سلامت نیوز :  روز گذشته محمدحسن طریقت منفرد رکورد دیگری را در وزارت بهداشت ثبت کرد. او علاوه بر رکورد دریافت کم ترین رای اعتماد در مجلس، رکورد بیشترین تغییر مدیریتی را نیز ثبت کرد. وزیر جدید بهداشت و درمان کشور سه ماه پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی از وزارت بهداشت، بیش از 16 تغییر مدیریتی در ساختار ستادی وزارت بهداشت انجام داده است و دیروز در آخرین تغییر مدیریتی محمد شریعتی قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده را از کار برکنار کرد تا مسعود صالحی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان جایگزین وی شود. بررسی تغییرات مدیریتی او در وزارت بهداشت و درمان کشور نشان می دهد، وزیر بهداشت در تغییرات خود، سمت ها و افراد کلیدی در دوران مدیریتی مرضیه وحید دستجردی را نشانه رفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین ؛ به طوریکه طریقت منفرد در اولین قدم خود، محمد باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و قائم مقام وزارت بهداشت را برکنار کرد. کسی نزدیک ترین فرد به وحید دستجردی در دوران مدیریت اش بود و به دلیل تمرد دستجردی از دستور احمدی نژاد برای برکناری او، منشا تغییرات در سطح وزارت شد. طریقت منفرد در دومین گام حسن آقاجانی مدیرکل دفتر وزارتی را از کار برکنار کرد. پس از آن نوبت به محمد علی محققی بود. هم کلاسی سابق مرضیه وحید دستجردی و معاون آموزشی سابق وزارت بهداشت.

بعد ها فهرست تغییرات طریقت منفرد دیگر نیروهای نزدیک به وحید دستجردی را نشانه رفت و به ترتیب، حمید حسینی مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، مصداقی نیا معاون سابق بهداشتی وزارت بهداشت و درمان و و احمد شیبانی رئیس سابق سازمان غذا و دارویی که افشاگری های از عدم اختصاص ارز دارویی از سوی دولت را در پرونده داشت، از وزارت بهداشت خداحافظی کردند. حالا هم با برکناری محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده، فهرست تغییرات مدیریتی در ساختار ستادی وزارت بهداشت به 16 تغییر و ثبت رکوردی جدید برای محمد حسن طریقت منفرد وزیر کنونی بهداشت تبدیل شد.

 در جدول زیر مجموعه تغییرات مدیریتی صورت گرفته طی سه ماه اخیر در دوران مدیریت وزیر جدید بهداشت و درمان را بخوانید؛

شماره نام مستعفی یا برکنار شده سمت جایگزین
1 محمدعلی محققی معاون آموزشی وزارت بهداشت بهرام عین اللهی
2 حمید حسینی اداره کل روابط عمومی وزارت بهداشت وحید رحمتی رودسری
3 مصداقی نیا معاونت بهداشتی وزارت بهداشت فاطمه رخشانی
4 محمد شریعتی رئیس ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده مسعود صالحی
5 حسن آقاجانی مدیر کل دفتر وزارتی رمضان محسن‌پور
6 محمد باقر لاریجانی ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران محمدرضا منصوری
7 محمد باقر لاریجانی قائم مقام وزارت بهداشت -
8 امیر محسن ضیایی دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی بهرام عین اللهی
9 احمد شیبانی رئیس سازمان غذا و دارو حاجی آخوندی
10 غلامرضا معصومی رئیس اورژانس کشور محمد طالبیان
11 محمدرضا شانه‌ساز مدیر کل نظارت بر دارو -
12 عباس حامدیان مدیر کل حراست -
13 - معاونت طب سنتی ( تازه تاسیس شده) محمود خدادوست
14 دکتر شریعتی دبیر کمیته سیاستگذاری بخش بهداشت فاطمه رخشانی
15 - مشاور وزیر بهداشت جعفر عاشوری
16 - عنوان مشاور و بازرس ویژه وزیر بهرام گودرزی


سه ماه مانده تا پایان عمر دولت دهم و چرایی تغییرات؟
دولت دهم روزهای آخر خود را طی می کند. وزارت بهداشت و درمان اما چنان دست به تغییرات مدیریتی می زد که انگار دولت در روزهای آغازین کار خود است. هم اکنون بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بودجه وزارت بهداشت انقباضی است و یکی از بزرگترین مشکلات آن، مشخص نبودن متولی بودجه برنامه پزشک خانواده است. از طرف دیگر اعضای سازمان نظام پزشکی 10 دلیل عمده برای شکست برنامه پزشک خانواده را اعلام کرده اند که ضعف مدیریت در آنها دیده نمی شود.

با این حال این سوال پیش می اید که آیا مشکلات پیش روی برنامه پزشک خانواده مربوط به عدم اختصاص اعتبارات کافی از سوی دولت است یا تغییرات مدیریتی؟ و اینکه این وزارت خانه اولویت کاری این وزارت خانه حیاتی سه ماه مانده به پایان عمر دولت دهم، پیگیری طرح هایی برای پیشبرد اهداف کیفی سلامت مردم است یا ترمیم ساختار مدیریتی وزارت بهداشت آن هم با 16 تغییر در مدت زمان سه ماه؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha