سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲
کد خبر: 71429
سلامت نیوز :  40 تالاب كشور در معرض خشكی قرار گرفته‌اند. این خبری بود كه مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست اعلام كرد، خبری كه خیلی هم باعث تعجب نمی‌شود، خشك شدن تالاب‌ها خبری است كه هفته‌یی یك بار از زبان مقام مسوولی می‌شنویم. همه فقط خبرش را می‌دهند و از اقداماتی كه در دست دارند و مدیریت خاص و خارق العاده‌یی كه برای نجات آنها قرار است اعمال شود، سخن می‌گویند، اما بازهم در روزهای پس از آن خبر خشك شدن و مرگ تالاب را می‌دهند. «هامون»، «گاوخونی» و «شادگان» از تالاب‌های در حال احتضاری‌اند كه در نوبت احیا قرار دارند، احیایی كه معلوم نیست آیا منجر به زنده شدن و جان گرفتن تالاب و جانداران این حوضه آبی خواهد شد یا آب از سرشان گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ ناصر مقدسی با بیان اینكه 40 تالاب كشور 10 تا 70 درصد خشكیدگی دارند به ایسنا گفت: «به طور كلی نوسانات وضعیت تالاب‌ها متاثر از روان آب‌هاست كه برای مدیریت آنها برنامه‌های مختلفی را تدوین كرده‌ایم. با توجه به اینكه دریاچه ارومیه با 500 هزار هكتار وسعت، تقریبا یك سوم از مساحت رامسر سایت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد اهمیت بیشتری نسبت به دیگر تالاب‌ها داشته و مورد توجه قرار می‌گیرد اما تالاب‌های دیگر كشور از جمله هامون‌ها، گاوخونی و شادگان نیز از دریاچه‌هایی هستند كه دچار خشكسالی شده و در اولویت احیا قرار دارند.»

وی با اشاره به دریاچه‌های هامون و هیرمند ادامه داد: «در دو دریاچه هامون پوزك و هیرمند به دو علت تغییرات اقلیمی و كنترل آب‌های برون مرزی كه در بالادست این دریاچه صورت می‌گیرد دچار خشكی هستند كه احیای آن را در دستوركار قرار داده‌ایم؛ درباره دریاچه شادگان نیز امیدواریم با اجرای پروژه انتقال آب بتوانیم این دریاچه را مجددا احیا كنیم.»

مقدسی تاكید كرد: «نباید به تالاب‌ها تنها به عنوان یك زیست‌بوم نگاه كرده و برای آنها برنامه‌ریزی كنیم بلكه برای مدیریت آنها باید تمام حوضه‌های بالادست و كل اكوسیستم را در نظر بگیریم اما با وجود آنكه در ادبیات مدیریت محیط زیست در برنامه پنجم توسعه نگاه اكوسیستمی به خوبی مطرح شده این نقیصه در برنامه‌ریزی‌های فعلی وجود دارد.»

حقابه 3 میلیاردی دریاچه ارومیه تامین می‌شود

دریاچه ارومیه با وسعتی حدود 876/51 كیلومتر مربع كه پیرامون 3 درصد مساحت كل كشور ایران را دربر می‌گیرد، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب‌شور دنیاست. این دریاچه مدت‌هاست با خطر از بین رفتن مواجه است و با تغییر فصل و كاهش بارندگی با مرگ دست و پنجه نرم می‌كند. سدهای بالادست راه نفس دریاچه را بسته‌اند، در حال حاضر هنوز ارومیه با 3 متر كاهش آب مواجه است تا به حد نرمال خود نزدیك شود. اما این مدیركل زیست‌محیطی اعلام كرده كه حقابه دریاچه تا خردادماه تامین می‌شود.

مقدسی درباره ارومیه گفت: «بر اساس توافقات انجام شده با وزارت نیرو 1/3 میلیارد مترمكعب حقابه دریاچه ارومیه تا پایان خردادماه امسال تامین می‌شود. علاوه بر مدیریت و ساماندهی مصرف آب، نحوه كنترل و بهره‌برداری غیرمجاز كه مهم‌ترین وظیفه وزارت نیرو درباره احیای دریاچه ارومیه است، راه‌های ابتكاری در كاهش استفاده از آب و جلوگیری از احداث سدهای آبخیز جدید از دیگر وظایف این نهاد است.»

مقدسی درباره وظایف وزارت جهاد كشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه نیز اظهار كرد: «از آنجا كه مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مصرف‌كننده آب كشور بخش كشاورزی است این وزارتخانه باید استفاده بهینه آب در اراضی كشاورزی و باغات، تغییر سریع روش‌های آبیاری، جلوگیری از هدر رفت و صرفه‌جویی آب، كیفی‌سازی تولید در بخش كشاورزی و كاهش هدررفت آب را در دستوركار قرار دهد. از آنجا كه پیش‌بینی وضعیت جوی و میزان بارندگی از مواردی است كه روی تصمیم‌گیری‌ها برای پروژه‌های احیایی بسیار موثر است، سازمان هواشناسی نیز باید با تقویت این بخش پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را از وضعیت آب و هوایی منطقه ارائه كند.»

وی با اشاره به اقدامات سازمان محیط زیست برای حفاظت و مدیریت دریاچه ارومیه گفت: «پایش و اندازه‌گیری میزان آب ورودی رودخانه‌ها، نظارت بر فعالیت دستگاه‌ها و هماهنگی بین‌بخشی از اقدامات این سازمان در سال جاری است. برای تعیین میزان آب افزوده شده به دریاچه باید تا پایان سال آبی صبر كنیم و ارائه آمار پیش از آن دقیق و كامل نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha