلاتی از این دست، نیازمند همکاری بین‌ بخشی هستیم، چراکه وزارت بهداشت و درمان به تنهایی نمی‌تواند از پس این مشکل برآید. در همین کلانشهر تهران، اورژانس با مشکلات بسیاری مواجه است و مواردی، اورژانس‌ها به دلایل متعدد، از جمله ترافیک به موقع نمی‌رسند و حتی زمانی که به موقع می‌رسند نیز مدت زمان زیادی ائتلاف می‌شود تا بیمار به بیمارستان منتقل شود. بهتر است برای اورژانس‌های بین جاده‌ای برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد و همچنین مسئولیت آن به هلال احمر یا وزارت بهداشت و درمان واگذار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha