دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
سلامت نیوز : سعید ملکی روانشناس و متخصص در حوزه درمان اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی مرگ معتادان در برخی کمپ‌ها، مربوط به افرادی است که آموزش و دوره ندیده و هیچگونه تخصصی ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ وی با بیان این‌که مرگ افراد معتاد فقط در کمپ‌های غیر مجاز رخ نمی‌دهد، خاطر نشان کرد: در کمپ‌های مجوز دار هم شاهد مرگ و میر افراد معتادی که برای ترک مراجعه می‌کنند نیز هستیم اما تعداد این مرگ ها در کمپ‌های مجاز کمتر از کمپ‌های غیر مجاز است.

بهزیستی در نوشتن پروتکل درمانی از افراد متخصص استفاده کند
 این روانشناس و متخصص در حوز‌ه درمان اعتیاد با اشاره به این‌که پروتکل‌های درمانی که از سوی سازمان بهزیستی برای کمپ‌های ترک اعتیاد نوشته شده بسیار اندک است،افزود: بهزیستی باید در نوشتن این پروتکل درمانی از افراد متخصص و پای کار استفاده کند تا موفقیت لازم و مطلوب کسب شود.

وی تاکید کرد: قوانین پروتکل توسط افرادی تنظیم و نوشته می‌شود که تاکنون نه معتادی را از نزدیک دیده و نه با این‌گونه افراد صحبت کرده‌اند و بر همین اساس قوانینی را می‌نویسند که به جای راهگشایی، دست و پاگیر است.
 
ملکی با بیان این‌که بهزیستی از افراد غیر کارشناس برای نگارش قوانین پروتکل درمانی معتادان استفاده می‌کند، اذعان داشت: سازمان بهزیستی در تنظیم و نوشتن قوانین پروتکل درمانی معتادان از افراد آموزش دیده و متخصص استفاده کند.

درمان اجباری معتادان بی‌تاثیر است
 وی اظهار داشت: کمپ شفق در واقع اجباری بوده و با توجه به این‌که درمان در دو نوع، یکی درمان‌های پرهیز مدار یا کاهش آسیب و نوع دوم درمان متادون و دارو درمانی صورت می گیرد و بر همین اساس درمان های اجبارمدار هیچ گونه نتایج مثبتی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی افراد معتاد را دستگیر کرده و شهرداری آن‌ها را جمع آوری می کند و به صورت اجباری به کمپ شفق (شورآباد سابق) برده می‌شوند و همین امر موجب مرگ و میر و کشته شدن معتادان می‌شود.
 
ورود افراد غیر کارشناس موجب مرگ در کمپ ها می‌شود
وی تصریح کرد: ورود افراد غیر کارشناس در حوزه ترک اعتیاد موجب مرگ و میر معتادان در کمپ‌های ترک اعتیاد می‌شود.

ملکی با اشاره به این‌که آموزش افراد فعال در کمپ‌ها یک نیاز و ضرورت است، گفت: نحوه و روش انتقال معتادان به کمپ‌ها و همچنین درمان آن‌ها آموزش داده شود و در کنار آن نیز پزشک، مددکار و روانشناس وجود داشته باشد تا شاهد اتفاقات دلخراش (مرگ معتادان) در کمپ‌ها نباشیم.

این روانشناس و متخصص در حوزه درمان اعتیاد با اشاره به این‌که درمان ریشه‌ای معتادان امری مهم و لازم است،گفت: برخی افرادی که از صلاحیت لازم برخوردار نیستند دارای کمپ‌های مجوز دار می‌شوند.

سعید ملکی روانشناس و متخصص در حوزه درمان اعتیاد در پایان گفت: وجود یک اتحادیه صلاحیت دار در راستای ارائه مجوز به کمپ‌های ترک اعتیاد یک ضرورت است چرا که باید به گونه‌ای معتادان را آموزش داد و درمان کرد که دیگر به سمت اعتیاد و مواد مخدر نروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha