سلامت نیوز :  رییس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی کشور ضمن تاکید بر اینکه تحقق فارسی نویسی نسخ و برگه‌های آزمایشگاهی نیازمند کار کارشناسی است، اظهار کرد: دخیل کردن سلائق در امور مهمی نظیر گزارشات پزشکی با احتیاط صورت پذیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر بهزاد پوپک در نشست خبری که به منظور برگزاری ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران ترتیب داده شده بود، به تبیین عمده ترین چالش‌ها و مشکلات حال حاضر جامعه آزمایشگاهیان کشور پرداخت و گفت: تجهیزات آزمایشگاهی، کیت‌ها، مواد مصرفی و انرژی که در آزمایشگاه‌ها صرف می‌شود با افزایش قیمت قابل توجهی به ویژه در سال 91 مواجه شد که به نظر می‌رسد در سال 92 نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد:‌ در این شرایط تعرفه‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت جوابگوی نیاز آزمایشگاه‌ها نیست البته تعرفه‌های مصوب تا به امروز به ما ابلاغ نشده است.

رییس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی کشور با بیان اینکه اقلام وابسته به ارز افزایش قیمت داشته‌اند، اظهار کرد: بسیاری از اقلام ما وارداتی هستند و با تخصیص ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع افزایش سه برابری در تجهیزات آزمایشگاهی را شاهد خواهیم بود. لازم است نقش بیمه‌ها به صورت مشخص در اینجا تعریف شود و این هزینه‌ها جبران شود.

وی با اشاره به اینکه علیرغم اینکه بایستی بنا بر قانون برنامه پنجم توسعه سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان به 30 درصد برسد، اظهار کرد: در حال حاضر سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت حدود 70 درصد است و سهم بیمه‌ها در پرداخت هزینه آزمایش‌های مردم روز به روز جزئی تر می‌شود. پیش بینی می‌کنیم اگر تعرفه‌های جدید نیز ابلاغ شود سهم سازمان‌های بیمه گر به 10 درصد برسد و مردم ناچار شوند 90 درصد هزینه‌های درمان خود را از جیب بپردازند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر درصد تعرفه‌هایی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند با تعرفه‌های واقعی که انجمن‌های علمی و نظام پزشکی با کار کارشناسی معین کرده‌اند فاصله دارد.

پوپک اضافه کرد:‌ البته تعرفه‌های جدید تعیین شده بخشی از نیازها را پوشش می‌دهد و اوضاع را کمی بهتر می‌کند اما معتقدیم بیماران با ما شریک هستند و حقوقشان بایستی به طور کامل رعایت شود.

رییس ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در ادامه به مشکلات اقتصادی تامین تجهیزات آزمایشگاهی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: پیش از این بانک‌ها وام‌های با سود پایین به شرکت های تولید کننده اختصاص می دادند در حالی که اکنون هیچ بانکی زیر 21 درصد سود وام به تجهیزات پزشکی نمی‌دهد که این مورد نیز یکی از دلایل افزایش قیمتی تجهیزات در کشور شده است.

وی افزود: همچنین لازم است برخی تجهیزات پزشکی با توجه به عمر مفیدی که برایشان در نظر گرفته شده است جایگزین شود اما اگر این روند اصلاح نشود تا چند سال آینده برای تامین تجهیزات اساسی خود در آزمایشگاه‌ها دچار مشکل می‌شویم.

رییس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی کشور در ادامه به طرح پزشک خانواده نیز اشاره کرد و گفت: از طرح پزشک خانواده استقبال می‌کنیم اما باید شرایط به گونه‌ای تعریف شود که حقوق همه ذینفعان در اجرای این طرح رعایت شود. اگر بنا باشد بگویند آزمایشگاه‌های خصوصی کمتر از تعرفه‌های دولتی از بیمار هزینه دریافت کنند و بعد مابه التفاوت آن را بیمه بپردازد از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شویم چرا که اکنون هم برخی سازمان‌های بیمه گر بیش از هفت ماه دیرکرد پرداخت دارند به عنوان مثال سازمان تامین اجتماعی مطالبات آزمایشگاه‌ها را از شهریور تاکنون پرداخت نکرده است.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد وضعیت اقتصادی آزمایشگاه‌ها به سازمان‌های بیمه گر متصل و وابسته شود تمامی همکاران ما ظرف ماه‌های آینده ورشکست خواهند شد زیرا هزینه‌های جاری آزمایشگاه از جمله حقوق پرسنل و تجهیزات و کیت‌های تشخیصی از طریق مبالغ نقدی که دریافت می‌کنیم تامین می‌شود و آزمایشگاه‌ها نیازمند وجود این نقدینگی هستند.

پوپک در پاسخ به پرسشی مبنی بر روند فعالیت آزمایشگاه‌ها در زمان اعمال تحریم‌ها در سالی که گذشته اظهار کرد: با تلاش متخصصان علوم آزمایشگاهی اجازه ندادیم هیچگونه آزمایشی دچار لطمه و خلل شود البته همکاران ما فشارهای بسیاری را در این راه متحمل شده‌اند تا هیچ کدام از تست‌های آزمایشگاهی دچار آسیب جدی نشوند.

رییس انجمن علمی دکترای علوم‌ آزمایشگاهی کشور در ادامه در واکنش به طرح دوباره فارسی نویسی برگه‌های آزمایش از سوی معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: علت این تاکید آگاهی بیمار از بیماری خود است، صحیح است که به عنوان مثال می‌توان FBS‌ را به فارسی ترجمه کرد و در برگه آزمایش به جای آن «قند ناشتا» را نوشت اما واژه‌هایی هستند که جایگزین فارسی ندارند و حتی اگر فارسی هم نوشته شوند مردم قادر به درک آنها نیستند. زیرا اینها اصطلاحاتی هستند که در پزشکی تعریف شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ از سوی دیگر ممکن است فردی به یک بیماری مشکوک باشد و درخواست‌ تست‌های بیشتری برای وی شده باشد. اینکه آیا صلاح است بیمار از این ارتباط میان پزشک خود و تیم آزمایشگاهی باخبر شود جای بحث دارد.

پوپک تاکید کرد: دخیل کردن سلائق در امور مهمی نظیر گزارشات پزشکی با احتیاط صورت پذیرد.

رییس ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر علت درخواست آزمایش‌های مکرر از سوی برخی پزشکان عنوان کرد: همه جای دنیا این بحث وجود دارد که ممکن است برخی آزمایش‌ها بدون نیاز درخواست شوند اما درصد کمی از متخصصان علوم آزمایشگاهی وجود دارند که ممکن است روی تعداد آزمایش‌ها پافشاری کنند. اگر قریب به اتفاق جامعه آزمایشگاهی به دنبال ارائه خدمات با کیفیت هستند ضمن اینکه آزمایش را همکاران پزشک می‌نویسند و در تمام دنیا پروتکل‌های مشخصی در دنیا وجود دارد که جای این پروتکل‌ها در کشور ما خالی است.

ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران از 31 فروردین تا سه اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین المللی رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha