بسیاری از آزمایشگاه های خصوصی با بحران مالی روبرو خواهند شد.بحرانی که یا به تعطیلی آزمایشگاه ها خواهد انجامید و یا امکان انجام برخی تست های تخصصی در آزمایشگاه های خصوصی وجود نخواهد داشت.

هشدارها نسبت به تعطیلی آزمایشگاه های پزشکی بخش خصوصی
سلامت نیوز : مدیرکل آزمایشگاه های بهداشتی وزارت بهداشت نسبت به تعطیلی و ورشکستگی آزمایشگاه های بخش خصوصی هشدار داد.در همین حال رئیس یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران نیز به سونامی تعطیلی آزمایشگاه به دلیل نوسانات ارز اشاره کرد و گفت: با تعرفه های جدید وزارت بهداشت بیماران باید ۹۰ درصد هزینه های درمانی را از جیب بپردازند.

دکتر سعید مهدوی مدیرکل آزمایشگاه های بهداشتی وزارت بهداشت در گفت وگو با خراسان با اشاره به حذف ارز مرجع لوازم و وسایل آزمایشگاهی از افزایش دو برابری هزینه های آزمایشگاه های پزشکی آن هم به شرط تخصیص ارز با نرخ مبادله ای به آزمایشگاه ها خبر داد و گفت:با این حال هنوز مشخص نیست که آیا تمامی موارد مصرفی آزمایشگاه ها مشمول دریافت ارز مبادله ای خواهند شد یا اینکه آزمایشگاه ها مجبور به تهیه برخی اقلام مورد نیاز خود با ارز آزاد هستند.

وی با اشاره به پیشنهاد وزارت بهداشت به عنوان فروشنده خدمات بهداشتی و درمانی برای افزایش 40تا 50درصدی تعرفه های درمانی و آزمایشگاهی گفت:با رایزنی های صورت گرفته و مخالفت سازمان های بیمه گر تعرفه ها بین 25تا 29درصد افزایش خواهد یافت.

وی باتاکید بر اینکه میزان افزایش تعرفه ها هنوز نهایی نشده است و رایزنی ها در این باره ادامه دارد اظهار داشت:با توجه به افزایش دوبرابری هزینه های آزمایشگاهی در بخش دولتی و خصوصی،میزان پرداختی از جیب مردم افزایش چشمگیری نخواهد داشت و بیمه ها در بخش سرپایی دولتی 70درصد از تعرفه های مصوب و در بخش بستری دولتی نیز تا 90درصد تعرفه ها را پرداخت می کنند.این درحالی است که مابه التفاوت تعرفه بخش دولتی با خصوصی،هنگام مراجعه بیمار به بخش خصوصی باید از جیب بیمار پرداخت شود.

وی با هشدار نسبت به تعطیلی و ورشکستگی آزمایشگاه های بخش خصوصی گفت:وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم اجازه دریافت هزینه ها بیش از تعرفه های بخش خصوصی را به آزمایشگاه ها نخواهد داد و از سوی دیگر با نظارت دانشگاه های علوم پزشکی امکان کاهش کیفیت خدمات در آزمایشگاه های خصوصی وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل بسیاری از آزمایشگاه های خصوصی با بحران مالی روبرو خواهند شد.بحرانی که یا به تعطیلی آزمایشگاه ها خواهد انجامید و یا امکان انجام برخی تست های تخصصی در آزمایشگاه های خصوصی وجود نخواهد داشت.

بهزاد پوپک رئیس ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران، که 31 فروردین آغاز می شود، دیروز در نشست خبری اظهارداشت: عمده ترین چالش های آزمایشگاه ها مربوط به هزینه های مکان فیزیکی گرانی تجهیزات و کیت ها به دلیل نوسانات ارز و بالا رفتن هزینه های انرژی است.

وی افزود: مواد و تجهیزات آزمایشگاه ها به شدت وابسته به ارز است و این درحالی است که از این به بعد به گفته وزیر بهداشت دیگر ارز مرجع برای تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی اختصاص نمی یابد و از سال گذشته تاکنون نیز قیمت های مواد، کیت ها و تجهیزات آزمایشگاهی بیش از ۳ برابر افزایش یافته است.

بیمه ها حدود ۷ ماه است که بدهی خود را به آزمایشگاه ها پرداخت نکرده اند

پوپک با اشاره به اینکه در حال حاضر مردم بیش از ۷۰ درصد هزینه های درمانی و آزمایشی را از جیب می پردازند و نقش بیمه ها در این زمینه کم رنگ است، گفت: در صورت اجرای تعرفه های جدید وزارت بهداشت که از ۲۵ تا ۲۹ درصد را اعلام کردند نقش بیمه کم رنگ تر خواهد شد به طوری که مردم باید با این تعرفه ها ۹۰ درصد هزینه های درمانی را از جیب بپردازند.

وی با اشاره به مشکلات وام های بانکی و همچنین ورشکستگی آزمایشگاه ها در ماه های اخیر تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از آزمایشگاه ها به دلیل نوسانات ارز دچار ورشکستگی شده اند و اگر این روند ادامه یابد شاهد ورشکستگی تمام آزمایشگاه های کشور خواهیم بود. پوپک ادامه داد: بیمه ها حدود ۷ ماه است که مبالغ بدهی های خود را به آزمایشگاه ها پرداخت نکرده اند و این مسئله مشکل آزمایشگاه ها را بیشتر می کند .

شرکت های وارد کننده کیت و تجهیزات آزمایشگاهی برخلاف گذشته مبالغ خود را به نرخ دلار روز و نقد دریافت می کنند در حالی که در گذشته یک کیت را سه ماه استفاده می کردیم و بعد پول آن را می پرداختیم.

پیامک‌هایی برای فروش دستگاه‌های تشخیصی و پروانه‌های آزمایشگاه‌ها

دکتر علی صادقی تبار دبیر اجرایی کنگره ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی نیز با بیان اینکه به محض اینکه دلار گران می‌شود شرکت‌ها موجودی انبار خود را گران می‌کنند، اظهار کرد: همه اینها در حالی است که تعرفه‌ها ثابت بود اما آزمایشگاه‌ها ناچار شدند تجهیزات و مواد مصرفی خود را به سه برابر قیمت خریداری کنند وهزینه آن را خودشان بپردازند.

این مسئله باعث شده است که تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شوند که برخی از آنها را به تعطیلی کشاند.صادقی تبار ادامه داد: به همین خاطر پیامک‌هایی مبنی بر فروش دستگاه‌های تشخیصی و پروانه‌های آزمایشگاه‌ها به دست همکاران من می‌رسد.

وی گفت: به عنوان مثال چند ماه پایانی سال گذشته یکی از تست‌های غربالگری سه ماهه دوم برای زنان باردار که مربوط به تشخیص ناهنجاری‌های جنینی است در هیچ آزمایشگاهی انجام نمی‌شد و کیت‌های مربوط به انجام این تست به پنج برابر قیمت رسیده بود.

وی ادامه داد: البته اکنون برخی از آزمایشگاه‌ها قادر به انجام این تست شده‌اند.اگر ناهنجاری های جنینی به موقع تشخیص داده نشوند مادر نمی‌تواند جنینش را در صورت معلولیت سقط کند در این صورت یا ناچار می‌شود فرزندی معلول به دنیا بیاورد یا به سمت سقط غیرایمن حرکت کند که عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت.

تست سلامت مادران باردار مانند گذشته در آزمایشگاه ها انجام می شود

دکتر سعید مهدوی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با رد اظهارات دبیر اجرایی ششمین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیصی پزشکی ایران در خصوص توقف انجام تست سلامت زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری از چهار ماه گذشته به خراسان گفت: انجام هیچ آزمایش یا تست تخصصی در کشور متوقف نشده است و تمامی آزمایش های تخصصی و تست های غربالگری مطابق روال گذشته در آزمایشگاه ها انجام می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد:ممکن است برخی آزمایشگاه های خصوصی به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های آزمایشگاهی برخی آزمایش های تخصصی را متوقف کرده باشند که این موضوع دلیلی برای اعلام توقف انجام یک آزمایش خاص در سراسر کشور نیست.

دکتر مهدوی افزود:تست سلامت مادران باردار مانند گذشته در آزمایشگاه های دولتی و خصوصی انجام می شود.وی همچنین تاکید کرد:درصورتی که آزمایشگاه های داخل کشور بنا به هر دلیلی موفق به انجام تست یا آزمایش تخصصی نشوند،نمونه اخذ شده از بیمار با هزینه دولت به آزمایشگاه های معتبر خارجی ارسال خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha