دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 71414

سلامت نیوز : یک متخصص تعذیه با اشاره به ارتباط بین تغذیه و توانایی سیستم ایمنی بدن، گفت: سیستم ایمنی برای این‌ که بتواند با عوامل بیماری‌زا مقابله کند به پیش نیازهایی احتیاج دارد که از مواد غذایی تامین می‌شوند.

دکتر حمید کاراندیش در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: عمده این مواد غذایی برای بدن انرژی فراهم نمی‌کنند و می‌توان از این مواد به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مقدار کافی از ویتامین‌ها و املاح از طریق مواد غذایی تامین می‌شود. در غیر این صورت می‌توان از مکمل‌ها استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با یادآوری این‌که ویتامین‌ها شامل مواد آنتی‌اکسیدانی هستند که برای سیستم ایمنی بدن مفیدند، گفت: مکمل‌های ویتامینی دو نوع هستند؛ گروه اول شامل مکمل‌های انفرادی و خاص است و باید حتما توسط پزشک باید تجویز شوند و گروه دوم نیز مولتی‌ویتامین‌ها هستند. توصیه می‌شود افراد بزرگسال سالم روزانه یک قرص مولتی‌ ویتامین استفاده کنند.

وی ادامه داد: پروتئین مصرفی نیز باید از نظر کمیت و کیفیت سنجیده شود. برخی پروتئین‌ها خیلی خوب جذب بدن می‌شوند که می‌توان از آن جمله به منابع حیوانی مانند شیر، گوشت و تخم‌مرغ اشاره کرد. پروتئین‌های گیاهی از نظر برخی اسیدآمینه‌ها محدودیت‌هایی دارند که همین دلیل توصیه می‌شود برای اصلاح کیفیت پایین این پروتئین‌ها، آنها را با هم ترکیب کرد.

کاراندیش گفت: غلات و حبوبات ترکیب خوبی است که یکدیگر را جبران می‌کنند، از این دست غذاها می‌توان به عدس‌پلو اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha