دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 71395

امروزه بیشتر پزشكان بر این باورند كه مصرف میوه‌ها و سبزیجات گاهی می‌تواند بسیار سودمند برای درمان باشد.

زندگی سالم با صیفی جات
سلامت نیوز : ساده‌ترین راه برای درمان همیشه داروهای شیمیایی نیست. امروزه بیشتر پزشكان بر این باورند كه مصرف میوه‌ها و سبزیجات گاهی می‌تواند بسیار سودمندتر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب ؛ همیشه بهترین راه‌حل برای درمان، مشاوره با پزشك متخصص است؛ اما در برخی موارد نظیر شكم‌دردهای ساده، آبریزش بینی یا حتی گزیدگی حشرات می‌توان با راه‌حل‌هایی بسیار ساده، درد را تسكین بخشید. تحقیقات علمی امروزه بسیاری از درمان‌های طبیعی را تائید می‌كند. به عنوان مثال ثابت شده زنجبیل و بابونه معطر طبیعی تاثیرات شفابخش بسیاری دارد. یكی از مهم‌ترین تاثیر درمان‌های طبیعی، نداشتن عوارض جانبی است: به علاوه هزینه درمان‌های طبیعی در مقایسه با سایر درمان‌ها بسیار ناچیز است.

بدن؛آینه‌ای تمام‌نما

بسیاری از رازهای بدن در صورت ظاهری جلوه‌گر خواهد شد. به عنوان مثال آیا می‌دانید رنگ بور كه در اروپاییان بیشتر از شرقی‌ها دیده می‌شود به علت وجود فلز روی است. این فلز علاوه بر سبزی‌ها و میوه‌ها در آب دریا هم وجود دارد. روی، نه‌تنها رنگ بوری به موها می‌دهد بلكه حتی برخی باور دارند در بلندی قد هم موثر است، بنابراین كسانی كه در نزدیكی دریا زندگی می‌كنند، اغلب قدی بلند و موی بور دارند. امروزه حتی ثابت شده گروه‌های خونی مختلف، نیازهای غذایی گوناگونی دارند به عنوان مثال گروه خونی O را گروه گوشتخواران می‌خوانند. تحقیقات نشان داده سطح اسید معده در اغلب افراد با گروه خونی O بالا است و همین مساله باعث می‌شود كه آنها كمتر به میوه‌ها، لبنیات، گندم، نشاسته یا نان رغبت نشان دهند. در مقابل افراد با گروه خونی A بیشتر با رژیم‌های گیاهی سازگاری دارند. غذاهای سرشار از ویتامین A نظیر بروكلی، هویج و اسفناج می‌تواند برای این گروه خونی مفید باشد.

خواص دارویی ساده برخی از میوه‌ها و سبزیجات

بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات اثرات درمان‌بخش فوق‌العاده‌ای دارند. رادیكال‌های آزاد، مولكول‌های خطرناكی هستند كه یا به صورت طبیعی یا به واسطه حشره‌كش‌ها، آلودگی، دود سیگار و تشعشعات در بدن انسان پدید می‌آیند. میوه‌ها و سیزیجات به دلیل آن‌كه حاوی آنتی‌اكسیدان هستند، می‌توانند تا حد زیادی از تاثیرات مخرب رادیكال‌های آزاد در بدن بكاهند. مصرف میوه و سبزیجات بسیار برای بدن ضروری بوده؛ اما خوب است بدانید هر میوه یا سبزیجات چه تاثیری در بدن دارد‌: به عنوان مثال كدو و دانه‌های آن می‌تواند در دفع انگل‌های روده‌ای یا رفع ناراحتی‌های كلیوی بسیار مثبت عمل كنند. دانه‌های خشك شده میوه به محتوی 22 درصد مواد لعابی، روغن، گلوكوزید و تانن‌هاست. از این‌ دانه‌ها به صورت دم‌كرده برای درمان سرفه استفاده می‌شود.

روغن آفتابگردان به عنوان یك ماده غذایی و یك آنتی اسكلروتیك اثر خوبی روی رشد اعضای بدن كودكان دارد. از اسطخودوس اغلب در شست‌وشوها و كمپرس‌ها استفاده می‌شود. این گیاه، مسكن سبكی است و حتی از اسانس آن در تركیبات ضد‌رماتیسمی هم استفاده می‌شود. یك عدد سیب معادل 75 كالری و 3 گرم فیبر دارد. سیب به علت داشتن آنتی‌اكسیدان و فلاونوئیدها می‌تواند از پیشرفت بیماری دیابت و آسم تا حد زیادی جلوگیری كند. با هر بار گاز زدن سیب در واقع دندان‌های خودتان را تمیز می‌كنید، سیب می‌تواند جرم دندان‌های شما را تا حد زیادی كاهش دهد. گرفتن پوست سیب باعث از دست رفتن مقادیر زیادی ویتامین خواهد شد. هر موز متوسط در حدود 105 كالری و 3 گرم فیبر دارد. موز منبع غنی از ویتامین B6 و پتاسیم است.

پتاسیم موجود در موز از هر میوه دیگری بیشتر است. مصرف موز می‌تواند تا حد زیادی از فشار خون بالا بكاهد. نصف فنجان شا‌توت 31 كالری و 3 گرم فیبر دارد و منبع غنی از آنتی‌اكسیدان‌هاست. رنگ قرمز تیره نشان‌دهنده میزان آنتی‌اكسیدان بالا در شاتوت است. در یونان باستان از این میوه برای درمان بیماری نقرس استفاده می‌شد. نصف فنجان گرمك یا طالبی 25 كالری و كمتر از یك گرم فیبر دارد. گرمك، منبع غنی ویتامین A و پتاسیم است. به دلیل آن‌كه منبع غنی از آنتی‌اكسیدان و بتاكاروتن است؛ لذا می‌تواند تا حد زیادی مانع ابتلا به آب مروارید شود. توجه داشته باشید روی پوست آن انواع باكتری‌ها را می‌توان پیدا كرد بنابراین قبل از مصرف حتما پوست آن را بخوبی بشویید. نصف فنجان آلبالو یا گیلاس حاوی 46 كالری و 5/1 گرم فیبر است. آلبالو آنتی‌اكسیدان و ویتامین C بیشتری دارد؛ اما مصرف هم آلبالو و هم گیلاس برای ورم‌های مفصلی و نقرس توصیه می‌شود. دو عدد انجیر خشك حاوی 42 كالری و 5/1 گرم فیبر است.

پتاسیم، كلسیم و آهن به مقادیر زیادی در انجیر وجود دارد. مصرف انجیر بخصوص برای بیماران قلبی توصیه می‌شود؛ اما توجه داشته باشید كه میزان قند آن بالاست. نصف فنجان انگور حاوی 53 كالری و كمتر از یك گرم فیبر است. درصد منیزیم در انگور بالاست. انگور را می‌توان جهت كاهش فشار خون، جلوگیری از ایجاد لخته خون و حمله قلبی مصرف كرد. انگور حتی می‌تواند تا حد زیادی مانع از پیشرفت سرطان سینه، معده و روده بزرگ شود. گریپ‌فروت حاوی 52 كالری و 2 گرم فیبر است. در ضمن این میوه منبع غنی ویتامین A محسوب می‌شود. گریپ‌فروت در كاهش میزان كلسترول نقش بسزایی دارد. مصرف آن ممكن است بر تاثیر داروهای كاهش چربی تاثیر داشته باشد از این‌رو توصیه می‌شود كه در مورد مصرف آن با سایر داروها حتما با پزشكان متخصص مشورت كنید.

یك عدد كیوی بزرگ حاوی 56 كالری و 3 گرم فیبر است. كیوی حاوی منیزیم، پتاسیم و ویتامین A و C نیز است. میزان ویتامین C آن حتی از پرتقال هم بیشتر است. مصرف آن برای استحكام استخوان، دندان، غضروف و لثه مهم است. حتی كیوی می‌تواند میزان تری‌گلیسیرید را تا حد قابل توجهی كاهش دهد. یك عدد پرتقال متوسط حاوی 62 كالری و 3 گرم فیبر است. مصرف پرتقال بخصوص برای زنان باردار توصیه می‌شود؛ چرا كه پرتقال تا حد زیادی می‌تواند خطر آسیب به بخش‌های عصبی جنین را كاهش دهد. در ضمن تحقیقات نشان داده پرتقال می‌تواند تا حد زیادی از میزان تری‌گلیسیرید و كلسترول بكاهد. یك انبه متوسط حاوی 54 كالری و 5/1 گرم فیبر است. مصرف انبه بخصوص برای كسانی كه مشكلات چشمی دارند، بسیار توصیه می‌شود. یك گلابی متوسط 96 كالری و پنج گرم فیبر دارد.

بخش اعظم فیبر موجود در گلابی قابل حل است و به همین دلیل از یبوست جلوگیری می‌كند. در ضمن مصرف گلابی برای كاهش میزان كلسترول و كاهش خطر بروز حمله قلبی نیز توصیه می‌شود. نصف فنجان آناناس حاوی 40 كالری و یك گرم فیبر است. آناناس برای بهبود سریع زخم‌ها، كاهش التهاب‌های استخوانی و مفصلی و جلوگیری از لخته شدن خون بسیار مفید است. نصف فنجان گوجه‌فرنگی حاوی 22 كالری و 5/1 گرم فیبر است. مصرف گوجه‌فرنگی برای كاهش كلسترول و بخصوص بیماری پروستات توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha