سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی کشور با بیان اینکه آزمایشگاه‌ها در زمان گرانی‌ها و نوسانات ارزی بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند، اظهار کرد: نرخ تجهیزات آزمایشگاهی در حال حاضر 3.5 برابر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی صادقی تبار در نشست خبری که به منظور برگزاری ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران ترتیب داده شده بود، ادامه داد: شرایط پرداخت وجه به شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده کیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی تغییر کرده است و این شرکت‌ها نیز به دلیل مشکلات اقتصادی که دارند برخلاف روال گذشته هزینه تجهیزات خود را به روز دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه علاوه بر این به محض اینکه دلار گران می‌شود شرکت‌ها موجودی انبار خود را گران می‌کنند، اظهار کرد: همه اینها در حالی است که تعرفه‌ها ثابت بودند اما آزمایشگاه‌ها ناچار شدند تجهیزات و مواد مصرفی خود را به سه برابر قیمت خریداری کنند وهزینه آن را خودشان شخصا بپردازند. این مسئله باعث شده است که تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شوند که برخی از آنها را به تعطیلی کشاند.

صادقی تبار ادامه داد: به همین خاطر پیامک‌هایی مبنی بر فروش دستگاه‌های تشخیصی و پروانه‌های آزمایشگاه‌ها به دست همکاران من می‌رسد.

دبیر اجرایی ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان اینکه به عنوان مثال چند ماه پایانی سال گذشته یکی از تست‌های غربالگری سه ماهه دوم برای زنان باردار که مربوط به تشخیص ناهنجاری‌های جنینی است در هیچ آزمایشگاهی انجام نمی‌شد و کیت‌های مربوط به انجام این تست به پنج برابر قیمت رسیده بود.

وی ادامه داد: البته اکنون برخی از آزمایشگاه‌ها قادر به انجام این تست شده‌اند. اگر ناهنجاریهای جنینی به موقع تشخیص داده نشوند مادر نمی‌تواند جنینش را در صورت معلولیت سقط کند در این صورت یا ناچار می‌شود فرزندی معلول به دنیا بیاورد یا به سمت سقط غیرایمن حرکت کند که عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت.

صادقی تبار همچنین با بیان اینکه قیمت برخی کیت‌های بیوشیمی با وجود آن که تولید کننده داخلی داشتند به سه برابر افزایش یافته، اظهار کرد: این تغییرات قیمتی میزان وابستگی برخی تولید کنندگان داخلی را به مواد اولیه وارداتی نشان می‌دهد.

ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران از 31 فروردین تا سه اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha