سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۵
کد خبر: 71415

تعطیلی‌های گاه و بیگاه اداره‌ها و مدارس به علت آلودگی هوا زیان‌های هنگفتی به كشور وارد می‌كند و ضروری است كه دولت و مجلس با همكاری هم گام‌هایی برای مقابله با این زیان‌ها و كاهش آلودگی هوا بردارند.

آسمان خاكستری در خانه ملت آبی می‌شود؟
سلامت نیوز : نمایندگان مردم در خانه ملت در قالب كمیته‌ای در كمیسیون عمران قرار است در هفته جاری طرح كاهش آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دهند. این كمیته قرار است از زوایای مختلف موضوع كاهش آلودگی هوا را مورد بحث و بررسی قرار دهد. اگرچه محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط‌زیست معتقد است با اجرای برنامه جامع كاهش آلودگی هوا شاهد كاهش 30 درصدی آلودگی هوا نسبت به سال 90 بوده‌ایم اما به نظر می‌رسد اجرایی نشدن هیچ كدام از بندهای طرح جامع كاهش آلودگی هوا هیچ تاثیری در كاهش آلودگی نداشته است و جان دادن 5 هزار نفر در سال به دلیل عوارض ناشی از آلودگی هوا با سخنان رئیس سازمان محیط‌زیست كاملا در تعارض است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ برخلاف صحبت‌های رئیس سازمان محیط‌زیست،‌سال گذشته شهروندان تهرانی فقط توانستند دو هفته آسمان آبی پایتخت را آن هم در فروردین‌ماه مشاهده كنند. به گفته مهندس سید جعفر تشكری‌هاشمی، معاون شهردار تهران، شركت‌های خودروساز دولتی با تولید خودروهای آلاینده و غیراستاندارد و شركت‌های نفتی دولتی با تولید سوخت آلوده و نامرغوب و انبوه كارخانجات پر هزینه و كم‌بازده دولتی اطراف پایتخت بیشترین آلودگی را به مردم تهران تحمیل می‌كنند.

وی با اشاره به اینكه مردم تهران در حالی این آسیب‌ها را متحمل می‌شوند كه از حداقل حمایت‌ها و كمك‌های دولتی نیز بی‌‌بهره‌اند، اظهار كرد: سهم مردم تهران از حضور دولت و دستگاه‌ها و كارخانجات دولتی در تهران، خسارات مادی و معنوی و ضرر و زیان‌های بسیاری است كه به آنها تحمیل می‌شود.

تشكری‌هاشمی با بیان اینكه كاهش چشمگیر آلودگی هوا در ایام عید به‌دلیل خروج بسیاری از خودروهای شخصی از تهران نشان داد گسترش وسایل نقلیه عمومی و كاهش تردد وسایل نقلیه شخصی تا چه اندازه می‌تواند در پاكیزگی هوا موثر باشد، تصریح كرد: با این وجود حمل و نقل عمومی از حمایت دولتی محروم است.

معاون شهردار تهران با تاكید بر اینكه كسانی كه وضعیت محیط‌زیست پایتخت را به این حال و روز درآورده‌اند، با عدم حمایت خود از گسترش حمل و نقل عمومی، شرایط زیست‌محیطی شهرمان را هر روز بدتر می‌كنند، خاطرنشان كرد: آنها به دلیل عملكردشان نه تنها باید شرمنده مردم پایتخت باشند بلكه باید پاسخگوی شهروندان تهرانی نیز باشند.

قانون 58 ساله

تاریخ قانون‌گذاری در زمینه محیط‌زیست شهری(آلودگی‌هوا) به قانون شهرداری در سال 1334 برمی‌گردد كه بند 20 ماده 55 آن در این زمینه سخن می‌گوید و بعد از آن به ترتیب قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست در سال 1353 و قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در سال 1374 و آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 6 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در سال 1376 و آین نامه اجرایی قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در سال 1379 به تصویب رسید. اما تمام قوانینی كه در این باره نوشته شده نتوانسته كارایی لازم را داشته باشد. 5 اسفند ماه سال گذشته بود كه نمایندگان مجلس با بررسی دو و یك فوریت طرح كاهش آلودگی هوا مخالفت كردند. مخالفت نمایندگان در حالی صورت گرفت كه سال گذشته آلودگی هوا در اكثر روزهای سال مهمان ریه شهروندان بود و انتظار می‌رفت تا در غیاب نهادهای دولتی متولی كاهش آلودگی هوا نمایندگان مجلس بتوانند قدمی در كاهش آلودگی هوا بردارند. گفته می‌شود علت مخالفت تعدادی از نمایندگان با این دو فوریت جامع نبودن آن بوده است.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد، نماینده مردم دشتستان كه از مخالفان این طرح در زمان مطرح شدن بود، با اشاره به اینكه طرح مطرح شده در مجلس درخصوص كاهش آلودگی هوا طرح جامعی نبوده است،گفت: عوامل متعددی در كاهش آلودگی هوا نقش دارند اما این طرح تنها به خودرو و سوخت اشاره كرده بود،همچنین تنها برای چند كلانشهر طراحی شده بود و مشكل گرد و غبار كشور كه سبب بیماری شده را در نظر نگرفته بود. به گفته وی در این دو فوریت درباره نحوه مدیریت مبارزه با كاهش آلودگی حرفی نشده بود در حالی‌كه ما مدیریت برنامه‌ریزی شده در این زمینه نداریم.برای همین از نظر من و عده دیگری از نمایندگان طرح كاملی نبود كه با فوریت آن موافقت كنیم.

نماینده مردم دشتستان تاكید كرد:‌ كارشناسان عوامل متعددی را عامل آلودگی هوا می‌دانند.این مشكل یك‌شبه به‌وجود نیامده كه با یك دو فوریت و به تندی بخواهیم طرحی را تصویب كنیم كه نتیجه‌ای نداشته باشد.بنابراین باید با برنامه‌ریزی درست و اصولی این مشكل را حل كنیم.

وی با اشاره به وجود مراكز صنعتی در اطراف تهران گفت:‌ در این طرح اصلا به این صنایع توجهی نشده است در حالی كه در شهرهای غربی، مركزی و جنوبی كشور هم مشكل ریزگرد‌ها را داریم كه متاسفانه جایی برای آن در این طرح دیده نشد كه نشان می‌دهد، این طرح جامعی نیست.

لزوم ارتقای استاندارد سوخت به یورو4

موسی‌الرضا ثروتی، عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس كه از موافقان این طرح در زمان مطرح شدن در مجلس بود، در این باره گفت:‌تعطیلی‌های گاه و بیگاه اداره‌ها و مدارس به علت آلودگی هوا زیان‌های هنگفتی به كشور وارد می‌كند و ضروری است كه دولت و مجلس با همكاری هم گام‌هایی برای مقابله با این زیان‌ها و كاهش آلودگی هوا بردارند. به گفته وی تولید سوخت استاندارد یورو 2 و 3 به كشور آسیب وارد می‌كند كه باید این استاندارد به یورو 3 و یورو 4 ارتقا یابد، موضوعی كه در این طرح پیش‌بینی شده است.

با وجود مخالفت‌های نمایندگان اما قرار است این هفته كمیسیون عمران مجلس جلسه‌ای را درخصوص بررسی طرح كاهش آلودگی هوا برگزار كند. مهرداد بائوج لاهوتی، نایب رئیس فراكسیون محیط‌زیست مجلس در این باره گفت:‌در این كمیته كه با هدف بررسی جزئیات كاهش آلودگی هوا تشكیل خواهد شد، جمعی از نمایندگان كمیسیون‌های بهداشت، عمران و فراكسیون محیط‌زیست حضور دارند و قرار است در این كمیته طرح جامعی با عنوان كاهش آلودگی هوامطرح شود كه در آن تمام مسائلی كه در آلودگی هوای كلانشهرها دخیل هستند، از جمله صنایع آلاینده، سوخت و ریزگردها بررسی می‌شود.

نایب رئیس فراكسیون محیط‌زیست شورای اسلامی اظهار داشت: كلیات طرح كاهش آلودگی هوا و تشكیل كمیته مذكور در كمیسیون عمران به تصویب رسیده است و از این هفته بررسی موضوعات آغاز می‌شود.لاهوتی همچنین درخصوص بررسی این موضوع در كمیسیون بهداشت نیز گفت: قرار است موضوع ریزگردها نیز در راستای آلودگی هوا با توجه به فرا رسیدن فصل گرما این هفته بررسی شود.

خودروسازان بی‌توجه به سلامت مردم

یكی از مشكلاتی كه گفته می‌شود در آلودگی هوا دخیل است موضوع خودروهایی با استاندارد پایین است. خودروهایی كه هر چند مدت یك بار خبر از عدم شماره‌گذاری آنها داده می‌شود و بعد اعلام می‌شود خودروسازان همچنان به تولید این خودروها ادامه می‌دهند و طرح توقف شماره‌گذاری‌ها به زمانی دیگر موكول شده است.

این در حالی است كه به گفته كارشناسان بیش از 80 درصد از خودروهای تولید داخل كشور فاقد استاندارد یورو 4 هستند و اگر چه طرح تجهیز خودرو‌ها به استاندارد یورو 4 بر اساس مصوب مجلس، در دستور كار قرار دارد و لیكن عملیاتی شدن آن با توجه به حجم بالای خودروها امكان‌پذیر نیست و بسیار هزینه بر است. محسن بیگلری، عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این نكته كه اجرایی شدن این طرح فقط برای برخی خودروها امكان‌پذیر است،‌ گفت:‌ استاندارد‌سازی خودرو‌هایی مانند پژو و پراید به دلیل افزایش قیمت آنها به سبب استاندارد‌سازی و با توجه به پایین بودن قدرت خرید شهروندان به هیچ وجه منطقی نیست، اگر چه تولید خودروهای دارای استاندارد یورور 4 در كاهش آلودگی هوا مهم است و باید اقدامات موثرتری در این زمینه انجام داد. وی با اشاره به راهكارهای مناسب و عملی برای رفع معضل آلودگی هوا تاكید كرد:‌ خودرو‌های شخصی بیش از 30 درصد در افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار هستند. باید تعداد ناوگان حمل و نقل عمومی در كشور افزایش یافته و مجهزتر شود تا حمل و نقل و ایاب و ذهاب شهروندان با سرعت بیشتری انجام شود. در نتیجه خودرو‌های شخصی كمتری در سطح شهر دیده خواهد شد و فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گسترش می‌یابد.

ناكافی بودن حمایت‌هایی كه از شهرداری در حوزه توسعه مترو شده از دیگر نكاتی است كه بیگلری به آن اشاره و تاكید كرد:‌ هنوز در بسیاری از نقاط شهر تهران امكان دسترسی به مترو وجود ندارد و همین امر شهروندان را مجبور به استفاده از خودرو‌های شخصی می‌كند. لازم به ذكر است هزینه استفاده از خودرو‌های شخصی تا 6 برابر نسبت به وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر است، به همین دلیل سرعت در توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد تمام تلاش‌هایی كه برای كاهش آلودگی هوا انجام می‌شود تاكنون سرانجامی نداشته است.

فراركردن خودروسازان از زیر بار مسئولیت و گرفتن مهلت‌های چند ماهه برای به روز رسانی تولیداتشان كه تاكنون نیز عملی نشده است یكی از سنگ‌های بزرگی است كه پیش پای مسئولان برای كاستن از وضعیت نابسامان آلودگی هواست. استفاده از استاندارد یورو 2 كه بیش از یك دهه است در اروپا منسوخ شده علت 70 درصد آلودگی كلانشهرها معرفی شده است و برای كاهش آن چاره‌ای جز ارتقای استانداردها به نظر نمی‌رسد. علی‌محمد شاعری،‌ قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است: هر زمانی كه حرف از استانداردسازی می‌شود خودروسازان سوخت، ارز و مشكلات مالی را بهانه می‌كنند در صورتی كه مدام قیمت خودروهای بی‌كیفیت را افزایش می‌دهند و متاسفانه می‌بینیم كه سالانه تعدادی از هموطنان به دلیل همین مسئله جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینكه در حال حاضر 30 درصد خودروهای تولید داخل با استاندارد یورو4 صورت می‌گیرد افزود: خودروسازان به غیر از ایران خودرو و سایپا به تعهدات خود عمل كرده‌اند اما این دو شركت طبق معمول از تعهدات قانونی خود سر باز زده و به‌دنبال گرفتن یك مهلت شش ماهه هستند. شاعری ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست و استاندارد و نیروی انتظامی با این مهلت موافق نیستند. اما این خودروسازان برای قصور و كوتاهی خود به‌دنبال تعویق مهلت‌شان در طرح جامع كاهش آلودگی هوا و دور زدن قانون هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha