سلامت نیوز : محمدحسن طریقت منفرد امروز در مراسم بهره‌برداری از سامانه راهبری جراحی در بیمارستان امام حسین (ع) افزود: قرار است همه توان خود در بگذاریم تا با تجهیز بیمارستان‌ها به فناوری‌های جدید و استقلالی که در شأن دانشمندان ماست برسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛  وی در مورد واگذاری تصدی‌گری و اداره بخش‌های بیمارستانی به رؤسای آنها گفت: عنوان این طرح واگذاری نیست مرا متهم می‌کنند که بخش دولتی را می‌خواهیم واگذار کنیم اما یکی از ویژگی‌هایی که به آن معتقد هستم این است که حرف فی‌البداهه نمی‌زنم و مصلحتی صحبت نمی‌کنم از همه بهتر می‌دانید که سه بار رئیس مرکز بیمارستان امام حسین(ع) شده‌ام و می‌خواستم این طرح را اجرا کنم که با عزل بنده صورت مسئله را پاک کردند.

وی ادامه داد: بنده نه مبتکر و نه مکتشف هستم، سالهای زیادی خارج از کشور بوده‌ام و موفقیت کشورهای دیگر در تمام بخش‌ها از جمله بهداشت و درمان را دیده‌ام اینکه اقدامات پیشرفته را در بیمارستان‌های کشورهای خارجی دیده و شنیده‌اید به این دلیل است که کار را به مردم واگذار کنند.

طریقت منفرد ادامه داد: مهارت پزشکان ما بیش از پزشکان دیگر است پزشکان دلسوزی داریم و پرستارانی که با جان خود کار می‌کنند اما تا زمانی که این موضوع تصدی‌گری حل نشود هیچ چیز حل نخواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: باید جایگاه کسانی که در کشور خدمت می‌کنند را رعایت کنیم هر چه فرهیخته‌تر باشند جایگاه‌ رفیع‌تری دارند و نظام باید به آنها اعتماد بیشتری کند، اختیار بیشتری دهد تا مسئولیت بیشتری از آنها داشته باشند.

وی افزود: در بهداشت و درمان برای افراد خط مقدم اهمیتی قائل نبوده و نیستیم. حرفه پزشکی به نحوی شده که فقط در مورد کارانه صحبت می‌شود و آن قدر حقوق مناسب نمی‌گیرند در حالی که پزشکان توانایی‌هایی دارند که باید به محیط کار خود تعلق داشته باشند.

وی تصریح کرد: پزشکان اگر در محیط کار خود اختیار نداشته باشند تعلقی هم ندارند. اینکه چرا پزشکان در بخش دولتی تعلق خاطر کمتری دارند به این دلیل است که کاره‌ای نیستند اگر کسی معتقد است که پزشکی در اداره بخش خود اختیار بیشتری از خدمه دارند به من بگوید.

وزیر بهداشت گفت: پزشکان در بخش خود نه می‌توانند تشویق و تنبیه کنند. نه جابجایی انجام دهند و نه فعالیت‌ها را تنظیم کنند پس تعلق و وابستگی به وجود نمی‌آید علت اینکه پزشک دولتی در اولین فرصت به بخش خصوصی می‌رود و امکانات موازی ایجاد می‌کنند به دلیل عدم وابستگی‌اش است.

طریقت منفرد افزود: هر چه اعتماد و اختیار است باید برای افرادی باشد که پاسخگوی بیمار هستند و کرامت بیمار را رعایت می‌کنند و الا اگر اختیارات در دست من وزیر باشد چطور می‌توانم انتظارات مردم را برآورده کنم.

طریقت منفرد افزود: شیپور نظام سلامت را باید از دهنه تنگ آن بزنیم. وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه‌ها و دانشگاه‌ها باید در اختیار بخش‌ها باشند در حال حاضر رؤسای بیمارستان‌ها نمی‌توانند به تنهایی تمام بخش‌ها را اداره کنند.

طریقت منفرد ادامه داد: برخی ها می‌گویند من متحجر هستم و حرف 30 سال پیش را هنوز می زنم اما هنوز هم این را می‌گویم که وظیفه ستاد در مورد افرادی که در صف مقدم خدمات هستند به رسمیت شناختن جایگاه این فرهیختگان است که موقعی می‌توانند پاسخگو باشند که از تمام امکانات برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه واگذاری تصدی‌گری به رؤسای بخش‌ها با خصوصی‌سازی متفاوت است گفت: در این زمینه ما به مردم اعتماد می‌کنیم این در حالی است که 80 درصد بیمارستان‌های کشور با پول مردم ساخته شده، دولتی است و باید به صورت فعال در اختیار مردم باشد. این مهمترین روش واگذاری مردم به مردم است.

وی گفت: یک تخت بیمارستانی 400 میلیون تومان هزینه دارد که با بهره 20 درصد رقم بالایی می‌شود بنابراین در سیستم دولتی باید تفکیک را قائل شویم تا این اعتبارات که امانت مردم است را به خوبی هزینه کنیم و اگر بخش خصوصی از این هزینه‌ها منتفع می‌شود، نوش جانش.

وزیر بهداشت در مورد انتخاب بیمارستان امام حسین(ع) برای اجرای این طرح گفت: افراد لایقی در این بیمارستان فعالیت می‌کنند که امیدواریم هر چه زودتر تجهیزات مورد نیاز آنها تأمین شود. هر چه داریم باید در این زمینه هزینه شود و حق مردم کم‌بضاعت که در این بیمارستان خدمات می‌گیرند باید به موقع به پزشکان آنها پرداخت شود.

وی افزود: در شرق تهران بیمارستان امام حسین(ع) بزرگترین بیمارستان مجهز شهر است. در این منطقه 3 میلیون جمعیت وجود دارد اگر فرض کنیم که این بیمارستان به یک میلیون نفر خدمات می‌دهد 15 هزار بستری و هزاران نفر مراجعه کننده خواهیم داشت بنابراین با اجرای این طرح به هیچ وجه با عدم بیماردهی مواجه نیستیم و اگر فعالیت‌ها را 9 برابر هم کنیم نمی‌توان بهانه آورد که بیمار وجود ندارد.

وی افزود: مردمی که از وضعیت اقتصادی آنها باخبریم اگر از سرمایه آنها استفاده شده و کرامتشان را حفظ کنیم دیگر بیماران مجبور نیستند فرش خود را بفروشند و به جای دیگر بروند.

طریقت منفرد گفت: به هیچ کس نمی‌گویم روشش را تغییر دهد و بیشتر کار کند اگر می‌خواهد پزشکی یک ساعت در ماه به بیمارستان بیاید بر سر ما منت گذاشته و ما خیال نداریم با اجرای این طرح آرامش کسی را بر هم بزنیم اما کسانی که علاقه دارند به بیمارستان خود خدمت کرده و آن را ارتقا دهند فرمان را دستشان می‌دهیم تا بخش خود را اداره کنند.

وی گفت: افرادی که می‌خواهند آینده را به خوبی رقم بزنند با تلاش 12 ساعته می‌توانند توانایی خود را نشان داده و با بخش خصوصی رقابت کنند. این مسائل با کارانه ناچیز حل نمی‌شود کاری را باید برای مردم کنیم که اگر برای ما کرده‌اند راضی باشیم.

وی با بیان اینکه به طرح تصدی بخش‌ها معتقد بوده و هستم ادامه داد: تعلق خاطر به بخش و احساس اینکه بخش مال من است خیلی مسائل را حل می‌کند. من به این طرح معتقد هستم و اگر کسی آن را باور ندارد. میل خودش است این سایه تجربه من است که نمی‌توانم از روی آن عبور کنم اگر روزی برسد آن را اجرا می‌کنم.

وزیر بهداشت گفت: بی‌خود نیست که عمل سزارین در کشور ما بالاتر از تمام کشورهاست، پزشکی کار دینی است و کار فردی در آن جایی ندارد. نمی‌توانیم به عنوان یک جراح سالی 12 ماه در خدمت بیماران باشیم؛ متخصص زنان برای اینکه وقت کافی ندارند تا برای بیمارش صرف کند و سریعتر به منزل برود می‌گوید باید سزارین شود.

طریقت منفرد گفت: اما اگر هر چیزی جای خودش باشد این داستان‌ها مسیر واقعی خود را پیدا می‌کند من معتقدم بیمارستان یا باید درش بسته باشد یا متخصص ذی‌صلاح در آن وجود داشته باشد.

وی گفت: من برای دو چیز هیچگاه کوتاه نمی‌آیم یکی ارتقای کیفی و کمی بیمارستان‌هایی که مال مردم است و امانتی در دست ماست و دیگری احیای طب عمومی و مراقبت اولیه در لباس پزشک خانواده است.

وی گفت: 32 سال است که به دنبال اینها هستم اگر عزرائیل ترتیب مرا بدهد که هیچ و گرنه به هیچ وجه از اعتقاداتم کوتاه نمی‌آیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha