سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۶
کد خبر: 71419
سلامت نیوز : با وجود آنکه مدتها از تصویب قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد،دبیر کل خانه پرستار از اجرا نشدن این قانون گلایه و اعلام می کند که این طرح در هیچ بیمارستانی اجرایی نشده است. این در حالی که است اواخر سال گذشته خبری‌هایی مبنی بر اجرا شدن این طرح در 4 بیمارستان تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ «محمد شریفی‌مقدم» با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاران خواسته بزرگی نیست، عنوان می کند: خدمات تمام گروه‌ها در بیمارستان از پزشک گرفته تا کارکنان اورژانس تحت پوشش بیمه است و خدماتشان تعرفه گذاری شده است.به گفته وی تنها گروهی که در نظام سلامت خدماتشان تحت پوشش بیمه نیست، پرستاران هستند. این در حالی است که پرستاران بیشترین خدمات را از نظر کمیت و کیفیت ارائه می‌دهند. گواه این مدعا نیز استانداردسازی 527 نوع خدمت پرستاری در سال گذشته است.

طرحی که به نفع همه است
دبیر کل خانه پرستار با بیان اینکه بیمه خدمات پرستاری به نفع مردم، نظام سلامت و خود سازمان‌های بیمه‌گر است، می گوید: بیمه اهداف خود را گم کرده است. یک بسته خدمتی مشترک وجود دارد که بر اساس آن 25 درصد خدمات بین پزشک و پرستار مشترک است. ضمن اینکه بیشتر در مراکز دولتی و خصوصی این خدمات را پرستاران انجام می‌دهند، اما شاهد هستیم مهر پزشک پای آن می‌خورد. در صورتی که اگر برای این خدمت تعرفه مشخصی برای پرستار هم تعریف شده باشد، قیمت آن یک سوم تمام می‌شود و این کاهش قیمت تمام شده به نفع بیمه است.وی اضافه می کند:‌ علاوه بر این اگر هزینه این خدمت را به پرستار اختصاص دهند، وی این خدمت را با انگیزه بالاتری انجام می‌دهد در این صورت کیفیت آن بالاتر است و بیمار هم از آن منتفع خواهد شد.

ایجاد عدالت از اهداف تعرفه‌گذاری
در حالی خدمات پرستاران در پوشش هیچ نظام بیمه‌ای قرار نمی‌گیرد که به ادعای رییس سازمان نظام پرستاری، این افراد جزو قشرهای زحمت‌کش در کشور محسوب می شوند و باید سختی کار نیز دریافت کنند. به گفته «غضنفر میرزابیگی» برای ایجاد عدالت و حفظ هویت پرستاران وعده تعرفه گذاری خدمات پرستاری مطرح شده که قول اجرای آن را تا سال 91 به پرستاران داد بودند.

اما هنوز هیچ خبری از اجرای این طرح حتی به صورت آزمایشی وجود ندارد این در حالی است که مسئولان، بیمه خدمات پرستاری را به نفع مردم، نظام سلامت و خود سازمان‌های بیمه‌گر می‌دانند. وی می‌گوید: در کشور 145 دانشکده پرستاری با میانگین 450 دانشجو از مقطع کارشناسی تا دکتری با حضور اعضای هیات علمی مجرب مشغول تربیت پرستاران وجود دارد، که از این تعداد 120 هزار پرستار فقط در سطح دوم ارایه خدمات درمانی برای 160 هزار تخت دولتی و غیردولتی خدمت‌رسانی می‌کنند، با توجه به این موضوع باید مسئولان در زمینه تعرفه گذاری خدمات پرستاری بیشتر تلاش کنند.

تعرفه خدمات پرستاری در گرو تصمیم شورای عالی بیمه
رییس سازمان نظام پرستاری در گفت‌وگو با «حمایت» درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاران توضیح می‌دهد: تصویب این موضوع در شورای عالی بیمه باید انجام شود و هنوز در آن قسمت مانده است. میرزابیگی با تاکید به سخنان معاون اول رییس جمهور «محمدرضا رحیمی» خاطرنشان می‌کند: روز پرستار معاون اول رییس جمهور قول تصویب تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را پیش از اتمام کار دولت داد و این موضوع این هفته نیز در دستور کار قرار گرفت اما باز هم خبری از تصویب و تعرفه گذاری نیست.وی تاکید می‌کند: ایجاد عدالت در نظام سلامت، اثبات هویت حرفه‌ای پرستاران و نفع بیماران از جمله اهداف این طرح به شمار می‌رود.

حفظ هویت پرستاران مهمترین عامل تعرفه گذاری خدمات

البته باید گفت که تفاوت قیمت برای پرستاران و ماماها و پزشکان چیزی بین یک پنجاه تا یک دهم قیمت است که این موضوع شامل 25 درصد خدمات می‌شود.«میرزابیگی» تاکید می‌کند: مهمترین بخش در تعرفه‌گذاری، حفظ هویت پرستاران که خواسته همه آنان است محسوب می‌شود.رییس کل نظام پرستاری معتقد است در صورت اجرای طرح بیمه گزاری خدمات پرستاری عدالت به گونه ای برقرار می‌شود که هیچ فردی نیازمند شیفت‌های طولانی نیست.اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، اصلی‌ترین گلایه پرستاران است، که باید با توجه به ساعت نیروی پرستاری برای رسیدن به استاندارد، اجرا شود زیرا به گفته «میرزابیگی» کشور ما متناسب با وضع فعلی به پرستار نیاز داریم. البته گلایه دیگر مخصوص پرستاران شاغل در بخش مسمومیت، سوختگی‌ و اعصاب و روان بیمارستان‌ها ست، این افراد با فشار کاری زیادی مواجه هستند و در این میان از مسئولان خواستار رسیدگی به مشکلات خود شده اند.

در این زمینه «میرزا بیگی» به «حمایت» می‌گوید: پرستاران بخش مسمومیت، سوختگی واعصاب و روان در قانون بهره‌وری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شناخته شده‌اند که خوشبختانه این قانون به تصویب رسیده است.رییس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود تصویب، چرا این قانون اجرایی نشده است؟ می‌افزاید: آیین‌نامه‌های این قانون باید تصویب شود که در حال بررسی است.با توجه به اینکه پرستاران نقش مهمی در نظام سلامت هر کشور ایفا می‌کنند باید مسئولان تدابیری اتخاذ کنند تا این افراد بتوانند بدون هیچ دغدغه و در کمال رضایت به کمک بیماران بشتابند، گرچه در سال‌های اخیر برای رفع مشکل پرستاران کارهای زیادی شده است اما این اقدام‌ها کافی نیست و هنوز صدای گلایه قشر پرستار شنیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha